וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה למהומות בקפיטול המליצה: כתב אישום נגד ראש הסגל של טראמפ

עודכן לאחרונה: 14.12.2021 / 8:57

הוועדה החוקרת את המתקפה על הקונגרס האמריקני המליצה להגיש כתב אישום נגד מארק מדוז בגין ביזוי הקונגרס. ראש הסגל של הנשיא לשעבר טראמפ סירב להעיד בפני הוועדה למרות שזומן על ידה. ביום שלישי ההחלטה תובא להצבעת בית הנבחרים

בווידאו: תומכי טראמפ פשטו על בניין הקונגרס בניסיון לעצור את מינוי ביידן/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

הוועדה החוקרת את ההסתערות על גבעת הקפיטול בארצות הברית ב-6 בינואר הצביעה הלילה (שלישי) בעד הגשת כתב אישום נגד ראש הסגל של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, מארק מדוז, בגין ביזוי הקונגרס.

שבעת החברים הדמוקרטים ושני הרפובליקנים בוועדה הנבחרת של בית הנבחרים, אישרו דוח הממליץ על אישום פלילי נגד מדוז, וכבר ביום שלישי בית הנבחרים האמריקני יוכל להצביע בעד ההחלטה. הדוח חשף שורת הודעות ואימיילים ששלח מדוז במטרה לעזור לטראמפ לבטל את תבוסתו לג'ו ביידן בבחירות לנשיאות.

כמו כן, מפורטות שיחות של מדוז עם חברי קונגרס ומארגני עצרת שהתקיימה בבוקר ההתפרעות הקטלנית, שבמהלכה נהרגו חמישה בני אדם, בהם שוטר. בין המסמכים היה מייל ששלח מדוז לקראת המהומות, בו הצהיר כי המשמר הלאומי האמריקני "יגן על אנשים שהם פרו-טראמפ".

מארק נקרא מספר פעמים להופיע בפני הוועדה כדי להעיד, אך הוא סרב לעשות זאת. כמו כן, הוא עיכב העברת מסמכים רבים לוועדה, בטענה שהם "חשאיים" כיוון שעבד עבור נשיא ארצות הברית.

מארק מדוז בבית הלבן, ארצות הברית, 25 באוקטובר 2020. AP
מדוז/AP

מדוז שימש כעוזרו הבכיר של טראמפ באותה תקופה, והיה איתו בבית הלבן כשהפורעים פרצו את בניין הקפיטול. ההתפרעות התחילה כעצרת מחאה על תוצאות הבחירות לנשיאות ותמיכה בנשיא היוצא טראמפ, אך הפכה להתפרעות שבה מפרי סדר פרצו לבניין הקפיטול, השחיתו אותו ופצעו עשרות שוטרים ממשטרת הקפיטול שאחד מהם מת למחרת משבץ.

לכן, עדותו נחשבת לעדות מפתח בחקירת השאלה האם טראמפ היה מעורב בתגובת המשמר הלאומי להתפרעויות, שהתעכבה במשך שעות כשהאלימות הסלימה והמתפרעים הכו את השומרים של בניין הקפיטול.

המלצת הוועדה הגיעה לאחר יותר מחודשיים של משא ומתן עם מדוז ועורך דינו. נוסף לחוסר שיתוף הפעולה של מדוז עם הוועדה, זו נאלצה להתמודד אף עם השגת מידע מכמה מעוזריו הבכירים האחרים של טראמפ, כמו סטיב באנון - האסטרטג הראשי של קמפיין טראמפ. בית הנבחרים הצביע בעד הגשת כתב אישום נגד באנון באוקטובר, ומשרד המשפטים האשים אותו בשני סעיפי זלזול בחודש שעבר.

מארק מדוז היה חבר בית הנבחרים יותר משבע שנים עד שהצטרף לממשל טראמפ ב-2020. הוא תבע את הוועדה ואת יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי בעקבות ההמלצה להגשת כתב אישום נגדו. כשנשאל על החלטת הוועדה, בראיון לפוקס ניוז, אמר מדוז: "ברור שזה מאכזב אבל לא מפתיע".

נאום נשיא ארצות הברית דונלד טרמפבהודו, 25 בפברואר 2020. רויטרס
טראמפ/רויטרס

עורך דינו של מדוז, ג'ורג' טרווילגר, שלח מכתב ביום שני בו ביקש מהוועדה לשקול מחדש את תוכניתה להצביע, בטענה שזה יהיה בלתי חוקי שהפאנל יעביר את הנושא להצבעה בבית הנבחרים. אולם, יו"ר הוועדה, בני תומסון, אמר כי "אין לו שום תירוץ אמין לחסום את החקירה של הוועדה החוקרת". תומפסון אמר כי כ-300 עדים העידו, וחוקריו קיבלו יותר מ-30 אלף רישומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully