וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטיב באנון, יועצו הבכיר לשעבר של טראמפ, מואשם בביזיון הקונגרס

13.11.2021 / 8:46

משרד המשפטים החליט להעמיד לדין את מקורבו של הנשיא לשעבר, בשל סירובו להתייצב בוועדה בקונגרס החוקרת את ההסתערות על הקפיטול. העונש המקסימלי על עבירה זו היא שנת מאסר, אך הפעם האחרונה שבה מישהו הורשע בה הייתה בפרשת ווטרגייט. "אף אחד לא מעל החוק"

סטיבן באנון, יועץ בכיר של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, הואשם אמש (שישי) בעבירה פלילית אחרי שהתעלם מזימון של ועדה בקונגרס החוקרת את המתקפה על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר - כך נמסר ממשרד המשפטים.

באנון מסרב לשתף פעולה עם הוועדה בבית הנבחרים, המבקשת ממנו עדויות ומסמכים, תוך ציון התעקשותו של טראמפ - שכבר נדחתה על ידי שופט אחד - שיש לו זכות לשמור על הרישומים במסגרת חיסיון נשיאותי.

סטיב באנון, יועצו הבכיר של טראמפ לשעבר, בבית המשפט בניו יורק, ארצות הברית, 20 באוגוסט 2020. רויטרס
מסרב לשתף פעולה. באנון בבית המשפט, בשנה שעברה/רויטרס

באנון, בן 67, הואשם בסעיף אחד של ביזיון הקונגרס בשל סירובו להתייצב לעדותו ובסעיף שני על סירובו לספק מסמכים. ביזיון הקונגרס הוא עבירה שדינה עד שנת מאסר וקנס מקסימלי של מאה אלף דולר.

דובר משרד המשפטים ביל מילר אמר שבאנון "צפוי להסגיר את עצמו" ביום שני בוושינגטון ולהופיע לראשונה בבית המשפט באחר הצהריים של אותו היום.

טראמפ מנסה לתקוע את עבודת הוועדה, החוקרת את פעולותיו בנוגע למהומות בקונגרס, והוא הנחה את מקורביו לשעבר שלא לשתף פעולה עמו. ההאשמות נגד באנון עשויות לחזק את מאמצי הוועדה להבטיח עדויות ומסמכים ממקורבי טראמפ אחרים.

כתב האישום של באנון הוכרז שעות ספורות לאחר שראש הסגל לשעבר של טראמפ בבית הלבן מארק מדוז סירב להופיע בפני הוועדה, מה שמסכן גם אותו בהעמדה לדין על ביזיון הקונגרס.

באנון היה יועץ בכיר בקמפיין הנשיאות של טראמפ ב-2016, ושימש מאוחר יותר אסטרטג ראשי של הממשל. הוא עזר לגבש את התפיסה הפופוליסטית הימנית "אמריקה תחילה", ואת ההתנגדות העזה להגירה שעיצבו את כהונת טראמפ.

הוא קידם שורת גורמים ומועמדים ימניים קיצוניים בארצות הברית ומחוצה לה, והמשיך לייעץ לטראמפ גם אחרי שעזב את תפקידו הרשמי בבית הלבן ב-2017. באנון הוא דמות בולטת בחוגי התקשורת הימניים ובעבר ניהל את אתר הימין הקיצוני "ברייטברט ניוז".

"כתב האישום נגד סטיב באנון צריך לשלוח מסר ברור לכל מי שחושב שהוא יכול להתעלם מהוועדה או לנסות לעצור את החקירה שלנו: אף אחד לא מעל החוק", מסרו בהצהרה חברי הקונגרס בני תומפסון הדמוקרטי וליז צ'ייני הרפובליקנית, העומדים בראש הוועדה.

באנון טרם הגיב על כתב האישום נגדו, השני שמוגש נגדו בתוך פחות משנה וחצי. באוגוסט 2020 הוא הואשם בהונאת תורמים ל-We Build the Wall, יוזמה פרטית לגיוס כספים למימון הקמת החומה לאורך הגבול עם מקסיקו. הוא נעצר על סיפונה של יאכטה השייכת למיליארדר סיני נמלט, אך זכה לחנינה של טראמפ לפני תום כהונתו.

עוד בוואלה!

מסמכים מממשל טראמפ יועברו לוועדת חקירת 6 בינואר: "נשיא אינו מלך"

לכתבה המלאה
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מסתערים גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי טראמפ בקפיטול/רויטרס

בית הנבחרים, שבשליטת הדמוקרטים, הצביע בעד העמדת באנון לדין על ביזוי הקונגרס בחודש שעבר. לאחר שבית הנבחרים הצביע בעד הגשת כתב אישום נגד באנון, ההחלטה עברה למשרד המשפטים של ממשל ביידן, שבראשו עומד התובע הכללי מריק גרלנד.

גרלנד מסר בהצהרה כי המשרד שלו "מקפיד על שלטון החוק, עוקב אחר העובדות והחוק ורודף אחר צדק שוויוני על פי החוק". הפעם האחרונה שבה מישהו הורשע בביזיון הקונגרס הייתה ב-1974, כשג'י גורדון לידי, אחד המעורבים בפרשית ווטרגייט שהניעה את הנשיא ריצ'רד ניקסון להתפטר, נמצא אשם.
רוב חברי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס התנגדו להקמת ועדה עצמאית או ועדה שתחקור את אירועי 6 בינואר.

באותו היום, המון תומך טראמפ התפרע בגבעת הקפיטול בניסיון לסכל את אשרור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות. לפני ההסתערות על הקונגרס, טראמפ נשא נאום לוחמני בפני תומכיו וחזר על טענותיו הכוזבות שהבחירות נגנבו ממנו. הוא הפציר בהם ללכת לקפיטול ו"להילחם" כדי "לעצור את הגניבה".

הוועדה אמרה שבאנון פרסם הצהרות פומביות המצביעות על כך שהוא ידע מראש על "אירועי קיצון" שיתרחשו ב-6 בינואר. יום לפני כן, באנון אמר בפודקאסט כי "כל הגיהנום הולך להשתחרר מחר".

טראמפ עתר בחודש שעבר נגד הוועדה והארכיון הלאומי, המחזיק במסמכים ורישומים מתקופת נשיאותו, במטרה לשמור בסוד מאות מסמכים. בית משפט פדרלי דחה את עתירתו השבוע, וקבע שהאינטרס הציבורי בידיעת מעשיו של טראמפ ב-6 בינואר הוא בעל חשיבות עליונה, אך בית משפט לערעורים הקפיא זמנית את המהלך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully