וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכים מממשל טראמפ יועברו לוועדת חקירת 6 בינואר: "נשיא אינו מלך"

10.11.2021 / 16:22

בית משפט פדרלי דחה את עתירת הנשיא לשעבר, שניסה למנוע העברת חומרים לוועדה בקונגרס החוקרת את ההסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול. "חשב שסמכותו קיימת לנצח, אך נשיאים אינם מלכים והעותר אינו נשיא", תקפה השופטת. טראמפ מתכנן לערער

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021. AP
נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ בוושינגטון , 6 בינואר 2021/AP

בית משפט פדרלי בארצות הברית דחה הלילה (רביעי) את הבקשה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ למנוע העברה של חומרים מתקופת ממשלו לוועדה החוקרת את המתקפה הקטלנית על הקונגרס ב-6 בינואר. הפסיקה מהווה ניצחון ברור עבור סמכויות הפיקוח של הקונגרס.

השופטת המחוזית במחוז קולומביה טניה צ'וטקן דחתה את הטענה של עורכי דינו של טראמפ שלפיה יש להסתיר מהוועדה בבית הנבחרים רישומי שיחות, יומני מבקרים ומסמכים אחרים של הבית הלבן. "על אף שהן רחבות, הבקשות הללו וכל אחת מהבקשות האחרות שהגישה הוועדה, אינן חורגות מסמכויות החקיקה שלה", קבעה.

טראמפ טוען שהחומרים שאותם ביקשה הוועדה נהנים מחסינות במסגרת פריבילגיה נשיאותית, דוקטרינה משפטית המעניקה סודיות לחלקים מההתקשרויות של הבית הלבן. הוא ביקש צו מניעה לארכיון הלאומי, סוכנות פדרלית ששומרת על רישומי הבית הלבן שלו, שהתבקשה לספק לוועדת החקירה מאות מסמכים. ג'סי בניאל, עורך דין מטעמו של הנשיא לשעבר, טרם השיב לבקשה לתגובה, אך טראמפ הגיש במהירות מסמך לבית המשפט המצביע על כך שהוא מתכוון לערער על הפסיקה.

תומכי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסתערים על הקפיטול, 6 בינואר 2021. רויטרס
תומכי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסתערים על הקפיטול, 6 בינואר 2021/רויטרס

השופטת אמרה כי טראמפ לא הכיר "בכבוד השייך" להחלטת הנשיא ג'ו ביידן שלוועידה תהיה גישה לחומרים. "העמדה שלו (של טראמפ) שהוא יכול לגבור על הרצון הנשיאותי ככל הנראה מתבססת על מחשבה שסמכותו הביצועית 'קיימת לנצח'", אמרה. "אבל נשיאים אינם מלכים, והעותר אינו נשיא".

הוועדה שבשליטת הדמוקרטים אומרת כי היא זקוקה לחומרים הללו כדי להבין את התפקיד שמילא טראמפ בליבוי המהומות של 6 בינואר. "זה ביג דיל", אמר חבר הקונגרס הדמוקרטי בני תומפסון, יו"ר הוועדה, בריאיון לרשת CBB. "אני מצפה לקבל את המידע הזה. אני מצפה שהחוקרים שלנו יבחנו אותו מקרוב כדי לוודא שהממשל שלנו לא הפך לכלי נשק נגד אזרחיו".

טראמפ נשא נאום לוחמני לפני המתקפה על הקפיטול, וחזר על טענות הכזב שלו ולפיהן הבחירות לנשיאות נגנבו ממנו באמצעות זיופים נרחבים. הוא קרא לתומכיו ללכת לקפיטול ו"להילחם" כדי "לעצור את הגניבה".

תומכיו של טראמפ הסתערו על הקפיטול בניסיון כושל למנוע מהקונגרס לאשרר את ניצחונו של ביידן בבחירות וחמישה בני אדם נהרגו במהומות. כ-700 משתתפים במהומות עומדים למשפט כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully