וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הצהרות ראש העיר: נחל סעדיה ממשיך לשמש תעלת שופכין למפעלים באזור

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 0:21

לטענת שוחרי הנחל, עוד באוגוסט ראש העיר חיפה עינת קליש רותם הצהירה כי תטפל בשפכים ובפינוי פסולת הבנייה שזורמת לנחל, אולם לטענתם לא נעשה דבר עד היום. נוסף לכך, המשרד להגנת הסביבה הוציא מכתב התראה לעיריית חיפה לטיפול מידי בהזרמה, אך היא לא הופסקה

שוחרי נחל סעדיה - אחד מיובליו של נחל הקישון - טוענים כי הוא ממשיך לשמש תעלת שופכין למפעלי תעשיה באזור. זאת, למרות הצהרות ראש העיר ד"ר עינת קליש רותם לשינוי והתראות המשרד להגנת הסביבה לעירייה.

לטענתם, אחרי הצהרות העירייה וראש העיר כבר באוגוסט על טיפול בהסכמת השפכים ופינוי פסולת הבנייה, עדיין לא נעשה דבר.

זיהום בנחל סעדיה, 9 בדצמבר 2021. אריק דרובוט, תמונות גולשים
זיהום בנחל סעדיה/תמונות גולשים, אריק דרובוט

המשרד להגנת הסביבה הוציא מכתב התראה לעיריית חיפה לטיפול מידי בהזרמה ונתן להם תוקף עד ה-15 לאוקטובר. מאז ועד היום ההזרמה לא הופסקה ואתמול והיום יש הזרמה מאסיבית של ביוב ושפכים תעשייתיים, והעירייה לא עושה דבר למרות חוק המים וחוק הניקיון אותו הם עוברים.

נחל הקישון על יובליו מנקז עשרות שנים את שפכי מפעלי הסביבה. לאחרונה הוא גם במוקד מאבק בין רשות נחל קישון לחברת נמלי ישראל ובעוד כשבועיים יגיע המאבק הזה לפתחה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, שתקבע אם בקשת החברה להציב מחסנים לוגיסטיים באופן קבוע בסמוך לנחל, מחייבת תסקיר השפעה על הסביבה. "אנו פועלים באפס סובלנות כלפי מזהמי סביבת הנחל ונדאג למצות את הדין עם האחראים לזיהום", אמרה בקשר לכך מנכ"לית רשות נחל קישון שרון נסים. "לצערנו, זו הוכחה ניצחת מדוע אין לאשר את תוכניות חברת נמלי ישראל שבסמיכות לסביבת הנחל הרגישה ולפארק הקיים והמתוכנן".

"אנו פועלים באפס סובלנות כלפי מזהמי סביבת הנחל ונדאג למצות את הדין עם האחראים לזיהום", אמרה מנכ"לית רשות נחל קישון שרון נסים. "לצערנו, זו הוכחה ניצחת מדוע אין לאשר את תוכניות חברת נמלי ישראל שבסמיכות לסביבת הנחל הרגישה ולפארק הקיים והמתוכנן".

עוד בוואלה!

סכנת זיהום בנחל קישון: שמן משומש וערימות של פסולת אותרו סמוך למים

לכתבה המלאה

"עיריית חיפה לא מבצעת את הנדרש ממנה"

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה מכיר את הזיהום החמור בנחל סעדיה. לאחר עבודת מטה נרחבת של גורמי המקצוע במחוז חיפה, נכון להיום זוהו שלושה מקורות עיקריים שעלולים לגרום לזיהום הנחל: תעלת ניקוז באזור הצ'ק פוסט, גלישות ביוב בימי גשם מתעלה מאספת אל מט''ש חיפה, תעלת ניקוז של תשטיפים מהר הזבל. עבור שלושתם ניתנו הנחיות להסדרה לצורך הפסקת מפגעים ואף נפתחו הליכי אכיפה מול עיריית חיפה ומול הגורמים המזהמים.

"ההגנה על נחל סעדיה זוהי משימה מאתגרת, שכן מדובר על איזור תעשייה רווי מפעלים, שמערכת הניקוז שלו מובילה אל הנחל. על כן, כל אירוע של שטיפה או שפיכה מביא לזיהום בתעלת הניקוז. לאחרונה ביצע המשרד להגנת הסביבה יחד עם עיריית חיפה פעילות משותפת לדגימה של מקורות הניקוז לנחל. בדגימה נמצא חיבור ביוב של אחד המפעלים במקום, ולאחר שזה לא ביצע את הניתוק מקו הניקוז עיריית חיפה הוציאה לו צו סילוק למפגע וניתקה את חיבור הביוב לניקוז.

"האחריות לשמירת הניקיון במרחב הציבורי נמצאת בידי הרשות המקומית ולפיכך, פועל המשרד באכיפה גם מול עיריית חיפה שזו לא מבצעת את הנדרש ממנה. באחרונה הוציא מחוז חיפה צו לעירייה המורה על פינוי פסולת שנמצאה בשטח הנחל לאתר המורשה.

"בנוסף, בהמשך למעקב אחר הטיפול במפגעים, בימים האחרונים הגיעו נציגי המחוז לסיור במקום ובו לא נצפה חומר לבן בנחל בסמוך למוצא הניקוז, כפי שנראה בסרטון, אך זוהה ריח ביוב במקום. כמו כן, בימים האחרונים ערכה עיריית חיפה בדיקות של שוחות הניקוז ובבדיקה זו טרם נמצא הגורם המזהם.

"בשל חשיבות נחל סעדיה והמפגעים החוזרים בתקופה האחרונה, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, זימנה דיון דחוף בנושא, על מנת לנסות למצוא פתרונות להסדרת הנחל. השרה זימנה את כל הגורמים העוסקים בנושא, בהם גם עיריית חיפה, האחראית למתן פתרונות והסרת הזיהום."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully