וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסיבת חג מולד בדאונינג 10 בזמן הסגר מסבכת את ג'ונסון

עודכן לאחרונה: 8.12.2021 / 18:33

יועציו של ר"מ בריטניה תועדו מתבדחים על אירוע שקיימו בלשכה בדצמבר אשתקד, בזמן שהממלכה הייתה תחת סגר כבד. ג'ונסון התנצל והודיע על בדיקה, ומקורבת שלו התפטרה, אך באופוזיציה דורשים ממנו להתפטר: "אחראי לאובדן אמון הציבור". משפחות הקורבנות: "מכעיס ומביש"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בדיון בפרלמנט בלונדון, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
גם במפלגתו דורשים הסברים מהממשלה. ג'ונסון בפרלמנט, היום/רויטרס

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התנצל היום (רביעי) והכריז על בדיקה פנימית בעקבות הדלפה של סרטון שבו תועדו יועצים בכירים שלו מתבדחים על מסיבת חג מולד בדאוניג 10 בשנה שעברה, בזמן הסגר. התיעוד שם קץ ליותר משבוע של הכחשות של ג'ונסון ושל שריו, שדחו דיווחים בכלי התקשורת שלפיהם עשרות אנשי צוות השתתפו באירוע ממושך ב-18 בדצמבר אשתקד.

ג'ונסון הבטיח במהלך דיון סוער בפרלמנט לנקוט צעד משמעתי אם החקירה תעלה שהתקנות הופרו. "אני מבין וחולק את הזעם ברחבי המדינה אחרי שראו אנשי צוות בדאונינג 10 מתייחסים בקלות דעת לאמצעי הסגר", אמר ראש הממשלה השמרני. "אני מתנצל העלבון שנגרם מכך ואני מתנצל על הרושם שנוצר מכך". אחת מהיועצות הקרובות ביותר של ראש הממשלה, שתועדה בסרטון, התפטרה היום מתפקידה.

ג'ונסון הוסיף כי "נאמר לו שוב ושוב" מאז שפורסמו הטענות שלא הייתה מסיבה בלשכתו, וכי לא הופרו הגבלות הקורונה. עם זאת, האופוזיציה ניצלה את מה שנראה כמו התנהגות צבועה נוספת של הממשלה לאחר כמה פרשות דומות שנחשפו לאורך מגיפת הקורונה. ביוני, שר הבריאות מאט הנקוק התפטר מהתפקיד כשהתגלה שהוא הפר את ההגבלות במהלך רומן שניהל עם יועצת שלו.

"הם ידעו שהייתה מסיבה, הם ידעו שזה היה בניגוד לחוק, הם ידעו שהם לא יכולים להודות בזה, הם חשבו שזה מצחיק", תקף מנהיג הלייבור, קיר סטרמר. "האם ראש הממשלה חושב שיש לו את הסמכות המוסרית להנהיג את העם הבריטי ולבקש ממנו לשמור על החוקים?", שאל, לפני שמחוקקים אחרים תקפו את ראש הממשלה.

הסרטון שעורר סערה

בסרטון, תועדה מזכירתו דאז של ג'ונסון אלגרה סטרטון - היועצת הבכירה שהתפטרה היום - עונה על שאלות מאנשי צוות ב-22 בדצמבר, במהלך חזרה למסיבת עיתונאים שנערכה ללא נוכחות תקשורתית. הקבוצה צחקה והתבדחה על "מסיבה בדיונית" שהתקיימה ארבעה ימים קודם לכן, שבה לפי הדיווחים היה מזון, שתייה, משחקים וחלוקה "סודית" של מתנות לכבוד החג.

"המסיבה הבדיונית הזו הייתה פגישת עבודה ולא הייתה שמירה על מרחק", היא צחקה במהלך התבדחות על "גבינה ויין" ואם ראש הממשלה היה "מוחל" על אירוע שכזה. באותם ימים, לונדון הייתה תחת הגבלות חמורות שאסרו על התקהלויות של שני אנשים ויותר, כולל התייחסות מפורשת לקיום מסיבות במשרדים.

לאחר פרסום הסרטון אתמול בערב ברשת ITV, שר הבריאות סג'יד ג'אוויד נאלץ לבטל סדרת ריאיונות שתכנן להיום בבוקר. השערורייה נמצאת בראש הכותרות בממלכה, ומיליונים צפו בסרטון ברשת. כמה פוליטיקאים אף קראו לג'ונסון להתפטר מתפקידו.

"ראש הממשלה אחראי לאובדן אמון הציבור. הוא לא כול יותר להוביל בנושא החשוב ביותר שעמו מתמודדת המדינה", אמר בפרלמנט מנהיג המפלגה הסקוטית הלאומית, איאן בלקפורד.

כמה מחוקקים שמרנים הצטרפו לקולות הדורשים תשובות מראש הממשלה. "זה לא נושא לצחוק עליו", אמר חבר הפרלמנט רוג'ר גייל לרשת BBC, אחרי שהיה "המום" מהסרטון. הוא הוסיף כי ג'ונסון חייב לספק הסבר מלא לפרלמנט. "כמובן, שהטעיית בית הנבחרים באופן מכוון היא עילה להתפטרות".

"אין מילים"

הפרשה הנוכחית מזכירה את זו של דומיניק קאמינגס, יועצו הבכיר לשעבר של ג'ונסון, בתחילת המגיפה. הוא נסע אז מאות קילומטרים מביתו בלונדון, במהלך הסגר, והתקרית גרמה לכעס רב על הסטנדרט הכפול של הממשלה. היא נתפסת כמקור לירידה בציות להגבלות שהגיעה לאחר מכן.

כמה מחברי המפלגה השמרנית השלטת אמרו כי הסקנדל האחרון יקשה להטיל מחדש הגבלות, לאור ההתפשטות המהירה של וריאנט אומיקרון. "האירועים של היממה האחרונה הופכים זאת לדבר שהוא למעשה בלתי-אפשרי כעת", אמר חבר הפרלמנט הבכיר צ'ארלס ווקר.

במקביל, ארגון המייצגת משפחות של קורבנות המגיפה אמר כי הפרשה מדגימה את "התנהגותם של אנשים החושבים שהם מעלינו". "אין מילים לתאר כמה זה מכעיס ומביש לשמוע את הצוות של בוריס ג'ונסון צוחק על כך שהוא הפר את החוקים", מסר הארגון בהצהרה. "אחרים צייתו להם והם יכלו להיפרד מיקיריהם רק דרך מסך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully