וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולץ הושבע כקנצלר החדש: "אקדיש את עצמי למען רווחת אזרחי גרמניה"

עודכן לאחרונה: 9.12.2021 / 7:38

מנהיג הסוציאל-דמוקרטים קיבל את תמיכתם של רוב המחוקקים והושבע כקנצלר התשיעי של גרמניה לאחר מלחמת העולם השנייה. בכך תם רשמית עידן מרקל לאחר 16 שנים, אך לקואליציה החדשה והמורכבת ממתינים אתגרים רבים - ממגיפת הקורונה ועד האיום של רוסיה על אוקראינה

בווידאו: אושר מינויו של אולף שולץ כקנצלר החדש של גרמניה/צילום: רויטרס

אולף שולץ הושבע היום (רביעי) כקנצלר גרמניה החדש, והוא יחליף את הקנצלרית היוצאת אנגלה מרקל לאחר 16 שנות שלטונה.

395 חברי פרלמנט, שבו לקואליציה יש רוב מוצק, הצביעו הבוקר בעד אישור הממשלה החדשה המורכבת מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית - שבראשה עומד שולץ - הירוקים והדמוקרטים החופשיים. 303 מחוקקים הצביעו נגד הממשלה החדשה, ובסיום ההצבעה זכה שולץ למחיאות כפיים.
"אני אומר כן", צייץ שולץ לאחר הצבעת הפרלמנט

בהמשך, שולץ בן ה-63, שעטה מסיכה שחורה, קיבל את המינוי מהנשיא פרנק-וולטר שטיינמאייר בארמון הנשיאות הסמוך ושב לפרלמנט לטקס ההשבעה. בין היתר, הוא הבטיח להקדיש את עצמו למען רווחתם של אזרחי גרמניה, אולם בניגוד לקודמיו בתפקיד - הוא לא השתמש בביטוי "בעזרת האל". הוא הקנצלר התשיעי של גרמניה מאז תום מלחמת העולם השנייה.

שולץ ניווט את המפלגה הסוציאל-דמוקרטית לניצחון בבחירות בספטמבר, שבהן רשם הגוש השמרני ללא מרקל בראשותו כישלון חרוץ. שולץ, סגנה של מרקל ושר האוצר בממשלה היוצאת, הציג את עצמו כיורש הטבעי שלה. אחרי שבועות של משא ומתן עם הירוקים, מהאגף השמאלי של המפה, ועם החופשיים הדמוקרטיים, הקרובים יותר לימין, נחתם אתמול הסכם קואליציוני תלת-מפלגתי, המכונה "ג'מייקה" בשל הצבעים של המפלגות.

אולף שולץ אחרי בחירת הפרלמנט בו כנקצלר החדש של גרמניה, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
החזיר את הסוציאל-דמוקרטים לשלטון. שולץ בפרלמנט אחרי ההצבעה, היום/רויטרס
חברי הפרלמנט של גרמניה מוחאים כפיים לאולף שולץ אחרי בחירתו לקנצלר, 8 בדצמבר 2021. רויטרס
חברי הפרלמנט מוחאים כפיים לשולץ אחרי שנבחר לתפקיד, היום/רויטרס

לממשלה החדשה יש תכניות שאפתניות למאבק באקלים, כולל הפסקת השימוש בפחם והתמקדות באנרגיה מתחדשת. עם זאת, תחילה היא תיאלץ להתמודד עם השתוללות מגיפת הקורונה. רשויות הבריאות דיווחו על 69,601 מקרים חדשים ביממה, ועל 527 מתים - המספר הגבוה ביותר מאז החורף שעבר.

במדיניות החוץ, הוא ומנהיגת הירוקים, אנלנה ברבוק שתכהן כשרת החוץ, יתמודדו עם האיום הגובר על אוקראינה מצדה של רוסיה. אף שרוסיה מכחישה שיש בכוונתה לפלוש לשכנתה, מרקל הסכימה אתמול עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ועם מנהיגי בריטניה, צרפת ואיטליה על גיבוש אסטרטגיה משותפת בתרחיש שכזה. המערב מאיים על הקרמלין בסנקציות כלכליות חריפות, וביידן העביר את המסר הזה אתמול בשיחתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

גורמים אמריקניים אמרו כי הם הגיעו להבנות עם גרמניה על השבתת צינור הגז נורד סטרים 2 בין רוסיה לגרמניה. בנייתו הושלמה מוקדם יותר השנה, אך הרשויות בגרמניה טרם אישרו את הפעלתו על רקע המשבר מול מוסקבה והחשש שהיא תנצל את הפרויקט השנוי במחלוקת כדי להפעיל לחץ על אירופה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ששמר על קשרים קרובים עם מרקל, הביע תקווה לשיפור היחסים בין מוסקבה לברלין תחת הנהגתו של שולץ. קנצלר גרמניה החדש זכה לברכות מצד מנהיגים נוספים ביבשת ובעולם, בהם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל במהלך כינוס בבונדסטאג בברלין 8 בדצמבר 2021. רויטרס
קריירה פוליטית של יותר מ-30 שנה. מרקל בפרלמנט, היום/רויטרס

לשולץ יש ניסיון רב במשא ומתן, והוא מכהן שנים רבות כחבר במפלגה. בתור המזכיר הכללי שלה מ-2002 ועד 2004, הוא הגן על רפורמות השוק והקיצוצים השנוייה במחלוקת תחת כהונתו של הקנצלר גרהרד שרדר. אך בתור שר העבודה בממשלה הראשונה של מרקל, מ-2007 עד 2009, הוא קידם תכנית תעסוקה נדיבה שעזרה להגן על מיליוני עובדים מהשלכות המשבר הכלכלי העולמי.

הוא כיהן כראש עיריית המבורג מ-2011 ועד 2018, ושב לברלין כשר האוצר של מרקל, תפקיד שבו עזר להיפטר מהיעד לתקציב מאוזן וקידם מענקים גדולים לחברות ולעובדים כדי להגן עליהם מפני נזקי מגיפת הקורונה. ברמה האירופית, הוא עבד מקרוב עם צרפת ושכנע את מרקל לתמוך בקרן סיוע של האיחוד בגובה 800 מיליאד אירו עבור המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהמגיפה.

העצה של מרקל

עבור מרקל, שהייתה המנהיגה החזקה ביותר ביבשת לאורך כהונתה, הסתיימה קריירה פוליטית בת יותר מ-30 שנה. היא נבחרה לראשונה לפרלמנט בדצמבר 1990 מטעם המפלגה הנוצרית-דמוקרטית, ומיד קיבלה תפקיד מיניסטריאלי מהקנצלר דאז הלמוט קוהל. עם זאת, היא עזרה להדיח אותו והפכה למנהיגת המפלגה בשנת 2000. חמש שנים לאחר מכן, היא נבחרה לתפקיד הקנצלר, האישה הראשונה בתפקיד.

לקנצלרית היוצאת יהיה משרד לא הרחק מהבונדסטאג, בדירה שבעבר שימשה את מרגוט הונקר, שנחשבה לאישה החזקה ביותר בגרמניה המזרחית הקומוניסטית, שבה גדלה מרקל. העצה שנתנה לשולץ עם כניסתו לתפקיד היום, הייתה שעליו "ליהנות" ממנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully