וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין: ארה"ב תשלם מחיר על החרם הדיפלומטי על משחקי החורף

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 18:01

בייג'ינג זועמת על ההחלטה של ממשל ביידן שלא לשלוח נציגים לאולימפיאדת החורף על בסיס "שקרים ושמועות", והבטיחה להגיב בהתאם. לחרם הדיפלומטי יש תמיכה גורפת בקונגרס, אך היו שקראו ללכת צעד רחוק יותר - חרם מלא בדומה לזה שהוטל על ברית המועצות ב-1980

בווידאו: ארה"ב תחרים את המשחקים האולימפיים בבייג'ינג/צילום: רויטרס

סין איימה היום (שלישי) כי ארצות הברית "תשלם מחיר" על החלטתה להטיל חרם דיפלומטי על משחקי החורף בבייג'ינג. דובר משרד החוץ בייג'ינג הזהיר מ"צעדי תגובה נחושים", אך לא פירט. וושינגטון נימקה את החלטתה שלא לשלוח נציגים רשמיים לאולימפיאדת החורף בתחילת פברואר בהפרות זכויות אדם שמבצעת סין, בעוד שספורטאים אמריקנים לא יושפעו מהמהלך.

דובר משרד החוץ של סין אמר בתדרוך לתקשורת כי ארצות הברית מפרה את "הניטרליות הפוליטית בספורט" ואמר כי החרם "מבוסס על שקרים ושמועות". בייג'ינג דוחה את האשמות שהיא מבצעת רצח עם במיעוט האויגורי המוסלמי בחבל שינג'יאנג, ומתנגדת ל"התערבות זרה" בהונג קונג, בעקבות הביקורת החריפה שהושמעה על דיכוי החירויות בעיר.

בנוסף לכך, הקריאות לחרם על המשחקים בבייג'ינג - כולל חרם של הספורטאים עצמם - גברו בעקבות היעלמותה של שחקנית הטניס פנג שוואי מאז שהאשימה בכיר במפלגה בתקיפה מינית. התאחדות טניס הנשים העולמית הודיעה בשבוע שעבר כי משעה את כל התחרויות שלה בסין, בשל "הספקות הכבדים" לגבי מצבה של פנג.

סמל של משחקי החורף בבייג'ינג, סין, 7 בדצמבר 2021. רויטרס
בארה"ב אמרו כי הם לא רוצים לפגוע בספורטאים שלהם. סמל משחקי החורף בבייג'ינג, היום/רויטרס

נציגים מרחבי העולם נוהגים להגיע לטקסים ולמשחקים אולימפיים, כפי שקרה בקיץ האחרון בטוקיו, אך דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה אתמול כי ארצות הברית לא תהיה חלק מ"החגיגה" של המשחקים בבייג'ינג. היא אמרה כי העדר משלחת דיפלומטית של ארצות הברית "תשלח מסר ברור". לדבריה, "ייצוג דיפלומטי או רשמי של ארצות הברית יתייחס למשחקים האלו כאל עסקים כרגיל למול הפרות זכויות האדם החמורות והזוועות בשינג'יאנג. אנחנו פשוט לא יכולים לעשות זאת".

עם זאת, סאקי הוסיפה כי הממשל לא מאמין שנכון להעניש את הספורטאים "שהתאמנו עבור הרגע הזה".

ברשת החברתית הסינית וויבו, צונזר הבוקר החיפוש אחר המונח "חרם דיפלומטי אמריקני על משחקי החורף בבייג'ינג". רוב ההערות לפוסט שפרסם העיתון הרשמי "גלובל טיימס" על ההכרזה נמחקו, ורק שמונה מתוך כ-1,500 נותרו.

"האולימפיאדה מיועדת לספורטאים, מה זה קשור לפוליטיקאים? גם אם אתם מחרימים, האנשים היחידים שאתם פוגעים בהם הם בני ארצכם (כולל ספורטאים)", נכתב באחת ההערות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נשיא  ארה"ב ג'ו ביידן בשיחה עם נשיא סין שי ג'ינפינג בפסגה וירטואלית בבית הלבן, 15 בנובמבר 2021. רויטרס
ביידן ונשיא סין שי בשיחת ועידה, בחודש שעבר/רויטרס

בארצות הברית, החרם הדיפלומטי זכה לשבחים של פוליטיקאים דמוקרטיים ורפובליקנים כאחד. יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטית, ננסי פלוסי, אמרה כי ארצות הברית והעולם לא יכולים "להמשיך כאילו אין שום דבר רע בקיום האולימפיאדה במדינה שמבצעת רצח עם".

עם זאת, כמה פוליטיקאים אמריקנים אמרו שהחרם הדיפלומטי אינו מספיק. הסנאטור הרפובליקני טום קוטון כינה זאת "חצי צעד" וטען שהממשל היה צריך לבחור "בחרם מלא" על המשחקים. החרם הדיפלומטי של ממשל ביידן על אולימפיאדת החורף רחוק מהחרם המלא על המשחקים במוסקבה ב-1980, שהוטל בתגובה לפלישה לאפגניסטן שנה קודם לכן. בתגובה, ברית המועצות ובעלות בריתן החרימו את אולימפיאדת לוס אנג'לס ב-1984. ב-2028 המשחקים האולימפיים יתקיימו בלוס אנג'לס.

גם מדינות מערביות אחרות שוקלות את המהלך. סגן ראש ממשלת בריטניה דומיניק ראב אמר כי הממלכה תחליט "בבוא העת" אם להצטרף לחרם, והוסיף כי הוא לא יגיע לאולימפיאדה. גורמים רשמיים ביפן ובאוסטרליה אמרו שהם דנים במהלך.

ניו זילנד, מצדה, טענה כי נציגיה לא ישתתפו במשחקים בבייג'ינג עקב החשש ממגיפת הקורונה. "אבל הבהרנו לסין בהזדמנויות רבות את דאגותינו לגבי זכויות אדם", אמר סגן ראש הממשלה גרנט רוברטסון לכתבים. מנגד, רוסיה, גינתה את ההחלטה האמריקנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully