וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקורבו של המפכ"ל והמפעל שנפסל: כך ניסו למכור למשטרה נשק מיותר בזמן "שומר החומות"

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 18:00

בבוקר אחד במאי נכנס בכיר לשעבר במשטרה ללשכת חברו שבתאי. לאחר כמה דקות נועד עם ראש אג"ם וביקש לקדם מכירת רובים ממפעל שנפסל בעבר מלגשת למכרז של המשטרה - ונדחה על הסף: "כמו ניסיון ללחוץ על גורמי המקצוע, זה חייב להיחקר". הניצב בדימוס מכחיש: אין קשר בין הדברים

בווידאו: המפכ"ל מבהיר שהמשטרה השיגה שליטה ורגיעה בכל גזרות המהומות בארץ/צילום: יותם רונן, עריכה: אביעד בללי

בדיקת וואלה! מעלה כי מפקד משמר הגבול לשעבר ניצב בדימוס עמוס יעקב, מקורבו של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ניסה לקדם לכאורה עסקה לרכישת רובים עבור משטרת ישראל למרות שלא היה בכך צורך, עם מפעל שנפסל בשנת 2015 מלגשת למכרז של המשטרה.

בין יעקב ושבתאי שוררים יחסים טובים וקרובים. יעקב תיאר אף בעבר כיצד הציל את חייו של שבתאי בינואר 2003, כשהשניים ניהלו מרדף אחר חוליית מחבלים שחדרה ליישוב גדיש במועצה אזורית גלבוע, רצחה את סייר הביטחון ופצעה לוחמים. בשלב מסוים, המחבלים ירו לעבר שבתאי ויעקב שישבו ביחד בג'יפ, שבתאי ירה אז על אחד מהם ופצע אותו - אך ספג בעצמו כדור. יעקב חתר אז למגע ופגע באחד המחבלים. על הפעולה קיבלו השניים את עיטור האומץ של המשטרה.

מתחקיר וואלה! עולה כי בחודש מאי האחרון, בשלהי מבצע "שומר החומות", הגיע הניצב לשעבר ללשכת המפכ"ל במחוז תל אביב בשעת בוקר מוקדמת, והשניים נועדו בארבע עיניים במשך כמה דקות. בתום הפגישה נכנס יעקב לחדר צמוד לחדרו של המפכ"ל שנמצא בלשכתו של שבתאי, ושם ישב לפגישה עם ניצב אבי ביטון, שהיה אז מפקד אגף המבצעים במשטרה. הפגישה נקבעה מראש יום קודם לכן.

משמאל מפקד מג"ב הנכנס – ניצב יעקב שבתאי מימין מפקד מג"ב היוצא – ניצב עמוס יעקב בטקס נחפת מפקדי מג"ב 11 פברואר 2016. ניב אהרונסון
עמוס יעקב וקובי שבתאי בטקס החלפת מפקדי מג"ב, 2016/ניב אהרונסון

מקורות בכירים במשטרה מספרים כי יעקב ביקש לקדם לכאורה מכירה של רובי M-16 ממפעל "אמתן" מכרמיאל העוסק בפיתוח וייצור כלי נשק. המפעל ניגש בעבר למכרז של הימ"מ של משמר הגבול אך נפסל בשנת 2015 מלגשת למכרז של המשטרה לרכישת רובים, מאחר והמפעל לא עמד בקריטריון כמותי שהמשטרה הגדירה. לאחר הפסילה, עתרה "אמתן" לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד המשטרה אך לבסוף משכה את העתירה. מנכ"ל "אמתן" הסביר בשיחה עם וואלה! כי החליט למשוך את העתירה לאחר שהבין שאין לו סיכוי לנצח בה.

ביטון הבהיר מיד כי אין למשטרה שום צורך בכך. גורמים המעורים בפרטים סיפרו לוואלה! כי בתום הפגישה חש ניצב ביטון אי-נוחות לנוכח הסיטואציה, שבה מקורבו של המפכ"ל, ניצב לשעבר במשטרה, מנסה לקדם מולו עסקת נשק שלא לצורך עם חברה שנפסלה.

עוד בוואלה!

לקחי שומר החומות: המפכ"ל החליט לגייס מאות שוטרי מג"ב חדשים לטיפול בהפרות סדר

לכתבה המלאה
שוטרים תופסים מחסה בלוד 13 במאי 2021. ראובן קסטרו
שוטרים תופסים מחסה בלוד, מאי 2021/ראובן קסטרו

בכירים במשטרה אמרו בשיחה עם וואלה! כי בתחילת המהומות בערים המעורבות גילו במשטרה על חוסרים משמעותיים באמצעים לפיזור התפרעויות כמו רימוני הלם וכדורי גומי, ויצאו ברכש מסיבי לשעת חירום - סיטואציה שלא מצריכה מכרז. בכירים במשטרה שהיו חשופים לפרטים נדהמו, לטענתם, מהאופן בו יעקב, שקרבתו האישית למפכ"ל ידועה, מנסה לקדם לכאורה עסקת נשק ללא מכרז תחת המעטה של שעת חירום, אף על פי שלא היה צורך בכך.

"זה הרגיש כמו ניסיון ללחוץ על גורמי המקצוע לבצע עסקת נשק עם חברה שלא עמדה בתנאי הסף שהציבה המשטרה בעבר, ואז מגיע בכיר לשעבר במשטרה בחסות 'שומר החומות' ומנסים לקדם עסקת נשק שלא לצורך בדלת האחורית", אמר לוואלה! גורם בכיר במשטרה, המעורה בפרטים, "לטעמי אירוע מסוג זה חייב להיחקר. זה רק קצה הקרחון בסיפור הזה".

יעקב: "מציירים תמונה שאין קשר בינה למציאות"

ניצב בדימוס עמוס יעקב הכחיש תחילה שקיים פגישה עם משטרת ישראל וטען שאין לו שום קשר לנושא, ואף הגדיל ואמר כי הוא "אינו עוסק במכירת נשקים קטלניים". בהמשך שינה את גרסתו והודה כי הוא אכן מייעץ לחברת נשק, אך טען כי מדובר בחברה אחרת. מקורות בכירים במשטרה הדגישו בשיחה עם וואלה! כי בניגוד לטענת ניצב בדימוס יעקב, הוא אכן שוחח עם ניצב אבי ביטון על חברת "אמתן" ולא על חברה אחרת. במפעל "אמתן" הכחישו וטענו כי ניצב בדימוס יעקב לא עובד עבורם.

יעקב דחה את הטענות העולות בתחקיר. "ראשית, מעולם לא הכחשתי דבר שהיה. האמת הייתה ועודנה נר לרגליי אחרי עשרות שנות שירות בטחוני ועיטור האומץ שקיבלתי על שמירה על ביטחון ישראל. פנייתך הראשונה אליי הייתה רצופה טעויות ועובדות שגויות. בפנייתך טענת לפגישה בעניין חברת נשק אחרת, 'אמתן כרמיאל', וכפי שאמרתי מעולם לא ייצגתי את 'אמתן' ולא נפגשתי איתה או בשמה עם אף גורם במשטרה ואני עומד מאחורי דבריי", מסר.

"נפגשתי בעניין מכרז של חברה אחרת שאותה אני מייצג, שמספקת נשקים לצה"ל ולכוחות הביטחון. פסילתה על בסיס בדיקה אחת במהלך הניסויים של אחד הנשקים שלא על פי כללי המכרז כפי שהוצא ונכתב על ידי משטרת ישראל, העלתה 'ריח תמוה' ועל כן ביקשתי לציין זאת בפני ראש אג"ם דאז. ראש אג"ם הבהיר כי נושא המכרז הוא באחריות אגף תכנון וארגון במשטרה ובכך הסתיימה פגישה בת כמה דקות. התייחסתי בשיחה עם ראש אג"ם לבדיקה שנעשתה לאחד הנשקים, כאשר הבדיקה לא עמדה בנוהל הבדיקה כפי שנכתב על ידי משטרת ישראל עצמה", הוסיף.

ניצב אבי ביטון. דוברות משטרת ישראל
"חש אי נוחות לנוכח הסיטואציה". ניצב אבי ביטון/דוברות משטרת ישראל

ביחס לפגישה עם המפכ"ל, הדגיש יעקב כי אין קשר בין הדברים. "באותה ההזדמנות ניצלתי את הגעתי למחוז תל אביב ביום בו נערכה הערכת מצב על ידי המפכ"ל. ניגשתי כחבר ותיק להגיד שלום ולחזק את המפכ"ל קובי שבתאי אחרי ימים קשים של 'שומר החומות'. יש פה ניסיון לקשור פרטי מידע שונים מעסקאות שונות ומכרזים שונים ולצייר תמונה שאין כל קשר בינה לבין המציאות".

ממשטרת ישראל נמסר כי "כמקובל במערכת הביטחון, ישנם הרבה גורמים וגופים אשר פונים במטרה לעניין את המשטרה באמצעים ובפיתוחים פרטיים ואלו נבחנים על ידי הגורמים המוסמכים לכך ועל פי כל הדרישות, וגם במקרה המדובר הנושא נבחן ועל כן נשלל מצד המשטרה. נדגיש ששום גורם משטרתי לא ניסה לקדם רכישת אמצעי לחימה שלא בכפוף לנהלי המשטרה וכל ניסיון מצד גורמים עלומים לייחס כזה דבר, גם אם לא במפורש, חוטא לאמת ופוגע במשטרה".

מחברת אמתן נמסר כי "כתבה זו כפי שהיא פורסמה מלאה בטעויות, מנותקת מהמציאות ומכפישה את שמנו הטוב ושמם הטוב של השוטרים המצוינים בכתבה. אין לחברת אמתן-כרמיאל שום קשר לניצב בדימוס עמוס יעקב, מעולם לא נפגשנו ומעולם לא עוסק על ידינו. לגבי העתירות, משנת 2015 מחלקת הרכש של משטרת ישראל מפרסמת מכרזים עם דרישות סף בירוקרטיות שלא מאפשרות לחלק מהחברות הישראליות בתחום הנשק להתמודד במכרז, לכן חברת אמתן לא השתתפה במכרזים ולא סיפקה נשק לבחינות במשטרת ישראל. ככל שתידרש חברת אמתן תוכל לספק כלי יריה בשוטף, במכרזים ובחירום למשטרת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully