וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת מיאנמר המודחת סו צ'י נשלחה לשנתיים מאסר

עודכן לאחרונה: 7.12.2021 / 11:20

כלת פרס נובל לשלום בת ה-76, שהודחה בהפיכה צבאית בפברואר ומואשמת בשורה ארוכה של עבירות, הורשעה בהסתה להמרדה ובהפרת חוקי הקורונה יחד עם הנשיא המודח. "הם רוצים שהיא תמות בכלא", אמרו באופוזיציה. בעולם גינו: "משפט ראווה פוליטי"

בווידאו: מנהיגת מיאנמר המודחת, אונג סן סו צ'י, בבית המשפט/צילום: רויטרס

מנהיגת מיאנמר המודחת אונג סן סו צ'י נשלחה היום (שני) לארבע שנות מאסר, בגזר דין ראשון באחד המשפטים המתנהלים נגדה. סו צ'י, כלת פרס נובל לשלום שהודחה בהפיכה צבאית בפברואר, הורשעה בהסתה להמרדה ובהפרת הגבלות הקורונה. בסך הכול, היא נאשמת ב-11 עבירות, שאת כולן היא מכחישה על הסף. בנוסף אליה, גם הנשיא המודח ובעל בריתה ווין מינט הורשע ונגזר עליו עונש מאסר דומה.

בטלוויזיה הרשמית של הצבא דווח בהמשך היום כי מפקד הצבא העניק לה חנינה חלקית, ועונשה הופחת לשנתיים, שאותו היא תרצה במקום הסודי שבו היא מוחזקת מאז ההפיכה, כך שבשלב זה לא נראה שהיא תישלח לבית כלא. גם עונשו של הנשיא המודח הופחת בשנתיים. המשפט בבירה נייפידאו היה סגור לתקשורת וכלי התקשורת של החונטה לא הזכירו אותו. על עורכי הדין של סו צ'י נאסר ליצור קשר עם התקשורת והציבור.

סו צ'י בת ה-76 הובילה את הממשלה האזרחית שהופלה על ידי הצבא, שטען, ללא ביסוס, כי הבחירות בנובמבר שעבר, שבהן רשמה מפלגתה ניצחון מוחץ, זויפו נגדו. מאז היא מוחזקת במעצר בית, והיא הואשמה בעבירות רבות של שחיתות, בפגיעה בביטחון המדינה ובעידוד מהומות. תומכיה, מדינות המערב וארגוני זכויות אדם טוענים כי מדובר במשפט ראווה, שנועד לחסל את הקריירה הפוליטית שלה. מאז שהודחה ונעצרה, היא לא נראתה או נשמעה פרט להופעות קצרות בבית המשפט.

רבים במיאנמר, הנמצאת בכאוס מאז ההפיכה, צפו שהיא תורשע. כמה מפגינים ביאנגון, העיר הגדולה ביותר במדינה, הסתכנו במעצר אחרי שהפגינו נגד גזר הדין וקבוצה קטנה נראתה עושה את מחוות שלוש האצבעות, סמל להתנגדות לחונטה. אתמול דרסה משאית צבאית מפגינים בעיר, ולפי הדיווחים חמישה מהם נהרגו.

מנהיגת מיאנמר שנעצרה אונג סן סו קי. 1 בפברואר. רויטרס
בקהילה הבינלאומית קראו לשחררה. סו צ'י/רויטרס

דובר של ממשלת האחדות הלאומית, קבוצה של פעילים פרו-דמוקרטים ומתנגדי החונטה, אמר עוד לפני גזר הדין כי מצבה לא טוב. "היא לא בסדר, הגנרלים רוצים להכניס אותה ל-104 שנים בכלא. הם רוצים שהיא תמות בכלא", אמר הדובר, ד"ר סאסא. לאחר גזר הדין, הוא קרא להטיל סנקציות נוספות על החונטה.

מדינות המערב הטילו סנקציות נרחבות על המשטר הצבאי ודרשו את שחרורם המידי של סו צ'י ויתר המנהיגים הפוליטיים, אולם הצבא המשיך בביסוס שלטונו ןסו צ'י היא אחת מיותר מ-10,600 איש שנעצרו על ידי הצבא בעשרת החודשים האחרונים, ועליהם נמנים מפגינים, פעילים ועיתונאים. בנוסף לכך, יותר מ-1,300 איש, רובם אזרחים, נהרגו בעימותים בין כוחות הביטחון למתנגדי ההפיכה מאז פברואר.

המנהיגה המודחת של מיאנמר אונג סן סו צ'י, הנשיא לשעבר ווין מינט והרופא מיו אונג בבית משפט בבירה נייפידאו, 24 במאי 2021. רויטרס
סו צ'י (משמאל) לצד הנשיא המודח בבית משפט בבירה נייפידאו, מאי/רויטרס

גזר הדין היום גרר גינויים נרחבים. שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר כי המשפט היה "לא הוגן" וקרא לשחרורם של קי ושל בכירים אחרים. ליז טראס, שרת החוץ של בריטניה - השליטה הקולוניאלית לשעבר במיאנמר - אמרה כי "מדובר בניסיון מתועב נוסף של המשטר הצבאי של מיאנמר להשתיק את האופוזיציה ולדכא את החירות ואת הדמוקרטיה".

"הרשעתה של יועצת המדינה (השם הרשמי של תפקידה של סו צ'י) לאחר משפט ראווה חשאי בבית דין צבאי היא אך ורק פוליטית", אמרה נציבת זכויות האדם של האו"ם, מישל בצ'לט, בדברים דומים לאלו של האיחוד האירופי.

סין, ששמרה על יש יחסים טובים הן עם הצבא והן עם ממשלתה המודחת של סו צ'י, קראה לכל הצדדים "לגשר על המחלוקות ביניהם", בעוד יפן, משקיעה גדולה במיאנמר, אמרה כי גזר הדין הוא "התפתחות לא חיובית".

מפגינים נגד הרשעתה של אונג סן סו צ'י בעיר יאנגון, מיאנמר, 6 בדצמבר 2021. רויטרס
יותר מ-1,300 הרוגים מאז ההפיכה. מפגינים ביאנגון נגד גזר הדין, היום/רויטרס

סו צ'י, שאביה היה אחד ממנהיגי תנועת העצמאות מבריטניה, כבר הוחזקה במשך כ-15 שנה במעצר בית על ידי הצבא בין 1989 לשנת 2021, וזכתה בפרס נובל לשלום על מאבקה למען דמוקרטיה במיאנמר, בורמה לשעבר, שנשלטה לאורך רוב שנות עצמאותה בידי הצבא.

ב-2015 דומה היה שמאמציה נושאים פרי, כשמפלגתה, הליגה הלאומית למען דמוקרטיה, זכתה בניצחון סוחף בבחירות. החוקה שניסח הצבא אומנם מנעה ממנה לכהן כנשיאה, מאחר שילדיה מחזיקים באזרחות זרה, אולם היא נחשבה למנהיגה בפועל של המדינה.

ואולם, תדמיתה הבינלאומית ספגה מכה קשה בשל הטבח במיעוט הרוהינגי המוסמלי שהחל ב-2017 והוגדר מאז רצח עם. היא המעיטה בחומרת המעשים של הצבא ואף הגנה על מיאנמר במהלך דיונים בבית המשפט הבינלאומי לצדק ב-2019.

למרות זאת, יו"ר ועדת פרס נובל בנורבגיה, בריט רייס-אנדרסן, מסרה בהצהרת גינוי נדירה כי להליך המשפטי נגד סו צ'י יש "אמינות נמוכה" וההרשעה היא חלק מהדיכוי הצבאי של האופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully