וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: הגישה של איראן היא לא רצינית, נבחן דרכים אחרות אם הדיפלומטיה תיכשל

עודכן לאחרונה: 3.12.2021 / 23:17

לאחר שטהראן הרחיבה את דרישתה בנוגע להסרת הסנקציות בשיחות הגרעין, שר החוץ האמריקני בלינקן הזהיר כי ארה"ב לא תאפשר לאיראן למשוך את התהליך, תוך כדי המשך קידום תוכניתה. מוקדם יותר אמרו בכירים באירופה כי הם מודאגים לגבי השינויים שאיראן ביצעה בטויטת ההסכם

שיחות הגרעין בין המעצמות לאיראן נפתחו בווינה/צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן אמר הערב (שישי) כי הגישה של איראן בשיחות הגרעין היא לא רצינית. עוד אמר כי הם יבחנו אפשרויות אחרות אם השיחות ייכשלו.

בלינקן הזהיר כי ארצות הברית לא תאפשר לאיראן למשוך את התהליך, תוך כדי המשך קידום תוכניתה וכי וושינגטון תחפש אפשרויות אחרות אם הדיפלומטיה תיכשל.

במקביל, בבית הלבן אמרו כי הגישה של איראן "היא לא לפתור בעיות", והוסיפו כי הפתרון עשוי להיות בהישג יד אם איראן תהיה מחויבת לו.

נציגי המעצמות ואיראן בשיחות הגרעין בווינה, אוסטריה, 29 בנובמבר 2021. רויטרס
נציגי המעצמות בשיחות הגרעין, השבוע/רויטרס

מוקדם יותר ארצות הברית ומעצמות אירופה - בריטניה, צרפת וגרמניה - דחו את הצעת הפתיחה האיראנית בנושא הסרת הסנקציות והגבלת תוכנית הגרעין שהוצגה בשיחות בווינה השבוע, כך לפי דיפלומט אירופי מאחת המעצמות האירופיות שמעורה בפרטי המו"מ.

בכירים באירופה אמרו כי הם "מאוכזבים ומודאגים" לגבי השינויים שאיראן ביצעה בטיוטת ההסכם שהושגה במהלך ששת סבבי המו"מ שהתקיימו לפני הבחירות האחרונות באיראן. "איראן נסוגה בה כמעט מכל הפשרות אליהם הגענו אחרי חודשים של מו"מ קשוח וכעת היא דורשת שינויים משמעותיים בנוסח ההסכם", אמרו.

הדיפלומטים האירופים הזהירו כי לאור העובדה שאיראן השעתה את המו"מ למשך חמישה חודשים ולאור העובדה שבמהלך התקופה הזו היא האיצה את תכנית הגרעין שלה, קשה לדעת אם הפערים החדשים במו"מ שנוצרו כתוצאה מהשינויים בעמדה האיראנית, ניתנים לגישור במסגרת זמן מציאותית.

פתיחת שיחות הגרעין עם איראן בוינה, אוסטריה. 29 בנובמבר 2021. רויטרס
שיחות הגרעין בווינה, השבוע/רויטרס

עם תום סבב השיחות הראשון, פרסם ראש הממשלה נפתלי בנט מסר תקיף: "אמרתי לידידנו שאיראן מבצעת סחטנות גרעינית, ואסור להיכנע לזה".

"איראן מפרה את כל הכללים וכבר באפריל השנה החלה להעשיר אורניום בדרגה גבוהה מאוד של 60%", הוסיף ראש הממשלה. "הדבר המתבקש הוא להעמיד אותה במקום, ולמערב יש בהחלט כלים לעשות זאת, וודאי לא לתת לה עוד ועוד הטבות על מנת שתואיל לעצור - ככה לא מתמודדים עם בריונות".

מנגד, שר הביטחון בני גנץ, שיבקר בארצות הברית בשבוע הבא, העביר דווקא מסר מפייס וכתב כי "אני בטוח שארצות הברית מחויבת להבטחתה שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני - זהו אינטרס עולמי, אזורי וישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully