וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור או רוצח? הזיכוי של היורה מוויסקונסין מפלג את ארה"ב

הרפובליקנים מהללים את קייל ריטנהאוס, שהרג שני מפגינים אך טען להגנה עצמית, בעוד שהדמוקרטים רואים בכך הוכחה נוספת לחולי של מערכת המשפט. "חבר המושבעים קיבל את ההחלטה הנכונה - הגנה עצמית היא לא בלתי-חוקית", אמר הנער

בווידאו: קייל ריטנהאוס, הנער שהרג שני אנשים במהומות בוויסקנסין, התייפח בבית המשפט לאחר שזוכה מרצח/צילום: רויטרס

ההחלטה של חבר המושבעים לזכות את הנער קייל ריטנהאוס מהרג שני מפגינים מפלגת ארצות הברית, והיא הובילה להפגנות מצד אחד, ולהבעת תמיכה מהצד השני. ריטנהאוס בן ה-18 זוכה אתמול על ידי חבר מושבעים בוויסקונסין מרצח ומעבירות אחרות, שעליהן עמד לדין אחרי שירה בשני מפגינים במהלך מהומות בעיר קנושה באוגוסט אשתקד. המושבעים קיבלו את טענת ההגנה שהייתה זו "הגנה עצמית".

אחרי החלטת המושבעים אתמול, רטינהאוס חייך כשאמר לרשת פוקס ניוז השמרנית ממכוניתו כי הוקל לו עם תום "המסע הקשוח" שעבר. "חבר המושבעים קיבל את ההחלטה הנכונה - הגנה עצמית היא לא בלתי-חוקית", אמר הנער לרשת, לקראת ריאיון מקיף שישודר ביום שני וסרט דוקומנטרי שיעלה לאקרנים בחודש הבא.

"אני שמח שהכול הלך טוב, עברנו את השלב הקשה", אמר הנער, שניצל ממאסר עולם לו היה מורשע בעבירת רצח. הוא זוכה מכל חמשת הסעיפים שבהם הואשם, לאחר ארבעה ימי דיונים של חבר המושבעים שנדרש לקבל החלטה פה-אחד.

קייל ריטנהאוס במהלך משפטו בוויסקונסין, 17 בנובמבר, 2021. רויטרס
"הגנה עצמית". ריטנהאוס/רויטרס

רטינהאוס הגיע לקנושה שבוויסקונסין ממדינת אילינוי השכנה, שבה הוא מתגורר, בעקבות מהומות שפרצו בעיר אחרי מעצרו של ג'ייקוב בלייק, גבר שחור שנותר משותק אחרי שנורה בגבו. היה זה כשלושה חודשים בלבד אחרי הרצח של ג'ורג' פלויד במיניאפוליס, והמהומות בקנושה משכו גם תשומת הלב של המועמדים לנשיאות, דונלד טראמפ וג'ו ביידן.

בעוד שטראמפ פרסם הצהרה התומכת בריטנהאוס, ביידן הביע את זעמו על החלטת חבר המושבעים - אולם הדגיש כי יש לקבל אותה. "ההחלטה בקנושה תותיר אמריקנים רבים זועמים ומודאגים, כולל אותי, אך אנחנו חייבים להכיר בכך שחבר המושבעים אמר את דברו", מסר הנשיא הדמוקרטי. "אני מפציר בכולם להביע את דעותיו בדרכי שלום, בהתאם לשלטון החוק".

קייל ריטנהאוס, הנאשם ברצח של מפגינים בעיר קנושה. טוויטר, אתר רשמי
"מסע קשוח". ריטנהאוס/אתר רשמי, טוויטר

במהלך המשפט, שנמשך שבועיים, ריטנהאוס העיד כי הוא ירה בשני אנשים ופצע אדם נוסף ברובה AR-15 החצי-אוטומטי שלו מתוך הגנה עצמית, אחרי שלטענתו הותקף על ידי מתפרעים. הוא אמר כי הוא הגיע לעיר על מנת להגן על בתי עסק מפניהם של בוזזים וכדי להעניק סיוע רפואי, אך התביעה טענה שהוא חולל את האירוע במהלך לילה כאוטי בעיר.

התגובה לתוצאת המשפט משקפת את המחלוקת העמוקה בארצות הברית ביחס לזכות לשאת כלי נשק, והיכן עובר הגבול של הזכות הזו המוגנת בחוקה. במאמר מערכת בוויסקונסין סטייט ג'ורנל, נכתב כי ההחלטה "מאכזבת" וכי היא "תחזק את ידיהם של חמושים המבקשים לקחת את החוק לידיים". ואולם, בעיתון הדגישו כי אלימות נוספת בתגובה לזיכוי "לא תעזור לאף אחד".

מנגד, תומכי הזכות לשאת נשק רואים בריטנהאוס גיבור. בארגון "בעלי הנשק של אמריקה" כינו אותו "לוחם למען בעלי הנשק וזכויות ההגנה העצמית", והבטיחו "לתגמל אותו" עם רובה נוסף כמו זה שבו השתמש במהלך האירועים בקנושה.

מנגד, שאנון ווטס, מייסדת הארגון "אימהות דורשות פעולה", תקפה את החלטת המושבעים. "אם נער יכול לעבור בין מדינות כדי להגיע להפגנה שאין לו קשר אליה, לירות בשלושה אנשים, להרוג שניים ולא לשאת בתוצאות, זה עיוות של הצדק וכתב אישום נגד מערכת המשפט הפלילית שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully