וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בארה"ב: הנער שהרג שני אנשים במהומות בוויסוקנסין זוכה מרצח

קייל ריטנהאוס הואשם ברצח שני גברים ופציעה של אדם נוסף בהפגנה על הירי בצעיר השחור ג'ייקוב בלייק בשנה שעברה. חבר המושבעים קיבל את טענתו, לפיה פעל מתוך הגנה עצמית. לקראת המשפט הוצבו 500 חיילים מחשש למהומות אלימות. ביידן: "מערכת המשפט עובדת, יש להישמע לה"

בווידאו: קייל ריטנהאוס, הנער שהרג שני אנשים במהומות בוויסקנסין, התייפח בבית המשפט לאחר שזוכה מרצח/צילום: רויטרס

חבר המושבעים זיכה הערב (שישי) את קייל ריטנהאוס, בן 18, מרצח, בו הואשם לאחר שירה למוות בשני אזרחים לבנים במהלך הפגנה על הגזענות נגד השחורים בעיר קנושה בוויסקונסין. המחאה התקיימה בעקבות הרצח של ג'ורג' פלויד וכן לאחר הירי בצעיר השחור ג'ייקוב בלייק על ידי שוטר לבן.

האירוע התרחש באוגוסט 2020, כשמפגינים מחו ברחובות קנושה על הירי בבלייק, גבר שחור, בידי שוטר לבן. באותו זמן נסע ריטנהאוס מביתו לוויסקונסין כשהוא חמוש ברובה סער. הוא הצטרף לחבורת אזרחים חמושים שהגיעו לאזור ההפגנות במרכז קנושה, לדבריהם בכוונה לסייע בהגנה על רכוש. רוב המפגינים צעדו בשקט, אך כמה מהם ניפצו פנסי רחוב והציתו מכוניות וחנויות. עשרות אזרחים נטלו את כלי הנשק שלהם כדי לשמור על עסקים, ובכך ליבו את העימותים ברחובות.

לאחר כ-26 שעות של דיון, חבר המושבעים קיבל את טענת ריטנהאוס, שהיה בן 17 בזמן הירי, כי פעל באופן סביר כדי להגן על עצמו בזמן המהומות האלימות. ריטנהאוס, התייפח ונתמך על ידי עורכי דינו לאחר שחבר המושבעים סיים לקרוא את פסק הדין.

קייל ריטנהאוס במהלך משפטו בוויסקונסין, 17 בנובמבר, 2021. רויטרס
ריטנהאוס במהלך משפטו, השבוע/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הדגיש כי הוא עומד לצד חבר המושבעים: "מערכת המשפט עובדת ועלינו לשמוע בקולה".

לאחר הרצח, ריטנהאוס הפך מאדם אלמוני בן 17 מהכפר אילינוי לסמל והצית ויכוח בחברה האמריקנית על לקיחת החוק לידיים. בלב התיק ניצב המאבק על השאלה אילו מעשים נחשבים להגנה עצמית. החוק במדינת וויסקונסין מאפשר שימוש בכוח רב אם אדם "סבור שכוח כזה נחוץ כדי למנוע מוות קרוב או נזק גופני גדול לעצמו".

"כל כך הרבה אנשים מסתכלים על התיק הזה והם רואים מה שהם רוצים לראות", הזהיר תומס בינגר, התובע במשפט, את המושבעים לפני שהחלו בדיונים. המשפט הפך לפוליטי כל כך שקבוצות שמרניות גייסו כסף להגנתו של ריטנהאוס, ופלגים קטנים של מפגינים - כולל תומכי זכויות הנשק ומפגיני צדק גזעני - המתינו לפסק הדין במדרגות בית המשפט.

קייל ריטנהאוס, הנאשם ברצח של מפגינים בעיר קנושה. טוויטר, אתר רשמי
טען להגנה עצמית. ריטנהאוס/אתר רשמי, טוויטר

בזמן הקראת פסק הדין, אמו ואחיותיו של ריטנהאוס בכו, וחבריהם ובני משפחותיהם של הגברים שירה בהם ריטנהאוס נאחזו זה בזה. במקביל, צעקות תומכים נשמעו מחוץ לבית המשפט. לקראת הכרעת הדין, נערך המושל למקרה בו יתפתחו מהומות אלימות בעיר, והציב בה 500 חיילים של המשמר הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully