וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל מגביר אימונים בצפון: עוקבים אחר תהליכים מדאיגים בסוריה ובלבנון

עודכן לאחרונה: 18.11.2021 / 17:11

בישראל מעריכים כי אסד מנסה לקבל לגיטימיות למשטר שלו בתהליך איטי, ומזהים זרם בחיזבאללה, שבצל התחמשות הארגון קורא להיפתח למערב - בניגוד לעמדת נסראללה. ברקע המתרחש בזירה הצפונית, צה"ל ישקיע ב-2022 כמיליארד שקלים באימוני מילואים - התקציב הגבוה ביותר זה 5 שנים

בווידאו: בנט מתייחס להתפתחויות בלבנון ובעיראק/מערכת וואלה!

פיקוד צפון סיים היום (חמישי) סדרת תרגילים מורכבים לאוגדות המילואים, כחלק מהיערכותו למלחמה אפשרית בלבנון. זאת, בצל התבססות איראן וחיזבאללה בסוריה, והפרסומים הזרים על התגברות הפעילות הישראלית נגדה.

התרגילים כללו פריסת כוחות סדירים ומילואים בשטח - ביבשה, בים ובאוויר, כולל מטוסי קרב ותובלה וכלי טיס בלתי מאוישים. בתרחישי לחימה, כולל מתקפות סייבר, וכן תרגול של כלל המעטפת הלוגיסטית. היום, הסתיימו כשלושה שבועות של תרגול מלחמה, במהלכם תורגלו כלל המפקדות בפיקוד הצפון. חלק מהתרחישים כללו ירי של אלפי רקטות על עורף המדינה תוך כמה ימים ופגיעה במערכות טכנולוגיות של צה"ל. חלקים מהתרגיל בוצעו בוואדי ערה, בשל הטופוגרפיה הדומה לזו שבלבנון.

סדרת האיומים התרחשה לאחר שצה"ל נכנע לביקורת על איכות האימונים ורמת הכשירות של מערך המילואים. כחלק מתוכניתו החדשה, בשנה הבאה ישקיע צה"ל למעלה ממיליארד שקלים באימון כוחות היבשה במילואים, במטרה להגביר את המוכנות למלחמה. חלק מהאימונים יהיו על סימולטורים ולא יתבצעו בשטח. לדברי גורמים בצבא, מספר האימונים ב-2022 יהיה הגבוה ביותר מאז 2017. היא תכלול "חודש מלחמה", כ-15 תרגילי חטיבה סימולטיביים, ועד פי שניים יותר אימוני פרט למילואים.

כוחות צה"ל בגבול לבנון 10 ביוני 2021. דובר צה"ל
כוחות צה"ל בגבול לבנון, יוני/דובר צה"ל

בשנת 2020 התבצעו במילואים שלושה תרגילי חטיבות, בשנה הנוכחית 13 ובשנת 2022 אמורים להתקיים כעשרים. עוד הוחלט להכפיל באימונים את "היחידה האדומה הקרקעית", שמדמה אויב באימונים, כדי לאמן טוב יותר את יחידות השדה המתמרנות. במקביל להגדלת כמות האימונים, הנחה מפקד זרוע היבשה האלוף תמיר ידעי לשים דגש גם על איכות האימונים. זאת, כלקחים מתחקירים שבוצעו ומשיחות עם מפקדים.

למרות ניסיון צה"ל לשפר את כשירות כוחות המילואים, קציני מילואים מתחו ביקורת על החלטת המטה הכללי שלא לבחון אותם ב"בוחן פיקוד צפון", כפי שנדרש מהכוחות הסדירים. זאת, למרות שהתוכניות האופרטיביות של חלק מהיחידות דומות לאלה של הסדירות. כל הגדודים המתמרנים בצה"ל בעת מלחמה עברו את בוחן פיקוד צפון על ידי האלוף אמיר ברעם. חלקם סיים בציון מעולה, ואחרים קיבלו ציון בינוני עם הערות לשיפור.

בנוסף להתגברות האימונים, הוחלט להשיק את "אפליקציית קודקוד", המאפשרת למג"דים ומ"פים לנהל את כוחות המילואים מהטלפון הנייד שלהם. האפליקציה מנגישה את המידע למפקדים ומאפשרת להם לראות ולנהל את המידע מכל מקום ובכל זמן, מבלי להסתמך על זמינות קצינת המילואים או על מחשב צבאי.

נגמ"ש נמר גבעתי. דובר צה"ל
נגמ"ש נמר/דובר צה"ל

במקביל לשיפור מוכנות המילואים, לאחרונה התעוררו בצה"ל כמה בעיות מבצעיות. למרות שבזרוע היבשה מתגאים בנגמ"ש הנמר, בזכות יכולת העבירות הגבוהה שלו והמיגון ללוחמים, גורמים בצה"ל העלו בעת האחרונה ביקורת על חוסר ההתאמה שלו לתוכניות האופרטיביות. "בחלק מהמקרים הוא גורם מעכב בתמרון, ולא מאיץ או מקצר לוחות זמנים. הוא גם חושף את הכוח בעיני האויב במתארים מסוימים", אמרו גורמים בצבא.

עוד עולה מבדיקה שבוצעה על ידי וואלה! כי קיימים פערים מקצועיים בתהליך ההטמעה של מערכות השליטה והבקרה "צי"ד 750" בקרב היחידות השונות. בתרגיל החטיבתי של גולני אירעו קשיים מהותיים בתפעול המערכות, בשונה מהתרגיל של חטיבת גבעתי.

אסד מחפש לגיטמיות, בחזבאללה קוראים להתקרב למערב: תהליכים חריגים בזירה הצפונית

במקביל לחיזוק הכשירות במילואים, במערכת הביטחון עוקבים אחר תהליך מתן הלגיטימיות למשטרו של אסד. לפי הערכות במערכת הביטחון מדובר בתהליך איטי, שעד כה כולל פתיחת שגרירויות בסוריה, שיחות עם ירדן ואיחוד האמירויות, עמידה על הריבונות בגיבוי רוסי, ופינוי הקצין האיראני הבכיר משטח סוריה, שפעל בניגוד לעמדת אסד.

חייל לבנוני במהלך הפגנה נגד חוקר הפיצוץ בנמל בביירות 14 באוקטבור 2021. רויטרס
אזרחים בלי תקווה. חייל לבנוני במהלך הפגנה נגד חוקר הפיצוץ בנמל ביירות. אוקטובר/רויטרס

בחודש האחרון התגברו הפרסומים הזרים על תקיפות של צה"ל בשטח סוריה נגד יעדי טרור כמו מחסני נשק, תשתיות איראן בסוריה ויעדי אדם כמו מידחת א-סלאח שהיה אחראי על ענייני הגולן בממשלת סוריה ובעל קשרים ענפים עם האיראנים וחיזבאללה וחוסל בקרבת הגבול בחודש שעבר. לפי הערכות בישראל, א-סלאח היה מעורב בפעילות טרור עתידית.

עוד מעריכים בישראל כי לבנון נמצאת במשבר החמור ביותר בתולדותיה וכי בשונה מתקופת מלחמת האזרחים אין למרבית האזרחים תקווה. מדינות במערב כמו ארצות הברית וצרפת הפסיקו את העברות הכספים מאחר וההבינו שהכסף וההשקעות לא באמת מגיעים לידי האזרחים, אלא משרתים אינטרסים של ממשלות מושחתות בלבנון. בישראל מזהים תהליך חדש בתוך ארגון חיזבאללה בניגוד לעמדתו של המזכ"ל חסן נסראאללה, הקוראים להיפתח למערב, להקל באידאולוגיה על האזרחים למשל בלבוש, בפתיחות לשאר העדות בלבנון. על פי הערכות בישראל לא מדובר בהתקוממות אלא בתהליך של התעוררות זרם בתוך הארגון השיעי.

נסראללה לא התבטא בנושא בפומבי עד כה מאחר ולפי הערכות בישראל הוא טרוד בבעיות רבות ומגוונות כמו הביקורת הציבורית נגד הארגון והממשלה המתהווה, פרשת הפיצוץ בנמל ביירות, החורף הקרב שללא עצים להסקה, חשמל ומזון יהפוך להיות אחד מהחורפים הקשים שידעה ארץ הארזים. למרות זאת מעריכים בישראל כי חיזבאללה ממשיך בבניין הכוח בתחום הדיוק ושמירה על מכפילי כוחו כמו רקטות, טילים מדויקים ושדרוג הכוחות המיוחדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully