וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאמאן של QAnon, שהוביל את ההסתערות על הקפיטול, נשלח ל-41 חודשי מאסר

ג'ייקוב צ'נסלי הפך לאחד הסמלים הבולטים במתקפה של תומכי טראמפ על הקונגרס ב-6 בינואר, בזכות הקרניים שחבש לראשו והפרווה שלגופו. "הייתי צריך לעשות מה שגנדי היה עושה", התנצל צ'נסלי בדיון, בנאום שעורר השתאות אפילו מצד השופט. בהגנה טענו כי הוא סובל מבעיות נפשיות

בווידאו: ליל ההסתערות על הקונגרס האמריקני/צילום: רויטרס ומתוך טוויטר

בית משפט פדרלי בארצות הברית גזר היום (רביעי) כשלוש וחצי שנות מאסר על "השאמאן של QAnon", על מעורבותו בהסתערות על גבעת הקפיטול ב-6 בינואר. ג'ייקוב צ'נסלי היה לאחד הפרצופים המוכרים ביותר במתקפה על הקונגרס של תומכי נשיא לשעבר דונלד טראמפ, בזכות הקרניים שחבש לראשו והפרווה שלבש לגופו. הוא היה לפנים של תומכי תיאוריית הקונספירציה QAnon, המאמינים שקשר אפל נרקם נגד טראמפ.

התביעה ביקשה מהשופט המחוזי רויס למברת' לגזור עליו עונש ארוך יותר, של 51 חודשי מאסר, אחרי שהודה בחודש ספטמבר בשיבוש הליך רשמי בעת ההסתערות על הקונגרס, שהיה בעיצומו של אשרור הניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. העונש תואם את זה שנגזר בשבוע שעבר על לוחם אומנויות לחימה לשעבר שתועד תוקף באגרוף שוטר במהלך המהומות.

ג'ייקוב צ'נסלי בעת ההסתערות על גבעת הקפיטול של ארה"ב, 6 בינואר 2021. רויטרס
סמל ההסתערות. צ'נסלי בקונגרס/רויטרס

השופט למברת' אמר כי הוא מאמין שצ'נסלי, שנשא נאום ממושך לפני גזר הדין, עשה הרבה כדי לשכנע את בית המשפט שהוא "בדרך הנכונה". השופט, שהותיר את צ'נסלי במאסר מאז מעצרו חרף ניסיונותיו הרבים לזכות בסימפטיה ובשחרורו, עשוי לקבוע בעונשו קווים מנחים לשופטים אחרים. צ'נסלי, שהופעתו הביזארית לכדה את תשומת הלב העולמית, הגיע היום לדיון במדי אסיר ירוקים, כשראשו ופניו מגולחים.

הוא אחד הנאשמים הראשונים מבין כ-600 איש העומדים לדין על חלקם במתקפה על הקפיטול. הוא היה מ-30 המתפרעים הראשונים שנכנסו למבנה, והצליח לעשות את דרכו לאולם הסנאט שפונה בבהילות לפני כן על ידי סגן הנשיא מייק פנס, ולהשאיר בו פתק. הוא גם נשא דגל אמריקני על תורן, שלטענת התביעה היה כלי נשק. השופט שאל כמה שאלות בודדות - אחת לגבי הפתק שהשאיר לפנס ואחת אם ידע על איומים הנשקפים לחייו של פנס, ועל בחירותיו באותו היום.

"הוא הפך את עצמו לתמונה של המהומות, נכון?", אמר השופט לסניגורו של צ'נסלי. "לטוב או לרע, הוא היה לסמל האירוע כולו". עורכי דינו ביקשו מהשופט לכלול את זמן מעצרו, מאז ינואר, כחלק מהעונש.
התובעת קימברלי פסקל הציגה כמה סרטונים כדי להראות את כניסתו של צ'נסלי לקפיטול ולאולם הסנאט, כשהוא צועק יחד עם ההמון. "זאת לא הפגנה שלווה", אמרה, ותיארה את חלקו בהסתערות בתור "כאוטי" ו"מפחיד".

עוד בוואלה!

מסמכים מממשל טראמפ יועברו לוועדת חקירת 6 בינואר: "נשיא אינו מלך"

לכתבה המלאה

ציטוטים מ"חומות של תקווה"

במשך יותר מחצי שעה, צ'נסלי סיפר לשופט על ההשפעה של המאסר עליו, ועל החרטה שלו על שעבר על החוק. הוא אמר כי הוא שגה בפריצה לקפיטול, וכי הוא אינו מורד או טרוריסט. נאומו המקיף הסב את תשומת לבו של השופט, כשהוא ציטט את שופט העליון קלרנס תומאס ואת הסרט "חומות של תקווה", ותיאר כי הוא רוצה לחיות כמו ישו ומהטמה גנדי.

"החלק הכי קשה זה לדעת שאני האשם. להסתכל במראה ולדעת, פישלתי ממש", אמר צ'נסלי. "הייתי בבידוד בגללי. בגלל החלטה שלי. עברתי על החוק, הייתי צריך לעשות מה שגנדי היה עושה ולקבל אחריות. אין אם או בגלל, זה מה שאדם עם כבוד עושה". הוא הבטיח לא לחזור לכלא לעולם.

"אני חושב שהדברים שלך הם יוצאי הדופן ביותר ששמעתי ב-34 שנים", אמר השופט לצ'נסלי, שתיאר את נאומו כמשהו "מהסוג שמרטין לותר קינג היה אומר". ואולם, השופט הוסיף: "מה שעשית היה נוראי כפי שהודית", ואין הוא יכול להצדיק עונש קצר יותר.

נשיא ארה"ב היוצא דונלד טראמפ בעצרת בוושינגטון, 6 בינואר 2020. AP
טראמפ ביום הפריצה לקפיטול/AP

אחרי מעצרו, צ'נסלי ביקש מטראמפ להעניק לו חנינה והביע אכזבה כשזה לא קרה. הוא פתח בשביתת רעב בניסיון לקבל אוכל אורגני והתראיין לתכנית "60 דקות" מהכלא, ללא אישור. במהלך שהותו בכלא, הוא אובחן כסובל מסכיזופרניה, הפרעה דו-קוטבית, דיכאון וחרדה. הסניגור שלו, אלברט ווטקינס, אמר כי הצי אבחן אותו ב-2006 כמי שסובל מהפרעת אישיות, אולם למרות זאת קבע כי הוא "כשיר לשירות".

טראמפ הודח על ידי בית הנבחרים וזוכה על ידי הסנאט באשמת הסתה להתקוממות, בעקבות נאום לוחמני שנשא לפני כן בפני תומכיו, שבהם הפציר "להילחם כמו בגיהנום". ועדה מיוחדת בבית הנבחרים חוקרת את האירועים וכמה מבכירי הממשל הקודם, המסרבים לשתף פעולה ולספק מסמכים. גם טראמפ מנהל מאבק משפטי בדרישת הוועדה לקבל גישה לרישומים מהבית הלבן מאותו היום.

ארבעה בני אדם נהרגו במהומות, ושוטר ממשטרת הקפיטול שהותקף על ידי מפגינים מת מפצעיו. כ-140 שוטרים נפצעו, וארבעה שוטרים שהשתתפו בהגנה על המקום שמו קץ לחייהם בחודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully