וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משני צדי המתרס: מובילי המחאות נגד האלימות בבאר שבע ופעילים בדואים פותחים הכול

עודכן לאחרונה: 16.11.2021 / 22:24

ביוזמת וואלה!, נפגשו תושבי ב"ש עם שכניהם. אלה סיפרו על הפחד היומיומי מהאלימות ודרשו מהמגזר הבדואי לקחת אחריות, ומנגד, הפנו פעילי המגזר אצבע מאשימה כלפי המדינה וטענו להזנחה קשה. לעיתים הטונים עלו, אך לבסוף כולם הסכימו - אנו באותה סירה. "להילחם בבעיות יחד"

בווידאו: דיון על הפשיעה את הדרום/צילום: שי מכלוף

הם התווכחו במשך דקות ארוכות, ולעיתים הטונים עלו עד כדי כך שנאלצנו להפסיק זמנית את הצילומים. פעילי המחאות נגד אוזלת ידה של המשטרה בדרום ופעילים חברתיים מהחברה הבדואית נפגשו היום (שלישי) לשיחה ביוזמת וואלה!. פעילי המחאה, שחשים חוסר ביטחון בחיי היומיום, דרשו מהנציגים מהמגזר הבדואי לקחת אחריות. הפעילים הבדואים, מצדם, דרשו מהמוחים להפסיק להכליל את המגזר שלהם ולהסית נגד כלל החברה. אולם, בסופו של דבר, כמעט כולם הסכימו שהם באותה סירה.

תחילה, ניסתה אורטל שמואלי פרלמן, מ"הפורום לקידום הנגב", להבהיר לראאד אבו אלקיעאן, פעיל חברתי, שדרושה התערבות של שב"כ בטיפול בבעיה. בוודאי שלא כל האוכלוסייה הבדואית אשמה במצב, אומרת אורטל, אך לדבריה קיים משבר עצום, וכן פחד של תושבי באר שבע לנסוע בכבישים.

אורטל שמואלי פרלמן. שי מכלוף
"מפחדים לנסוע בכבישים", אורטל שמואלי פרלמן/שי מכלוף

"מאז ינואר ישנה הסלמה, שאומנם לא מאפיינת את כל המגזר הבדואי, אך היא עדיין הסלמה קשה", טוענת פעילת המחאה. "אנשים מפחדים לנסוע בכבישים, יש הטרדות של נשים, יש נשקים רבים אצל חלק מתושבי המגזר - וזה לא מתקבל על הדעת. אסור לעצום עיניים. יש שבר גדול בנגב, אנשים מפחדים להתהלך ברחובות. הממשלה צריכה לעשות מבצע גדול לאסוף את הנשק, הנגב מדמם".

ראאד, מצדו, רואה את הדברים אחרת. מבחינתו, אין משבר בין האוכלוסיות כי אם "בעיות", והוא דווקא לא חושב שהנגב מדמם. "אני לא מתכחש למצב", הוא אומר ומתייחס להתפרעויות בסורוקה. "האירוע לא הופנה נגד בית החולים, ואנחנו מגנים אותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראאד אבו אלקיעין. שי מכלוף
"אין חשמל ומים", ראאד אבו אלקיעין/שי מכלוף

"האוכלוסייה הבדואית זועקת נגד אלימות כבר שנים וכולם מתעלמים. כשהאירוע נקודתי ומגיע לבאר שבע - כולם נזעקים. בית החולים הוא מקום קדוש", טוען ראאד ומפנה אצבע מאשימה כלפי הרשויות. "מדובר בקומץ קטן ואסור להכליל את כולנו. יש הסתה נגד אוכלוסייה שלמה. יש הזנחה רבה של הממשלה, המדינה מתעלמת מהאוכלוסייה הבדואית. לא מכירים ביישובים, אין חשמל ומים". עוד אומר אלקיעאן כי "יש פגיעה גם באוכלוסייה היהודית. אין שבר בין האוכלוסיות, יש בעיות וצריך לפתור אותן, אנחנו ביחד צריכים לפתור את הבעיה. חייבים להכניס את שב"כ כדי לפתור את הבעיה".

כשאלמוג כהן מ"הוועד להצלת הנגב" מגיע לפגישה, הרוחות מתלהטות מעט. לדבריו, בנגב בהחלט יש משבר חמור. "לפורעים אין כבוד לאף אחד. אין שום סיבה שבגינה צריך לעשות פשעים. יש חשש בקרב תושבי באר שבע", הוא אומר. "רוב האוכלוסייה הבדואית נאמנה. חלק ניכר מהם הם אזרחים טובים, אבל הם מפחדים".

אלמוג כהן. שי מכלוף
"לפורעים אין כבוד לאף אחד", אלמוג כהן/שי מכלוף

מנגד, טלאל סילמאן אל-קרנואי, יושב ראש פורום רהט וחבר במטה לנפגעי גזענות, לא נשאר חייב וטוען כי ישנה הכללה והסתה פרועה נגד הבדואים בנגב: "אתמול הייתה הפגנה, והוא וחבריו קראו לבוא ולהפגין נגד החברה הבדואית. אנחנו נגד כל פשיעה מבאר שבע מכל הצדדים, אבל החברה הבדואית מוזנחת כבר שנים".

טלאל אלקרנואי. שי מכלוף
"דורשים פתרונות חברתיים", טלאל אל-קרנואי/שי מכלוף

"אני שומע אמירות שצריך להכניס את שב"כ וזה גרוע מאוד. אנחנו צריכים להילחם בבעיות יחד, מול משרדי הממשלה ונגד מקבלי ההחלטות, כדי לשנות את המצב החברה הערבית והבדואית בנגב, מכל הבחינות", מסביר אל-קרנואי. "כל הדיבורים על הכנסת שב"כ ליישובים הבדואים רק תחמיר את הבעיה, זה לא הפתרון. אסור על כל עבירה קטנה ללכת איתם ראש בראש ולעצור אותם, הכנסתם לכלא תגרום להם להיות עבריינים וזה יוביל לבעיות קשות יותר. צריך לפתור את הבעיות דרך פתרונות חברתיים וכלכליים ולא דרך משטרה, מעצרים ושב"כ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully