וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שליט בלארוס רוצה טילי גרעין רוסיים; פוטין: משבר המהגרים - בגלל המערב

14.11.2021 / 8:34

לוקשנקו מעוניין לפרוס מערכות טילי "איסקנדר", המסוגלים לשאת ראשי קרב גרעיניים, באזורי הגבול עם פולין, ליטא ואוקראינה. נשיא רוסיה דחה את איומיו לנתק את אספקת הגז לאירופה, אך טען: "משבר ההגירה נוצר על ידי מדינות מערב ואירופה עצמן". גופת סורי נמצאה בפולין

בווידאו: פליטים בגבול פולין/צילום: רויטרס

בלארוס רוצה לפרוס מערכות טילי איסקנדר רוסיות עם יכולות גרעיניות בדרום ובמערב המדינה - כך אמר הנשיא אלכסנדר לוקשנקו בראיון למגזין ביטחוני רוסי שפורסם בשבת.

רוסיה היא בעלת ברית קרובה של בלארוס, שאותה מאשים האיחוד האירופי ביצירת משבר הגירה בגבולה על ידי הטסת אלפי מהגרים ועידודם לחצות באופן בלתי חוקי לשטחה של פולין. בריסל מתכננת להטיל סנקציות נוספות על מינסק, בתגובה ל"מלחמה ההיברידית" שהיא מנהלת נגדה.

לוקשנקו אמר למגזין National Defense כי הוא זקוק למערכת הטילים הבליסטיים הניידים איסקנדר, שלהם יש טווח של עד 500 קילומטרים ויכולת לשאת ראשי קרב קונבנציונליים או גרעיניים. "אני צריך כמה דיביזיות במערב ובדרום, שיעמדו (שם)", אמר. פולין וליטא, החברות באיחוד האירופי, שוכנות ממערב לבלארוס, והיא גובלת באוקראינה בדרום.

לוקשנקו לא נתן אינדיקציה אם ניהל שיחות כלשהן עם מוסקבה על מערכות הטילים. משרד ההגנה הרוסי טרם השיב לבקשה לתגובה.

בלארוס ורוסיה הן באופן רשמי חלק מ"מדינת איחוד" ומנהלות מגעים שנים ארוכות כדי להעמיק את האינטגרציה ביניהן. אחרי שנים של הסתייגות, לוקשנקו, הנמצא בשלטון 27 שנים, נאלץ להסתמך יותר ויותר על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעקבות מחאות הענק נגדו לאחר הבחירות לפני שנה.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו משחק הוקי קרח במינסק, 13 בנובמבר 2021. רויטרס
מנסה לשדר עסקים כרגיל. לוקשנקו משחק הוקי, אתמול/רויטרס

לוקשנקו, שניסה לשדר עסקים כרגיל אתמול כששיחק הוקי קרח, ספג כתף קרה מפוטין כשהאחרון יצא נגד איומו לנתק את אספקת הגז מרוסיה לאירופה העוברת דרך בלארוס. לדברי נשיא רוסיה, ייתכן ששליט בלארוס אמר זאת ב"חמת זעם" והזהיר כי מהלך שכזה יפגע ביחסים בין מוסקבה למינסק.

פוטין אמר לטלוויזיה הממלכתית הרוסית שהוא חושב שבלארוס לא אשמה במשבר. "בואו לא נשכח מאיפה הגיעו המשברים האלה עם המהגרים. האם בלארוס היא חלוצת הבעיות האלו? לא, הסיבות נוצרו על ידי מדינות מערב ואירופה עצמן", אמר פוטין. בהתייחסו לסכסוכים בעיראק ובאפגניסטן, ציין פוטין כי כורדים עיראקים ואפגנים הם בין המהגרים בגבול בלארוס.

"לבלארוס אין שום קשר לזה, העובדה שהם הגיעו דרך בלארוס אינה מפתיעה כי לבלארוס יש כניסה ללא צורך בוויזה", אמר. הוא האשים את הכוחות הפולניים בגבול עם בלארוס בהכאת מהגרים, ירי כדורים מעל לראשיהם והדלקת אורות וסירנות בלילה בקרבת מקום.

"זה לא ממש מסתדר עם רעיונות האנושיות שכביכול עומדים בבסיס כל המדיניות של שכנינו המערביים", אמר. פוטין אמר שהוא מקווה שנשיא בלארוס וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ידונו במשבר, מאחר שהמהגרים רוצים בעיקר לנסוע לגרמניה וכי למוסקבה אין שום קשר לעימות.

ילדים אוכלים במחנה מאולתר של מהגרים בגבול בלארוס-פולין באזור גרודנו, בלארוס, 13 בנובמבר 2021. רויטרס
חיים בתנאי קור קיצוניים. ילדי מהגרים בגדר הגבול, אתמול/רויטרס

ככל שהמשבר מחריף, במערב הביעו חשש מפני תנועות חיילים רוסים ליד הגבול האוקראיני ומתקפה אפשרית נגדה, בעוד שמוסקבה התלוננה על הגברת פעילות נאט"ו באזור. רוסיה מכחישה שיש לה כוונה לתקוף את אוקראינה, אחרי שדווח שגורמים אמריקניים הזהירו את עמיתיהם האירופים מתרחיש שכזה. בתוך כך, מפקד צבא בריטניה הזהיר כי התרחיש לפרוץ מלחמה בין המערב לרוסיה הוא הגבוה ביותר מאז תום המלחמה הקרה, וכי רבים מהכלים הדיפלומטיים המוכרים אינם זמינים עוד.

פוטין אמר כי תרגילי פתע של נאט"ו בים השחור מהווים "אתגר רציני" עבור מוסקבה, ולדבריו הם כללו כוחות ימיים גדולים וכלי טיס אסטרטגיים חמושים. משרד ההגנה הרוסי אמר שהוא זיהה ועקב אחר ארבעה מטוסי ריגול של נאט"ו שטסו באזור הים השחור ב-24 השעות האחרונות, כולל מטוס סיור אמריקני U-2S במרחב האווירי של אוקראינה.

מפה - 
גבול בלארוס - פולין. אתר רשמי, מערכת וואלה!
מפה - גבול בלארוס - פולין/מערכת וואלה!, אתר רשמי

למרות ההכחשות של פוטין, כמה מהגרים אמרו שכוחות בלארוסיים עזרו להם לחצות את הגבול. לפחות שמונה מהם כבר מתו והחששות גוברים לביטחונם של אחרים בשל תנאי החורף הקשים. האחרון שבהם היה צעיר סורי, שגופתו נמצאה אתמול בשטחה של פולין ליד הגבול עם בלארוס.

אתמול פרסם צבא פולין צילומים שלדבריו הראו קבוצה של כ-50 מהגרים בליווי כוחות בלארוסיים חוצים אל מעבר לגבול. בנוסף לכך, משמר הגבול של פולין אמר שחיילים בלארוסים הפילו חלק מגדר הגבול הזמנית.

בליטא, גורמים במשמר הגבול פרסמו צילומים שבהם נראים 70 מהגרים שלדבריהם הובאו לגבול המדינה על ידי פקידים בלארוסים במשאיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully