וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמות הכלא באקוודור: 68 הרוגים בקרב בין כנופיות יריבות

עודכן לאחרונה: 14.11.2021 / 11:43

אחרי שמונה שעות של חילופי אש כבדים, הרשויות אמרו כי השתלטו על המצב בכלא ליטורל שבגואיאקיל, חודשיים אחרי מרחץ דמים נוסף במקום. הנשיא, שהכריז מצב חירום, תקף את בתי המשפט שלא מאפשרים להכניס צבא לבתי הכלא. ישראל תסייע בהתקנת אמצעים חדשים. "יותר מדי מוות"

בווידאו: מהומות בכלא באקוודור/צילום: רויטרס

לפחות 68 אסירים נהרגו אתמול (שבת) ועוד 25 נוספים נפצעו בחילופי אש ממושכים בין כנופיות יריבות בבית הכלא הגדול ביותר באקוודור. הרשויות אמרו שהן הצליחו להשיב השליטה בכלא ליטורל לאחר כמעט יממה של קרבות במתקן, שבו אירע לאחרונה מרחץ הדמים הקטלני ביותר בהיסטוריה של בתי הכלא במדינה.

העימותים פרצו לפנות בוקר, בבית הכלא בעיר החוף גואיאקיל, כחלק מקרבות בין כנופיות הקשורות לקרטלי סמים בינלאומיים. בסרטונים ברשתות החברתיות נראו גופות, חלקן שרופות, מוטלות על הקרקע בתוך הכלא. לפי גורמים רשמיים, הירי נמשך כשמונה שעות, ובשעות אחר הצהריים דווח על חידוש העימותים בחלקים מהמתקן. דובר לשכת הנשיאות הכריז עם רדת הלילה כי "המצב תחת שליטה בכל בית הסוהר". לדבריו, כ-900 שוטרים השתלטו על המצב.

מושל מחוז גואיאס, פבלו ארוסמנה, אמר כי בתחילה, אסירים "ניסו להטמין דינמיט בקיר כדי להיכנס לביתן 2 כדי לבצע טבח. הם גם שרפו מזרונים כדי לנסות לחנוק (היריבים שלהם) בעשן. אנחנו נלחמים נגד סחר בסמים. זה קשה מאוד".

שפיכות הדמים הגיעה פחות מחודשיים לאחר קרב בין כנופיות נהרגו 119 בני אדם בכלא, המאכלס יותר מ-8,000 אסירים.

כוחות ביטחון בכלא ליטורל, אקוודור, אחרי קרב בין כנופיות, 13 בנובמבר 2021. AP
יותר מ-8,000 אסירים מוחזקים במתקן. כוחות ביטחון בכלא ליטורל, אתמול/AP

מפקד המשטרה, ניצב טניה וארלה, אמר מוקדם היום כי מל"טים שהוטסו מעל הכאוס חשפו כי אסירים בשלושה ביתנים היו חמושים ברובים ובחומרי נפץ. הרשויות אמרו כי כלי נשק ותחמושת מוברחים לאסירים באמצעות כלי רכב המספקים אספקה ​​ולעתים באמצעות רחפנים.

האלימות בכלא מגיעה על רקע מצב חירום לאומי שקבע הנשיא גיירמו לאסו באוקטובר, שמסמיך את כוחות הביטחון להילחם בסחר בסמים ובפשעים אחרים. בשבת צייץ לאסו כי "הזכות הראשונה שעלינו להבטיח צריכה להיות הזכות לחיים ולחירות, מה שלא אפשרי אם כוחות הביטחון לא יכולים לפעול כדי להגן". הוא התייחס לסירובו האחרון של בית המשפט לחוקה לאפשר לצבא להיכנס לבתי הכלא למרות מצב החירום. חיילים נמצאים כעת מחוץ לליטורל.

בתי הכלא של אקוודור רואים גל של אלימות אכזרית. הלחימה העקובת מדם בתוך הכלא ליטורל שהרגה 119 אסירים בסוף ספטמבר תוארה על ידי הרשויות כטבח הכלא הגרוע ביותר אי פעם במדינה הדרום אמריקאית. גורמים רשמיים אמרו שראשיהם של לפחות חמישה מההרוגים נערפו. בפברואר האחרון נהרגו 79 אסירים בהתפרעויות בו-זמנית בבתי כלא שונים. עד כה השנה, יותר מ-300 אסירים מתו בעימותים בבתי כלא ברחבי אקוודור.

קרובי משפחה של אסירים בכלא ליטורל, אקוודור, אחרי קרב כנופיות במקום, 13 בנובמבר 2021. AP
|זה בית סוהר, לא בית מטבחיים, הם בני אדם". קרובי המשפחה מחוץ לבית הכלא, אתמול/AP

מחוץ לכלא התאספו קרובי משפחה של אסירים לחדשות על יקיריהם. "די עם זה. מתי יפסיקו את ההרג? זה בית סוהר, לא בית מטבחיים, הם בני אדם", אמרה פרנסיסקה צ'נקאי, שאחיה יושב בכלא כבר שמונה חודשים.

חלקם קראו לצבא אקוודור להשתלט על בתי הכלא. "למה לאסו מחכה? שיהיו עוד מקרי מוות?" אמרה מריצה ורה, שבנה אסיר במתקן. "למען האל, איפה זכויות האדם. חשבנו שזה ישתנה, אבל זה יותר גרוע".

באקוודור יש כ-40 אלף אסירים, הרבה מעל הקיבולת הרשמית של 30 אלף. מתוכם, 15 אלף איש ממתינים לגזר דינם. ארוסמנה אמר שהרשויות באקוודור יטפלו בצפיפות הכלא באמצעות חנינות, העברת אסירים והחזרת כמה אסירים זרים למולדתם. "יהיו יותר מאלף חנינות, אבל זה חלק מתהליך", אמר.

המושל אמר גם שאקוודור תקבל סיוע בינלאומי ממדינות כמו קולומביה, ארצות הברית, ישראל וספרד כדי להתמודד עם המשבר בבתי הכלא שלה. הסיוע יהיה במשאבים ובלוגיסטיקה. "לדוגמה, התקנת גלאי מטען בכלא גואיאקיל כדי למנוע כניסת נשק עולה ארבעה מיליון דולר", אמר.

ורה אמרה שהמצב מייאש את משפחות האסירים. "אני עצובה ומיוסרת כי יש יותר מדי מוות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully