וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המו"מ עם פייזר וההשלכות על המגיפה: מומחים מסבירים על התרופה לקורונה

8.11.2021 / 0:01

בנט ואש הודיעו כי רכישת התרופה "פקסלוביד" נמצאת בדיונים, והחדירו אופטימיות למאבק המתמשך במגיפה. מתי היא צפויה להגיע לארץ, כיצד היא שונה מתרופות אחרות, למי היא מיועדת ובאיזה מינון - והאם ישראל באמת נמצאת בפיגור מול שאר המדינות?

בווידאו: מנכ"ל פייזר מתייחס לתרופה החדש של החברה לקורונה/צילום: רויטרס

ראש הממשלה נפתלי בנט ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש הצהירו היום (ראשון) כי הממשלה נערכת לרכש התרופה לנגיף הקורונה של פייזר. מומחי הבריאות אופטימיים לגבי משמעות התרופה, "פקסלוביד", למאבק במגיפה, אך יש כמה שלבים שתצטרך לעבור בדרך להגעתה לארץ.

מדוע היא שונה מטיפולים קודמים במגיפה, עד כמה היא יעילה, מי יקבל אותה ובאיזה מינון, והאם ישראל באמת בפיגור מול שאר המדינות במו"מ עם חברת התרופות? המומחים עונים לשאלות.

פייזר. רויטרס
אופטימיות מהתרופה/רויטרס

מה ההבדל בינו לבין תרופות אנטי ויראליות אחרות שנמצאות בשלבי ניסוי?

ד"ר ארז גרטי ממכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן, מסביר כי "אם התוצאות נכונות, יש כאן שינוי משמעותי בדרך ההתמודדות שלנו עם הקורונה. על פי הנתונים של פייזר, יש בין 85-89% מניעת אשפזו ותמותה. בניסוי ראינו הבדל בנתונים בין קבוצת הביקורת לקבוצת הניסוי, כשבקבוצת הביקורת שקיבלו פלסבו, מתו עשרה מטופלים ו-40 הגיעו לאשפוז. בניסוי רק שישה הגיעו לאשפוז ואף אחד לא מת. כלומר ההבדל הוא האיכות הטובה של התרופה והעובדה שאפשר לקבל אותה בקהילה והיא לא ניתנת דרך הוריד, אלא דרך גלולה, כך שאין צורך התערבות רפואית".

עוד בוואלה!

מנכ"ל משרד הבריאות: הסכם לרכישת התרופה לקורונה של פייזר - בימים הקרובים

לכתבה המלאה

למי היא מיועדת?

טל ברוש, ראש המחלה למחלות זיהומיות באסותא אשדוד ומזכיר ועדת הצט"מ, מסביר כי התרופה מיועדת למי שהתחיל לפתח תסמיני מחלה. "התרופה תינתן מהיום השלישי לתסמינים במשך כמה ימים, שלושה כדורים פעמיים ביום. טרם החלטנו אם רופא משפחה יוכל לתת את התרופה או רק מומחה למחלות זיהומיות, אך המטרה שזה ינתן בקלות בקהילה".

"בגלל שבהתחלה יהיו כנראה חוסרים, התרופה תינתן לחולים בעלי מחלות רקע או קשישים, וכן לאנשים שאינם מחוסנים כיוון שלמחוסנים יש הגנה טובה יותר מפני הנמחלה קשה בזכות החיסון", הוסיף. גם בתרופת הרג'טון המופצת כרגע בישראל ישנה קדימות ללא מחוסנים כיוון שהם פחות מוגנים.

מחלקת קורונה בבית החולים שיבא בתל השומר, 18 באוקטובר 2021. רויטרס
נקודת מפנה בטיפול במגיפה? מחלקת קורונה בשיבא/רויטרס

האם זה ישנה את פני המגפה כמו שאנחנו מכירים אותה?

לדבריו של ד"ר ברוש, "אנחנו הרבה זמן מחפשים דרך לטפל בקורונה. ברגע שיש לנו חולה עם קורונה קשה אין לנו הרבה פתרונות, זה ברור שצריך להתערב בשלב מוקדם - ממש בימים הראשונים. מה שנבדק עד עכשיו לא הצליח. התרופה היא לא תחליף לחיסון אלא קו שני לחיסון. לאט לאט אנחנו מגיעים לנקודה שיהיה לנו טיפול מקצה לקצה - ממניעת המחלה והמגפה בעזרת החיסון, כולל חיסון מיוחד בעתיד לאנשים עם דיכוי חיסוני, ואז אם הם נדבקים הם יקבלו את אחת התרופות שאנחנו מציעים. התרופה לא תוריד את ההדבקה - בשביל זה יש את החיסון. התרופה מספקת לנו את ההשלמה של הטיפול במקרה שהאדם כבר נדבק. אין ספק שזו בשורה של ממש".

האם מדינת ישראל בפיגור מול העולם ברכישת התרופה?

פרופ' נדב דוידוביץ, מ"מ יו"ר איגוד בריאות הציבור, סיפר כי "מתנהל משא ומתן בין משרד הבריאות לפייזר. לישראל יש קשרים חמים עם פייזר ולא תהיה לנו בעיית רכישה ברגע שהתרופה תאושר. משרד הבריאות מכיר את הניסוי ועוקב מקרוב אחרי התוצאות עסוק תקופה במו"מ לרכישה". התרופה צפויה לקבל את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) עד סוף החודש, וככל הנראה תגיע לישראל זמן קצר לאחר מכן.

דוידוביץ מצנן את ההתלהבות: "הקורונה לא תעזוב אותנו ואנחנו חייבים להילחם בה בכל הכלים - טוב שיש לנו עוד כלי שיעזור לנו מולה. חשוב לזכור שעדיין הדבר הכי חשוב הוא מניעה - חיסון, היגיינה, אוורור כיתות. זה נכון לקורונה כמו לגבי כל מחלה, עדיף חיסון מתרופה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully