וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול שואה במשפטו של נאצי בן 100: "תהיה אמיץ ותתנצל"

איש האס.אס יוזף שוץ, שהיה שומר במחנה זקסנהאוזן, נאשם בסיוע לרציחתם של 3,518 בני אדם. אמיל פרקש, ניצול שואה המתגורר בחיפה ושהיה אסיר במחנה, העיד במשפט: "השלטון הנאצי שתמכת בו מרצונך לא היה חזק מספיק להביס אותנו"

בווידאו: ניצול השואה, אמיל פרקש מעיד נגד זקיף נאצי בבית משפט בגרמניה/צילום: רויטרס

אמיל פרקש, ניצול שואה בן 93, העיד היום (חמישי) במשפטו של יוזף שוץ, נאצי בן 100 ששימש כשומר במחנה הריכוז זקסנהאוזן בגרמניה. פרקש, המתגורר בחיפה, פנה לאיש האס.אס הקשיש ואמר לו: "השלטון הנאצי שתמכת בו מרצונך, לא היה חזק מספיק כדי להביס אותנו".

שוץ, שנכנס לבית המשפט בסיוע הליכון, הואשם בסיוע ברציחתם של 3,518 בני אדם בין השנים 1942-1945. הדיונים, שהתחילו היום בעיר נוירופין שבגרמניה, יימשכו בכל יום שעתיים וחצי, בשל מצבו הבריאותי של שוץ. בכתב האישום נגדו נאמר כי שוץ "תרם למעשי רצח אכזריים בכך שסייע ליצור תנאי מחייה קשים מנשוא במחנה", כולל ירי באסירים והרעבתם.

ניצול השואה, אמיל פרקש 4 בנובמבר 2021. רויטרס
פרקש ואחיו ניצלו, אולם אחותו ושני אחים נוספים מתו במחנות. פרקש/רויטרס
מחנה הריכוז זקסנאוזן 17 באפריל 2020. רויטרס
מחנה הריכוז זקסנאוזן/רויטרס

"תחזיקו מעמד, תהיו חזקים"

פרקש היה בן 13 כשגורש מעיר הולדתו, זילינה שבסלובקיה. לזקסנהאוזן הוא הגיע בשנת 1944. המחנה אוכלס בעיקר על ידי אסירים פוליטיים, וגם על ידי יהודים. בזקסנהאוזן נעשה שימוש בגז "ציקלון בי" להמתה של אסירים. במחנה עסק פרקש בהסרה של גומיות בידוד מכבלים ישנים עבור חברת סימנס. הוא סיפר כיצד היה קם בשעה 5:00 בבוקר ושוטף את עצמו בשלג, למרות שסבל מתת תזונה. הוא גם היה קורבן, לדבריו, להכאה אכזרית בקתות של רובים. בזכות כישוריו הספורטיביים הוא הועסק גם בריצה בנעליים חדשות כדי לרכך אותן עבור הנאצים.

הניצול הקשיש סיפר שלפני הגירוש אמרה אימו, לו ולאחיו: "תחזיקו מעמד, תהיו חזקים, נתראה שוב". הוא ואחיו אכן ניצלו, אבל אחותו ושני אחים נוספים מתו במחנות. בתום המלחמה הצליח פרקש למצוא את אביו ואת אמו בפראג.

שוץ עקב במהלך המשפט אחרי התיאורים של האסיר לשעבר, אך לא יצר איתו קשר עין. פרקש פנה אליו במהלך הדיון ואמר לו: "באתי לראות אותך מחיפה. אתה בן 100. האם העבר האפל שלך שווה כל כך הרבה שאתה לא יכול להתנצל על הסבל שגרמת לי? תהיה אמיץ לפחות עכשיו". שוץ לא הגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully