וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש ממשלת יפן ניצח בבחירות, למרות היחלשות הקואליציה

המפלגה הליברלית-דמוקרטית השמרנית איבדה מושבים בפרלמנט, אך הצליחה עם שותפתה לקואליציה לשמור על רוב גדול יותר ממה שחזו הסקרים. רה"מ פומיו קישידה, שנמצא רק בחודש בתפקיד, הבטיח חבילת תמריצים גדולה בעקבות הקורונה ותקציב ביטחון מוגדל לאור איומי סין וצפון קוריאה

בווידאו: מסיבת עיתונאים של ראש ממשלת יפן קישידה בעקבות ניצחונו בבחירות/צילום: רויטרס

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הכריז היום (שני) על ניצחון לאחר שהוביל את הקואליציה השלטת אל השגת רוב בבחירות לפרלמנט. קישידה, המשתייך לאגף המרכזי במפלגת השלטון השמרנית, הבטיח להתניע מחדש את הכלכלה השלישית בגודלה בעולם עם חבילת תמריצים חדשה שתסייע להתאוששות ממגיפת הקורונה. הוא גם הבטיח שליפן "יהיה תפקיד מרכזי במאמצים להגיע לאפס פליטות באסיה", יום לפני שיצא לוועידת האקלים בגלזגו.

המפלגה הליברלית-דמוקרטית השלטת, ושותפתה הזוטרה לקואליציה מפלגת "קומייטו", זכו ב-293 מתוך 465 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, עם תום ספירת הקולות. "אלו היו בחירות קשות מאוד, אבל רצון העם - הרוצה ליצור את עתידה של המדינה הזו תחת קואליציה יציבה וממשל קישידה - נאמר", אמר ראש הממשלה, שמכהן רק כחודש בתפקיד. "קיבלנו 261 מנדטים יקרים. כמפלגה אחראית, נממש את המנדט הציבורי".

המשקיעים הריעו לתוצאות, והבורסה רשמה עלייה של יותר מ-2% אחרי שהגוש השלטוני רשם תוצאות טובות יותר ממה שחזו הסקרים. לקואליציה היו 305 מושבים בפרלמנט היוצא, 276 מהם בשליטת מפלגת השלטון עצמה. קישידה החליף את יושיהידה סוגה שהתפטר בחודש שעבר אחרי שנה בלבד בתפקיד, בין היתר בשל חוסר שביעות רצון הציבור מהתגובה שלו למגיפת הקורונה.

ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה במהלך מסע"ת בטוקיו, יפן 1 בנובמבר 2021. רויטרס
"נממש את המנדט הציבורי". קישידה בנאום הניצחון, היום/רויטרס

יפן רשמה כ-18 אלף מקרי מוות מקורונה, מספר נמוך יחסית לאוכלוסייתה המונה 126 מיליון נפש, והיא מעולם לא הטילה סגר כללי. עם זאת, בתי עסק רבים, במיוחד ברים ומסעדות, סבלו מתקופות ממושכות של הגבלות על פעילותם.

קישידה הבטיח לשפר את יכולתה של מערכת הבריאות לטפל בחולי קורונה ובחודש הבא תחל יפן לתת לאזרחיה חיסון שלישי. הוא גם הבטיח לספק "תמריץ כלכלי רחב היקף" בהקדם האפשרי במהלך השנה, מבלי לנקוב בסכומים.

ראש הממשלה בן ה-64 הציג תכניות להתמודדות עם אי-השוויון שהחריף בשל המדיניות הכלכלית של שינזו אבה, ראש ממשלת יפן הוותיק ביותר שהוחלף על ידי סוגה בשנה שעברה בשל בעיות בריאותיות. מפלגת השלטון גם גם התחייבה להגדיל את הוצאות הביטחון כדי להתמודד עם האיומים הגוברים מצדן של סין וצפון קוריאה.

בוחרים מצביעים בקלפי בטוקיו, יפן, 31 באוקטובר 2021. רויטרס
רק כ-56% מבעלי זכות הבחירה הצביעו. קלפי בטוקיו, אתמול/רויטרס

מאמרי המערכת של עיתוני יפן קראו לקישידה לפעול בנחישות כדי לחזק את התמיכה הציבורית לקראת הצבעה חשובה בבית העליון בקיץ הבא. בעיתון "אסהי שימבון" נכתב כי ראש הממשלה צריך "להיות ערוך לחלוטין לגל שישי אפשרי של הקורונה כבר בחורף הזה", ולגבש תכנית ליישום המדיניות הכלכלית שלו בפועל.

בעשורים האחרונים, מתנגדי המפלגה השמרנית התפזרו למספר רב של מפלגות אופוזיציה, אך הפעם חמש מפלגות יריבות חיזקו את שיתוף הפעולה ביניהן בניסיון להחליש את כוחה. ב"אסהי שימבון" נכתב כי מפלגת השלטון "נאלצה להילחם בקרבות קשים" ברחבי יפן, אולם הבדלי מדיניות משמעותיים בין שתי מפלגות האופוזיציה העיקריות, המפלגה הדמוקרטית החוקתית והמפלגה הקומוניסטית - במיוחד סביב היחסים של המדינה עם ארצות הברית - הובילו לכישלונן.

במקביל, העיתון ציין כי מפלגת הימין "ניפון אישין" הפכה למפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט בזכות קולותיהם של "מצביעים שמרנים המתוסכלים מקואליציית השלטון".

לפי ההערכות, רק כ-56% מבעלי זכות הבחירה הצביעו בבחירות לפרלמנט, בהמשך לשיעורי ההצבעה הנמוכים שאפיינו את הבחירות במדינה בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully