וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין האמריקני: ייתכן שלא נדע לעולם את המקור לנגיף הקורונה

31.10.2021 / 0:34

בדוח מעודכן יותר מאז הסקירה שפורסמה באוגוסט לבקשת ביידן, נכתב כי הן תיאוריית המעבר מבעלי החיים והן הדליפה ממעבדה נותרו אפשריות, אך לא ניתן לאשש אותן ללא מידע נוסף. ואולם, התיאוריה שלפיה הווירוס פותח כנשק ביולוגי נשללה. סין: "פארסה פוליטית"

בווידאו: משלחת ארגון הבריאות העולמי קובעת שלא סביר שהקורונה דלפה ממעבדה/צילום: רויטרס

סוכנויות המודיעין של ארצות הברית הודו כי ייתכן שהן לעולם לא יוכלו לזהות את מקורותיו של נגיף הקורונה. המסקנה נמסרה בגרסה חדשה ומפורטת יותר של הסקירה שהן ערכו כדי לגלות אם הווירוס עבר דרך בעלי חיים לבני אדם או דלף ממעבדה.

בדוח הלא מסווג ששחרר מינהל המודיעין הלאומי של ארצות הברית נכתב כי מעבר טבעי של הנגיף או דליפה ממעבדה הן שתי תיאוריות אפשריות לדרך שבה הדביק לראשונה הנגיף בני אדם. עם זאת, בדוח נכתב כי המומחים חלוקים בדעתם איזו מהשתיים היא תיאוריה סבירה יותר או אם ניתן לבצע הערכה סופית כלשהי.

הדוח גם דחה את התיאוריות שלפיהן הנגיף פותח כנשק ביולוגי, והדגיש כי לתומכיהן "אין גישה ישירה למכון לנגיפים של ווהאן" והם מפיצים דיסאינפורמציה. הדוח שפורסם ביום שישי הוא עדכון של הסקירה בת 90 יום שפרסם ממשל ביידן באוגוסט, על רקע מאבקים פוליטיים עזים סביב מידת אשמתה של סין בהתפשטות המגיפה העולמית אל מול האטיות בתגובה של ממשלות זרות.

סין מתחה ביקורת על הדוח. "ההסתמכות של ארצות הברית על שירות המודיעין שלה במקום על מדענים בחקירת מקורות הקוביד-19 היא פארסה פוליטית מוחלטת", אמר ליו פנגיו, דובר שגרירות סין בוושינגטון, בהצהרה שנשלחה במייל. "זה רק יפגע במחקר המתבסס על מדע ויעכב את המאמץ העולמי למצוא את מקור הנגיף", נכתב בהצהרה.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, שהפסיד בבחירות על כהונה נוספת בעת שהמגיפה הקטלנית החריבה את כלכלת ארצות הברית, ורבים מתומכיו כינו את הקורונה "הנגיף הסיני".

כוחות אבטחה במכון הווירולוגיה בווהאן בזמן ביקור משלחת ארגון הבריאות העולמי, 3 פברואר 2021, סין, קורונה. רויטרס
סין דוחה את הטענות שלפיהן היא לא משתפת פעולה בחקירה. המכון לווירולוגיה בווהאן/רויטרס

הדוח ציין כי לארבע סוכנויות וגוף המאגד כמה סוכנויות היה "ביטחון נמוך" שמקורו של הנגיף בבעל חיים חולה או בווירוס דומה. עם זאת, סוכנות אחת ציינה שיש לה "ביטחון ברמה בינונית" שהתפשטות הנגיף לאדם הראשון הייתה ככל הנראה תוצאה של תאונת מעבדה, שהייתה כרוכה בניסויים או בטיפול בבעלי חיים במכון לווירוסים בווהאן, העיר הסינית שבה התגלה לראשונה הנגיף.

המודעין האמריקני לא מאמין שהוא יוכל לספק הסבר מגובש יותר למקורות מגיפת הקורונה ללא מידע חדש שיוכיח כי הנגיף עבר דרך ספציפית מבעלי חיים לבני אדם או שהמכון בווהאן טיפל בנגיף או בנגיף הקשור אליו. לפי הדוח, לסוכנויות האמריקניות ולקהילה המדעית העולמית חסרות "דגימות קליניות או הבנה מלאה של נתונים אפידמיולוגיים מהמקרים המוקדמים ביותר של קוביד-19", אך הממצא הלא חד-משמעיים עשויים להשתנות אם יצוצו ראיות נוספות.

סין ספגה ביקורת בינלאומית על כך שהיא לא משתפת פעולה באופן שקוף יותר בחקירת מקורות הנגיף. הודעת השגרירות בוושינגטון דחתה גם את הטענות הללו. "אנחנו תומכים במאמצים המבוססים מדעית במעקב אחר המקורות, ונמשיך להישאר מעורבים באופן פעיל. עם זאת, אנו מתנגדים בתוקף לניסיונות לעשות פוליטיזציה של הנושא הזה", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully