וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכפר קאסם התרגשו מהביקור של הרצוג לציון הטבח: "חשים הקלה, אולי זו התחלה של משהו"

29.10.2021 / 21:57

בעיר שבה אירע הטבח לפני 65 שנה הביעו הערכה לדברי הנשיא בטקס הזיכרון, וציינו בחיוב את ההתנצלות שהביע בשם במדינה בעקבות האירוע, בו נהרגו 49 בני אדם. עם זאת, בעיר מקווים שבעתיד תדע גם הממשלה לקבל אחריות על אותו יום נורא. "אם הייתה תקלה שיגידו. שיבקשו סליחה"

בווידאו: הנשיא הרצוג בטקס לציון הטבח בכפר קאסם/צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו

בכפר קאסם הביעו היום (שישי) הערכה רבה לדבריו של הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון לציון הטבח שהתקיים בעיר, וציינו בחיוב את ההתנצלות שהביע בשם המדינה בעקבות האירוע, בו נהרגו 49 בני אדם. "בכפר קאסם אהבנו מאוד את הביקור של נשיא המדינה, ואנחנו מעריכים מאוד את הדברים שאמר", אמר לוואלה! צפוואת פריג', סגן ראש התנועה האיסלמית בישראל, שדודו אחמד בן ה-26 נרצח בטבח ואביו המנוח מוחמד, אז כבן 23, נפצע באירוע.

"הנשיא הרצוג מוכר היטב בחברה הערבית ומוערך ואהוב פה שנים רבות. היום דבריו ממש נתנו לנו הרגשה של הקלה, כי כל הזמן התכחשו", אמר פריג'. "כשסוף סוף מגיע נשיא ומבקש סליחה זה נותן לנו הרגשה של הקלה. אולי זו התחלה של משהו".

פריג' סיפר על אביו, מוחמד, שהלך לעולמו לפני שלוש וחצי שנים בגיל 86, ושנהג לטעון כי הדבר שהיה לו הכי קשה בשנים שלאחר הטבח הוא ההתכחשות מצד המדינה. "אמר לנו שזה כאב לו יותר מהפציעה עצמה", אמר פריג', שתיאר את השתלשלות האירועים באותו יום קשה, ב-29 באוקטובר 1956. "מה שהוא תמיד סיפר לנו זה שבבית החולים אליו הוא פונה אמרו לו 'אתם זרקתם על החיילים אבנים', כאילו שהם עצמם היו אשמים, מה שהפוך לחלוטין ממה שקרה. העבודה במחצבה הייתה עבודה פיזית קשה. הם היו חוזרים מותשים בסוף יום. הייתה חשיכה. מי בכלל חשב אז לזרוק אבנים על חיילים עם רובים? זה כאב לו מאד שכך חשבו".

מוחמד פריג', מצביע על אחיו אחמד, שנרצח בטבח בכפר קאסם ב-1956. ., מערכת וואלה!
מוחמד פריג', מצביע על אחיו אחמד, שנרצח בטבח בכפר קאסם ב-1956/מערכת וואלה!, .

פריג' הוסיף כי "אבא היה בין ארבעת הראשונים שחזרו באותו יום לכפר מהעבודה במחצבת מגדל צדק. זה היה אפילו כמה דקות לפני העוצר, למרות שגם הם לא ידעו עליו בכלל. הם חזרו מיום עבודה קשה נוסף. זה היה ברבע לחמש, כבר היה כמעט חושך בעונה הזו. אבא סיפר שהוא ראה תנועה של חיילי משמר הגבול, שזה היה לא רגיל. כשהתקרבו ראו שהם נערכים אבל אף אחד לא אמר כלום. הם היו בעמדה והתכוננו.

אבא סיפר שהוא בירך אותם לשלום, אך אף אחד לא ענה. אחרי כמה שניות הוא שמע את הכדורים. הם כולם היו על האופניים. הוא חטף ברגל ונפל עם האופניים והאופניים נפלו עליו. אחיו חטף ומת במקום. חברם, עלי טאהא, נהרג גם הוא במקום ואדם נוסף, עבדאללה ביר, נפצע, עשה את עצמו מת ואחר כך כשהגיע רועה צאן הוא התכופף בין העיזים והצליח להתחמק עם העדר. למרבה הצער, הרועה והילד שהיו אתו נרצחו על המקום. הדוד שלי אחמד הותיר אישה, שני בנים ושתי בנות".

הנשיא יצחק הרצוג בטקס הזיכרון להרוגי הטבח בכפר קאסם, 29 באוקטובר 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"אם הייתה תקלה שיגידו. שיבקשו סליחה". הרצוג בטקס לציון הטבח הכפר קאסם, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום
האנדרטה בכפר קאסם לזכר ההורגים בטבח. ויקיפדיה, אתר רשמי
אנדטרה לזכר הטבח בכפר קאסם/אתר רשמי, ויקיפדיה

פריג' שב ובירך על הביקור של הרצוג בעיר, ואמר כי תושבי כפר קאסם מצפים שבעתיד גם הממשלה כולה תקבל אחריות על האירוע. "אם הייתה תקלה שיגידו. שיבקשו סליחה", הוא אומר. "בצבא מלמדים על פקודה בלתי חוקית בעליל. אבא שלי תמיד היה אומר שמבחינתנו הפצע ימשיך לדמם עד שממשלת ישראל תיקח אחריות במלוא מובן המילה על הטבח בכפר קאסם. למדינה דמוקרטית צריך להיות מוסר והיא לא יכולה להתכחש לפשע. הגיע הזמן לראש ממשלה אמיתי שגם יודה במעשה וייקח אחריות ויבקש סליחה בשם ממשלת ישראל ובשם המדינה. אבא שלי, תמיד כשהיו שואלים אותו 'מתי אתם כבר סולחים', היה אומר שכל עוד הממשלה שמופקדת על הביטחון שלנו לא לוקחת אחריות, זה אומר שזה יכול לקרות שוב. אז אי אפשר לסלוח".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, שוחח עם הרצוג בעקבות דבריו בטקס הזיכרון לטבח בכפר קאסם: "שוחחתי עם הנשיא יצחק הרצוג בעקבות דבריו בטקס הזיכרון לטבח כפר קאסם. זהו צעד חשוב ונכון של הנשיא. הגיע הזמן שגם הממשלה תפסיק לפחד מהכרה רשמית בטבח ובאחריות מוסדות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully