וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה הצעת החוק להכיר בטבח כפר קאסם: "סוחרים ברגשות הערבים בשביל קולות"

עודכן לאחרונה: 29.10.2021 / 14:25

רוב של 92 חברי כנסת הצביעו נגד הצעתה של ח"כ תומא סולימאן להכרה רשמית בטבח שנערך ב-1956. במהלך הדיון התפתחה מהומה בין ח"כים מהקואליציה לחברי הרשימה המשותפת. פריג' ממרצ תקף: "אתם מנצלים את הכאב"

בווידאו: נדחתה הצעת החוק להכיר בטבח כפר קאסם/צילום: ערוץ הכנסת

הצעת החוק החוק להכרה רשמית בטבח כפר קאסם והכנסתו לתוכנית הלימודים נפלה היום (רביעי) בהצבעה בקריאה טרומית. 12 תמכו, 93 התנגדו. חברי הכנסת של רע"מ תמכו בהצעה, הח"כים של מרצ נעדרו, מלבד ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ועלי סלאלחה שתמכו. בקואליציה טענו כי מדובר במהלך ש"נסגר מראש, והיה תיאום מלא בין כולם". מפלגות האופוזיציה הצביעו נגד.

לקראת ההצבעה על החוק להכרה רשמית בטבח התפתחה מהומה במליאה. השר עיסוואי פריג' ממרצ עלה לדוכן הנואמים, וצעק לעבר חברי הרשימה המשותפת: "כבן לכפר קאסם, כבן למשפחה שכולה, אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית". לח"כ עאידה תומא סולימאן, יוזמת החוק, הוא אמר: "תשתקי". מאוחר יותר אמר גם ליו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה: "תשתוק, שב".

פריג' אמר בדבריו לחברי הרשימה המשותפת: "אתם סוחרים ברגשות של הערבים. אני מכיר אתכם. לא יעזור לכם. אנו בממשלה ונקדם את הצעת החלטה. בוז לכם, בוז לכם. בוז לכם. אתם מנצלים את הכאב שלנו בשביל כמה קולות, אתם לא מתחשבים".

עיסאווי פריג' בדיון על טבח כפר קאסם במליאת הכנסת, 27 באוקטובר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
מהומה במליאה, היום. ח"כ פריג'/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

ח"כ תומא סלימאן ענתה לפריג' במליאה ואמרה: "הנושא כאוב לכולנו וההתעקשות להעלות אותו כל שנה לא באה להביך אף אחד, אלא להילחם על זכותם של בני העם שלנו. זכותם שיזכירו את הטבח. פריג' עלה לדוכן בזכות הסכמתי. למה? כי אני מכירה את הכאב של כולם. גם של מי שיושב בממשלת שינוי וחייב למלא את פיו מים כשמדובר בטבח בבני עמו. קשה לשבת בממשלה שדורסת את ההיסטוריה שלך את הנרטיב שלך וזורקת לך גרוש". בהמשך היא פנתה לחברי מרצ: "מה אתם משנים חוץ מראש הממשלה אם אין לכם אפילו זכות דיבור, בשביל מה אתם יושבים? אתם נמר מנייר".

גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה עלה לאחר ההצבעה לדוכן הנואמים: "במקום לתקוף את נפתלי בנט, גדעון סער ואת הממשלה, מכחישי הטבח בכפר קאסם, הם בחרו אחרת - לתקוף את הרשימה המשותפת. בושה וחרפה. אתה פריג', בן העיר בכפר קאסם, פחות חשוב מבחינתי שבזכות כפר קאסם עברתם את אחוז החסימה באחת הפעמים הקודמות. הדבר העיקרי הוא שבסוגיה כזאת 'איפה אתה נמצא? למי אתה שייך? לממשלת נפתלי בנט או לצידנו?".

עודה אף יצא במתקפה נגד יו"ר רע"מ מנסור עבאס: "העיקר זה כסף? אתם לא מתביישים? כסף כן, אבל הכרה בטבח, לא".

איתמר בן גביר בדיון על טבח כפר קאסם במליאת הכנסת, 27 באוקטובר 2021. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בן גביר במליאה, היום/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

בתחילת השבוע דחתה ועדת שרים לחקיקה את אישור החוק, באופן שמחייב את הקואליציה להתנגד להצעה, אולם ברע"מ ובמרצ דרשו מאז חופש הצבעה כדי לאפשר לחברי המפלגה להיעדר או לתמוך בהצעה.

גורמים בקואליציה ניסו למנוע את המבוכה שעשויה להיגרם כתוצאה מההצבעה ופעלו לשכנע את ח"כ תומא סולימאן להסיר אותה מסדר היום, אך האחרונה התנגדה לכך בתוקף. בחלק ממפלגות הימין בקואליציה אף העבירו מסרים לרע"מ ומרצ כי להצבעה נגד עמדת הקואליציה עשויה להיות השפעה על הלכידות בממשלה ערב אישור התקציב.

האנדרטה בכפר קאסם לזכר ההורגים בטבח. ויקיפדיה, אתר רשמי
אנדטרה לזכר הטבח בכפר קאסם/אתר רשמי, ויקיפדיה

לקראת ההצבעה, ח"כ אבתיסאם מראענה (מפלגת העבודה) כינתה את התמיכה בהצעת החוק "מהלך חשוב מאין כמוהו". עם זאת, היא ציינה כי "האצבע שלי היא לא זאת שתכריע בסוגיה. מהבוקר עיתונאים שואלים אותי האם אלך נגד הסיעה שלי, והתשובה היא חד משמעית לא".

הצעת חוק של ח"כ קרן ברק (הליכוד) אושרה גם כן במליאת הכנסת ברוב של קול בודד. מדובר בהצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית ונועדה לבטל את הדרישה לתוספת ביטוח למכוני הכושר, ולהשוות את הדרישות הרגולטוריות למקובל במקומות האימון לספורטאים לא מקצועיים בעסקים אחרים בענף הספורט. כמו כן, לפי ההצעה יש לחייב את בית העסק לעדכן בשלט המוצב במקום בולט כי לבית העסק יש ביטוח צד שלישי בלבד.

חברת הכנסת קרן ברק. ללא שם, אתר רשמי
הצעת החוק שהגישה אושרה על חודו של קול. ח"כ ברק/אתר רשמי, ללא שם

מדובר בהפסד שני בתוך שבוע ימים לאחר שבשבוע שעבר הצעה של ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת העברות ושיבוץ מורות ומורים ערביים במערכת החינוך אושרה במליאת הכנסת. חברי הכנסת של האופוזיציה פעלו "לבלבל" את הקואליציה ונכנסו ברגע האחרון להצבעה. ההצעה אושרה בקריאה טרומית ברוב של 25 תומכים מול 24 מתנגדים.

האופוזיציה הגישה בקשה לקיים הצבעה שמית, אך משכה את הבקשה רגע לפני ההצבעה וביקשה לקיים הצבעה אלקטרונית. כאשר החלה ההצבעה נכנסו למליאה חברי אופוזיציה נוספים וההצעה אושרה. גורמים בקואליציה מסרו כי מ"מ יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי (יש עתיד) משך את הבקשה של הקואליציה להצבעה שמית בידיעה שהחוק יעבור, כדי ללמד לקח את חברי הכנסת שלא נכחו במליאה. "לפעמים צריך להזכיר לחברי הקואליציה, לממשלה ולאחראים לקשר בין הממשלה לכנסת - שחשוב לעבוד במסודר ולא כמו גנון", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully