וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת השתלטה על ספינת דיג בריטית: "מבינים רק את שפת הכוח"

בהחרפה של המשבר סביב זכויות הדיג הבריטיות לאחר הברקזיט, הודיעה שרת הימים הצרפתית כי הפסינה נתפסה הלילה בבדיקות בעיר הנמל לה האבר. "זאת לא מלחמה, אבל זה מאבק", אמרה. בתגובה, זימנה לונדון את שגריר צרפת לשיחת הבהרה

ספינה בריטית עוגנת בנמל לה האבר, צרפת 28 באוקטבור 2021. רויטרס
הקפטן עשוי לעמוד לדין. הספינה הבריטית בנמל לה האבר, היום/רויטרס

צרפת השתלטה על ספינת דיג בריטית שלטענתה חדרה למים הטריטוריאליים שלה, בהחרפה של המשבר סביב זכויות הדיג הבריטיות לאחר הברקזיט. בתגובה, לונדון זימנה הערב (חמישי) את השגריר של צרפת לשיחת הבהרה.

שרת הימים של צרפת, אניק ג'ירארדי, אמרה מוקדם יותר היום כי הספינה נתפסה הלילה בעת בדיקות לחופי עיר הנמל הצפונית לה האבר, וספינה נוספת הוזהרה מילולית. בפריז לא מתכוונים לוותר ללונדון, ומאיימים בסנקציות כלכליות, כולל קיצוץ באספקת החשמל, ללא התקדמות בסוגייה.

"זאת לא מלחמה, אבל זה מאבק", אמרה השרה לתחנת הרדיו RTL. מרבצי הדיג של בריטניה הם מהעשירים ביותר בצפון-מזרח האוקיינוס האטלנטי, היכן שרוב מדינות האיחוד האירופי תופסות את השלל שלהן. המהלך של צרפת ככל הנראה נועד להגביר את הלחץ על בריטניה להתפשר בשיחותיה עם האיחוד.

ממשלת בריטניה אמרה שהתגובה של צרפת "מאכזבת וחסרת פרופורציות, ולא מה שהיינו מצפים מבעלת ברית קרובה ומשותפה". השר להגנת הסביבה של בריטניה, ג'ורג' יוסטיס, דחה את טענת צרפת שלפיה אין לספינה רשיון. הוא אמר לפרלמנט שאיומיה של צרפת לא עולים בקנה אחד עם הסכם סחר חופשי שנחתם לאחר והחוק הבינלאומי. "אם הם יבוצעו, תהיה תגובה הולמת ומחושבת", אמר.

צרפת טוענת שבריטניה סירבה להעניק לדייגים שלה את כל הרשיונות לדוג במימי בריטניה, בעוד שבלונדון טוענים שהיא מנפיקה רשיונות לכלי שיט העומדים בקריטריונים שלה. "אז עכשיו אנחנו צריכים לדבר בשפת הכוח מכיוון שנראה שזה הדבר היחיד שהממשלה הבריטית הזו מבינה", אמר השר לענייני אירופה של צרפת, קלמנט בון, לערוץ הטלוויזיה CNews.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון ונשיא צרפת עמנואל מקרון במהלך פגישתם במסגרת פסגת G-7 בבריטניה 12 ביוני 2021. רויטרס
מנסים לרצות את הבוחרים שלהם. ג'ונסון ומקרון בפסגת G7, יוני/רויטרס

שרת הימים הבהירה כי צרפת לא תוכל לנתק את אספקת החשמל לבריטניה כצעד תגמול, אך כן להעלות את התעריפים. מהלך שכזה יחנוק עוד יותר את משקי הבית בבריטניה בתקופה שבה מחירי האנרגיה כבר מזנקים. בנוסף לכך, הרחבת הבדיקות על סחורות בין בריטניה לאירופה עלולה לשבש את האספקה לפני חג המולד.

הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, אמרה כי היא עוקבת אחרי ההצהרות הבריטיות והצרפתיות. היא ציינה כי תמשיך בדיונים עם שתי המדינות בימים הקרובים "כדי לפתור את הנושא הזה בהקדם האפשרי".

משרד הימים של צרפת אמר כי קברניט הספינה שנתפסה עלול לעמוד בפני אישומים פליליים, וכלי השיט שלו יוחרם. קבוצה המייצגת דייגים אנגלים זיהתה את כלי השיט כאוניית מחפר לדיג צדפות. בעליה אמרו שלכלי השיט היה רשיון דיג ושהוא דג כחוק. "אנחנו פיונים של כוחות גדולים יותר כאן. זה קשור לרשיונות ולבשר הבקר של הצרפתים עם הרשיונות של ספינות צרפתיות", אמר אנדרו בראון, מנהל הקבוצה, לרויטרס.

בארי דיס, ראש הפדרציה הלאומית של ארגוני הדייגים בבריטניה, אמר כי נראה שצרפת נחושה להסלים את משבר הדיג לפני הבחירות לנשיאות בשנה הבאה. הנשיא עמנואל מקרון טרם הכריז שהוא יתמודד על כהונה שנייה בבחירות באפריל, אך הוא צפוי לעשות זאת.

חייב להיות סוף להונאה הזו"

גורמים בכירים בבריטניה, בצרפת ובאיחוד האירופי אותתו שהם לא מעוניינים בהסלמה, אבל מקרון וג'ונסון נמצאים תחת לחץ של ארגוני הדייגים הקולניים וינסו להוכיח שהם מגנים על האינטרסים של בוחריהם. שני המנהיגים נקטו קו קשוח בשיחות על זכויות דיג שקדמו לפרישה הסופית של בריטניה מהאיחוד האירופי בתחילת השנה שעברה.

ענף הדיג מהווה נתח קטן מכלכלות צרפת ובריטניה, אבל הוא חבל הצלה עבור חלק מקהילות החוף.

בלה האבר, דייגי צדפות אמרו שהם מאסו בספינות הבריטיות שנהנות מגישה לא הוגנת לדבריהם למאגרים שלהם. "חייב להיות סוף להונאה הזו", אמר פסקל קוקט, נשיא ועדת דייגי הצדפות הלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully