וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר דיג בין צרפת לבריטניה: ספינות נשלחו לאי ג'רזי

עודכן לאחרונה: 6.5.2021 / 18:08

עשרות סירות דיג צרפתיות מחו על ההגבלות החדשות שהטילו הרשויות באי הקטן שבתעלה, בהתאם לתקנות חדשות לאחר הברקזיט. בריטניה שלחה שתי ספינות שיפקחו מקרוב על המצב, וצרפת הגיבה באופן דומה. "זה לא מצור, אלא חוסר שביעות הרצון מההגבלות"

משט של כלי שיט צרפתיים לחופי האי הבריטי ג'רזי, 6 במאי 2021. רויטרס
טוענים להגבלות לא הוגנות. כלי השיט הצרפתיים בדרכם לתעלה, היום/רויטרס

כ-50 סירות דיג צרפתיות שטו היום (חמישי) במפגן מחאה על הגבלות שהטילה בריטניה על גישתן למרבצי דיג באי ג'רזי שבתעלה המפרידה בין שתי המדינות. המשבר החריף השבוע, אחרי שבממשלת צרפת איימו לנתק את אספקת החשמל לאי, השוכן 23 ק"מ מצפון לחופי צרפת וכ-140 ק"מ מדרום לחופי בריטניה. בריטניה וצרפת שלחו שתי ספינות סיור לאזור, והאיחוד האירופי קרא להרגעת הרוחות.

הממשל בג'רזי, מושבת כתר בריטית עם שלטון אוטונומי, טוען שהוא פועל לפי התקנות שנקבעו בהסכם הסחר בין בריטניה לאיחוד, שנכנס לתוקף בתחילת השנה. המהלך עורר את זעמם של הדייגים הצרפתים ושל הממשלה בפריז, הטוענים כי התנאים החדים נכפו עליהם באופן חד-צדדי ולא דיונים. לדבריהם, ההגבלות אינן הוגנות כלפי הדייגים הצרפתים.

בשלב מסוים במחאתם, חלק מכלי השיט הצרפתיים נכנסו לנמל סנט הלייר בג'רזי. אחת מסירות הדיג הצרפתיות התמקמה ישירות מול הספינה הבריטית המחברת בין איי התעלה לין האי הבריטי ועגנה בנמל באותו הזמן. סירת הדיג הצרפתית עזבה את המקום בהמשך היום, יחד עם יתר הסירות הצרפתיות.

מפת האי ג'רזי. עיבוד וואלה!, אתר רשמי
מפת האי ג'רזי/אתר רשמי, עיבוד וואלה!

הוגו לובי, נציג של ועדת השיט האזורית של נורמנדי שהייתה מעורבת בארגון משט המחאה, אמר כי סירות הדיג הצרפתיות לא ינסו לחסום את הגישה לנמלים בג'רזי או לעצור את פעילותם של הדייגים המקומיים. "המטרה שלנו היא להביע את חוסר שביעות הרצון מההגבלות שהוטלו", אמר בשיחת טלפון. הוא הוסיף כי הוא מקווה שהסירות ישובו לנמלי הבית שלהן עד סוף היום.

הוא הוסיף כי השיחות בין נציגי האי ונציגי הדייגים לא היו חיוביות. "אנחנו נכנסים עמוק יותר למבוי סתום. או שזה ייפתר, או שיינקטו צעדים בתגובה".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שהוביל את קמפיין היציאה מהאיחוד ב-2016 על מנת להחזיר את "הריבונות" לממלכה, אמר כי שתי הספינות של הצי המלכותי יישארו לחופי ג'רזי כאמצעי זהירות. הממשל בג'רזי מסר כי ג'ונסון הבטיח את תמיכתה הבלתי-מתפשרת של לונדון באי.

גורם בלשכת הנשיאות של צרפת אמר כי פריסת הספינות מצד שתי המדינות נועדה למנוע עימותים בין דייגים משני הצדדים, החושקים במים העשירים שלחופי ג'רזי. גורמים באי אמרו כי ההסכם להענקת רשיונות דיג לוקח בחשבון את זמן הנוכחות של כלי השיט באזור לפני הברקזיט.

הנציבות האירופית מסרה כי עד שבריטניה לא תספק הצדקות לכך, הרשויות בג'רזי לא צריכות להציב תנאים חדשים להנפקת הרשיונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully