וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים אמריקניים: "איראן אחראית למתקפה על כוחותינו בסוריה"

בוושינגטון מעריכים כי 5 מל"טים מתאבדים פגעו בבסיס א-תנף השוכן במשולש הגבולות עם עיראק וירדן. המיליציות השיעיות קישרו בין המתקפה, הגדולה ביותר נגד הכוח האמריקני בסוריה עד היום, לתקיפה של ישראל בתדמור

מל"טים בתרגיל של איראן, 15 בינואר 2021. AP
מל"טים איראניים בתרגיל צבאי, ינואר/AP

ארצות הברית סבורה כי איראן אחראית למתקפת המל"טים על כוחותיה בסוריה בשבוע שעבר - כך אמרו גורמים אמריקניים, שדיברו בעילום שם עם סוכנות הידיעות אי-פי. הם אמרו כי הם לא שוגרו מאיראן, אך הם היו מתוצרת איראנית וטהראן ככל הנראה סייעה בביצוע המתקפה על המוצב בא-תנף, שעשויה לבשר על פתיחת חזית חדשה בין האויבות הוותיקות.

גורמים רשמיים בארצות הברית העריכו כי חמישה מל"טים מתאבדים שוגרו לעבר המוצב שבדרום סוריה, סמוך לגבולות עם עיראק וירדן. הם פגעו בחלק האמריקני של המוצב ובחלק שבו שוהים כוחות האופוזיציה הסוריים. לא דווח על נפגעים במתקפה, אך בתמונות שפורסמו ברשתות החברתיות נראה שלבסיס נגרם נזק משמעותי.

זאת גם הייתה המתקפה הגדולה והמתוחכמת ביותר נגד הכוח האמריקני הקטן שנשלח לסוריה ב-2015 כדי לתמוך בכוחות הכורדיים נגד דאעש. המוצב בא-תנף שוכן על דרך המשמשת נתיב חיוני עבור הכוחות הנתמכים על ידי איראן, מטהראן ועד לדרום לבנון.

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, סירב למסור פרטים כשנשאל על הדיווח במהלך מסיבת עיתונאים ביום שני. הוא כינה זאת "מתקפה מורכבת, מתואמת ומכוונת" ואמר שארצות הברית הותקפה בצורה דומה בעבר על ידי מיליציות שיעיות שנתמכות על ידי איראן. עם זאת, הוא לא פירט ואמר שאין לו עדכון על אמצעי הלחימה שבהם הותקף הבסיס.

קירבי גם סירב לומר אם לכוחות הייתה התראה או אם ארה"ב מתכוונת להגיב צבאית. "ההגנה והביטחון של חיילינו מעבר לים נותרו בראש סדר העדיפויות של השר", אמר קירבי בהתייחסו לשר ההגנה לויד אוסטין. "אם תהיה תגובה, היא תהיה בזמן ובמקום שנבחר לנכון, ובוודאי שלא נקדים החלטות מסוג זה".

כוחות אמריקניים מאמנים מורדים סורים בבסיס א-תנף, סוריה, 22 באוקטובר 2018. AP
כוחות אמריקניים מאמנים מורדים סורים בא-תנף, 2018/AP

כלי תקשורת פרו-איראניים אמרו כי המתקפה על א-תנף בוצעה על ידי "בעלי בריתה של סוריה" - שם המרמז על המיליציות האיראניות - כנקמה על תקיפה ימים קודם לכן באזור תדמור שיוחסה לישראל, אולם גורמים אמריקניים אמרו שארצות הברית לא הייתה מעורבת בה.

גורם רשמי בציר ההתנגדות אמר כי "אפשר לראות בהתקפה על א-תנף מימוש" של ההבטחות להגיב על התקיפה באזור תדמור.

המתקפה נגד הכוחות האמריקניים הגיעה בתקופה של מתיחות גוברת מול איראן. ממשל ביידן אמר השבוע שהמאמצים הדיפלומטיים להשיב את איראן למשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין הגיעו ל"שלב קריטי" וכי סבלנותו הולכת ופוקעת.

המתקפה האיראנית הגדולה האחרונה על כוחות אמריקניים הייתה בינואר 2020, כשטהראן שיגרה מטח טילים בליסטיים על בסיס אווירי בעיראק בתגובה לחיסול מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, כמה ימים קודם לכן בבגדאד. חיילי צבא ארצות הברית והקואליצי הבינלאומית קיבלו אזהרה מפני הטילים והצליחו לתפוס מחסה, אך יותר ממאה חיילים אמריקנים סבלו מפגיעות מוחיות בשל הפיצוצים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully