וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גרמניה: 10 שנות מאסר לחברת דאעש בשל מותה של ילדה יזידית

ג'ניפר ווניש בת ה-30 הורשעה בפשעים נגד האנושות, באחד המשפטים הראשונים בעולם העוסקים ברצח העם היזידי. היא הייתה נשואה לאיש דאעש, ולא עשתה דבר כשהוא העניש "שפחה" יזידית ונתן לה למות מצמא בחום היוקד. "הופכים אותי לשעירה לעזאזל של כל מה שקרה תחת דאעש", טענה

ג'ניפר וונש, חברת דאעש שהורשעה בסיוע להרג של ילדה יזידית, בבית משפט במינכן, גרמניה, 25 באוקטובר 2021. רויטרס
"לא עשתה דבר כדי להציל את הילדה". ווניש בבית המשפט, אתמול/רויטרס

בית משפט במינכן גזר אתמול (שני) עשר שנות מאסר על אזרחית שהצטרפה לדאעש והורשעה בפשעים נגד האנושות אחרי שהותירה "שפחה" יזידית בת חמש למות מצמא בעיראק. הרשעתה של ג'ניפר ווניש בת ה-30 בפשעים הקשורים לרצח העם היזידי היא אחת הראשונות בעולם.

ווניש הורשעה ב"שני פשעים נגד האנושות בצורה של שעבוד", בסיוע למותה של הנערה בשל אי-הגשת עזרה ובחברות בארגון טרור. היא ובעלה, לוחם דאעש, "רכשו" אישה וילדה יזידיות בתור שפחות והחזיקו אותן בשבי בזמן שחיו במוסול ב-2015, כשהייתה בשליטת "המדינה האסלאמית".

"לאחר שהילדה חלתה והרטיבה את המזרן שלה, בעלה של הנאשמת כבל אותה בחוץ כעונש ונתן לה למות בייסורים מצמא בחום הלוהט", אמרו התובעים במשפט, שביקשו לגזור עליה מאסר עולם. "הנאשמת אפשרה לבעלה לעשות זאת ולא עשתה דבר כדי להציל את הילדה".

המשפט נמשך שנתיים וחצי בשל עיכובים הקשורים למגיפת הקורונה ולגורמים נוספים. בעלה של ווניש, טהא אל-ג'ומיאלי, עומד אף הוא למשפט נפרד בפרנקפורט. גזר הדין שלו יינתן בסוף החודש הבא.

האחיות רוזה, בושרה וסוהיילה במחנה עקורים יזידים בצפון עיראק, דצמבר 2017. רויטרס
נרדפו ושועבדו על ידי דאעש. פליטים יזידים בצפון עיראק/רויטרס

נורה, אמה של הילדה, העידה ממושכות במהלך המשפטים במינכן ובפרנקפורט על הייסורים שעברה בתה. ההגנה טענה כי עדותה של האם אינה מהימנה וכי אין הוכחה לכך שהילדה, שנלקחה לבית החולים לאחר האירוע, אכן מתה. עורכי הדין של ווניש ביקשו להסתפק בעונש של שנתיים מאסר על תנאי על תמיכה בארגון טרור.

כשנשאלה במהלך המשפט על כך שלא הצילה את הילדה, טענה ווניש כי היא "חששה" שבעלה "ידחוף אותה או ינעל אותה". בסיום המשפט, היא טענה ש"הופכים אותה לשעירה לעזאזל לכל מה שקרה תחת דאעש".

על פי דיווחים בתקשורת, היא התאסלמה ב-2013 ונסעה שנה לאחר מכן לסוריה ולעיראק דרך טורקיה, והצטרפה לדאעש. היא גויסה באמצע שנת 2015 למשטרת המוסר של הארגון הג'יהאדיסטי וסיירה בפארקים בפלוג'ה ובמוסול שהיו תחת שליטתו. היא הייתה חמושה בקלצ'ניקוב, אקדח וחגורת נפץ, ומשימתה הייתה לאכוף את קוד הלבוש, ההתנהגות הציבורית והאיסור על צריכת אלכוהול וטבק.

בינואר 2016 ווניש ביקרה בשגרירות גרמניה באנקרה כדי להגיש בקשה לתעודות זהות חדשות. כשעזבה את המקם, היא נעצרה והוסגרה כמה ימים לאחר מכן לגרמניה.

חוק אוניברסלי

משפטה, שהחל באפריל 2019, הוא אחד מההליכים המשפטיים הראשונים בעולם שדנו ביחס האכזרי של דאעש ליזידים, מיעוט דובר כורדי החי בעיקר בצפון עיראק. עורכת הדין לזכויות אדם אמל קלוני, שהייתה מעורבת בקמפיין למען הכרה בפשעי דאעש נגד היזידים כרצח עם, הייתה חלק מהצוות המשפטי שייצג את אמה של הילדה היזידית.

גרמניה העמידה לדין כמה אזרחים גרמנים וזרים בפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו מחוץ לשטח המדינה, תוך שימוש בחוק שיפוט אוניברסלי המאפשר להעמיד לדין על פשעים חמורים גם אם הם בוצעו במדינה זרה. מעטים מאותם נאשמים היו נשים.

בנובמבר שעבר, אישה גרמנייה, שזוהתה בשם נורטן ג'. הואשמה בפשעים נגד האנושות שבוצעו לכאורה בזמן שהתגוררה בסוריה כחברת דאעש. חודש קודם לכן, בית משפט בגרמניה גזר שלוש וחצי שנות מאסר על אשתו הגרמנייה-תוניסאית של ראפר ג'יהאדיסט בשל מעורבותה בשעבוד של נערה יזידית בסוריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully