וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירה לפתוח מחדש את חקירת אום אל-חיראן

עודכן לאחרונה: 21.10.2021 / 11:17

השופטים קבעו כי אין להתערב בהחלטת פרקליט המדינה והיועמ"ש לסגור את התיק נגד השוטרים שירו ביעקוב אבו אל-קיעאן. בפסק הדין נכתב כי הליך הבדיקה היה מקיף והראיות נבחנו ביסודיות. "ייתכן ששוטר שחש סכנת חיים ישגה"

בווידאו: משפחת אבו אלקיעאן מצפה לביקור נחומים ופיצוי/צילום: שי מכלוף ויותם רונן, עריכה: איתי עמרם

בג"ץ דחה הבוקר (חמישי) את העתירה לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים בירי ביעקוב אבו אל-קיעאן באום אל-חיראן. את העתירה הגישו בני המשפחה באמצעות ארגון עדאלה והוועד נגד עינויים נגד החלטת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה לסגור את התיק נגד השוטרים.

השופט יצחק עמית, בהסכמת השופטים עופר גרוסקופף ואלכס שטיין, קבע כי אין להתערב בהחלטתו זו של פרקליט המדינה. בפסק הדין בית המשפט עמד על כך שהליך הבדיקה שערכה מח"ש היה מקיף ומעמיק, וכי החלטת פרקליט המדינה נתקבלה לאחר בחינה יסודית של חומר הראיות הנרחב שנאסף.

יעקוב אבו אל-קיעאן. באדיבות המשפחה, אתר רשמי
יעקוב אבו אל-קיעאן/אתר רשמי, באדיבות המשפחה

השופט עמית אמר כי "אין ענייננו בפעילות מלחמתית, אך מדובר בפעילות בעלת אופי מבצעי שגם אליה נלווים חוסר ודאות, תכיפות אירועים בלתי צפויים וקבלת החלטות מהירות בשטח. בנסיבות מבצעיות כגון דא, ייתכן כי שוטר היורה באפילה, בעודו חש (או מבקש למנוע) סכנת חיים לו או לחבריו, ישגה בדרך התנהלותו; בהינתן הכאוס ששרר בזירה, ובהעדר גורם מסדר ומארגן של האירוע, ייתכנו גם מחדלים בטיפול בנפגעים בזירה. כפי שנקבע לא אחת בעבר, העצימות הגבוהה בפעילות מבצעית הנעשית בתנאי לחץ, אינה מאפשרת לשוטרים ולחיילים לשקול בניחותא וביישוב הדעת מספר חלופות פעולה. יש והנסיבות מחייבות החלטה מהירה שלא ניתן להתכונן אליה מראש, ואת פעולתם של הכוחות יש לבחון על רקע תנאים מיוחדים אלה"

בהמשך, התייחס למחדלים שעלו מהאירוע, העיקרי שבהם אי-הגשת טיפול רפואי לאבו-אלקיעאן ששכב דקות ארוכות על הקרקע ולטענת משפחתו הופקר למותו, אך הדגיש שהם לא ברמה הפלילית. "גם כאן, ההצטברות הטראגית ורצופת המחדלים אינה מובילה להתערבות שיפוטית בהחלטת פרקליט המדינה. כפי שמתואר בתגובת משיבי המדינה, עם סיום האירוע החלה במקום המולה רבתי. השוטרים שהיו במקום נדרשו להתמודד עם חיכוכים מצד התושבים במקום; לעכל את העובדה כי חברם נהרג זה עתה מול עיניהם; ולהתמודד עם האפשרות כי מדובר באירוע פח"ע שאין כל ודאות כי אכן הסתיים. אם נדרשים אנו לראיה נוספת על אודות האנדרלמוסיה ששררה באותה עת, הרי ששוטר אחד אף פתח בירי בשוגג לעבר אחד מרכבי משטרה שהיו במקום".

עוד בוואלה

"קראו לו מחבל רק בגלל שהוא ערבי, מי שאמור להגן עלינו - רצח אותנו"

לכתבה המלאה
משפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהרג מירי שוטרים באום אל חיראן 9 בספטמבר 2020. יותם רונן
משפחת אל-קיעאן/יותם רונן

עמית הבהיר כי פסק דין עוסק בשאלה אם היה מקום להתערב בהחלטת פרקליט המדינה שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים המעורבים באירוע, ושאלת האחריות הנזיקית של המשטרה תתברר בתביעה האזרחית שהגישה המשפחה, ואינו פוטר את המשטרה מהפקת הלקחים המקצועיים-מבצעיים ופיקודיים שנפלו בהתנהלות השוטרים.

"פרשת אום אל חיראן תיזכר בדברי הימים כפרשה טראגית. בהיבט האנושי, שני מעורבים קיפדו את חייהם - השוטר רס"ב ארז שאול לוי עמדי ויעקוב אבו-אלקיעאן. בהיבט הציבורי, הפרשה הציפה מתחים ועוררה סוגיות שונות הקשורות לעדה הבדואית בנגב. בהיבט המשפטי, קיים חלל ראייתי בכל הנוגע לסיבות שהובילו להתנהלותו של המנוח ולהאצת הרכב, שהובילה בסופו של יום למות המנוח ולמות השוטר", סיכם השופט עמית את פסק הדין.

התקרית באום אל-חיראן התרחשה בינואר 2017, כשבמהלך פינוי הכפר נורה למוות אל-קיעאן על ידי שוטרים שחשבו כי מדובר בניסיון פיגוע דריסה. מפכ"ל המשטרה דאז רוני אלשיך, והשר לביטחון הפנים גלעד ארדן, מיהרו לקבוע אחרי האירוע כי מדובר בפיגוע. כשנה וחצי לאחר המקרה, סגר פרקליט המדינה דאז שי ניצן, את התיק נגד השוטרים שהיו באירוע, והוסיף כי אין די ראיות לקבוע בוודאות אם אבו אל-קיעאן התכוון לבצע פיגוע, או איבד שליטה ברכב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully