וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטריד מאוד": לאן נעלם תיק החקירה נגד נציבת שב"ס לשעבר?

19.10.2021 / 16:12

לפני 3 שנים פתחה המשטרה בבדיקה נגד עפרה קלינגר, בחשד שהורתה לכפופים לה לאסוף חומר מפליל נגד אשר שריקי, שהתמודד נגדה על התפקיד, ולשלוח מכתבי תלונה אנונימיים בעניינו. אלא שהתיק נסגר ו"נעלם" יחד עם הממצאים שנאספו. "אולי זה בגלל הקשר שלה לבכירים בפרקליטות?"

בחודש מאי 2018 נחשף בוואלה! כי היחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433, מנהלת בדיקה סמויה נגד נציבת שב"ס דאז, עפרה קלינגר. לפי החשיפה, הבדיקה המשטרתית עסקה באירועים שהתרחשו כשקלינגר התמודדה על תפקיד הנציבה מול מפקד מחוז הדרום דאז, אשר שריקי. על פי העדויות שהגיעו אז לחוקרי היחידה, קלינגר ניצלה לכאורה את מעמדה מול הכפופים לה, ודרשה מהם לאסוף ולהעביר לה מידע מכפיש נגד שריקי ולשלוח אותו לשר לביטחון הפנים באותה תקופה, גלעד ארדן. בתמורה קלינגר הבטיחה לכאורה לקצינים שכפופים אליה קידום בדרגה וגיוס של אחת מנשותיהם לשירות בתי הסוהר.

לוואלה! נודע כי הנהג האישי של קלינגר אולץ להעביר לכאורה מכתב מכפיש לאחיו שאף הוא משרת בשב"ס כקצין, והאחרון - בסיועה של רעייתו - שלח את המכתב האנונימי לארבעה גורמים: השר ארדן, מבקר המשרד לביטחון פנים דוד כהן, מבקר המדינה דאז יוסף שפירא ולמשטרה. על פי החשד, המכתבים הללו היו אחת הסיבות המרכזיות שבגינן מונתה דווקא קלינגר לנציבת שב"ס על חשבונו של שריקי.

רב-גונדר עפרה קלינגר בעת מינויה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
"עלו ממצאים מאוד מטרידים". עפרה קלינגר ביום מינויה לנציבה, 2015/ראובן קסטרו

במשטרה שמרו בחשאיות על עצם קיום הבדיקה, ורק בודדים באגף החקירות היו שותפי סוד למידע. לוואלה! נודע כי פרקליט המדינה דאז שי ניצן קיים דיון מיוחד בממצאים שאספה המשטרה. חוקרי להב 433 הצליחו לאתר חלק מהמכתבים שנשלחו. הם חקרו את הנהג של קלינגר והצליחו לגבות עדות מאחיו, קצין שב"ס בדרגת רב כלאי, שאולץ לכאורה להעביר את המכתב לאשתו. מעדותו במשטרה עלה כי רעייתו שלחה את המכתבים משני מכשירי פקס שונים במשרדי שתי חברות גדולות במשק, וזאת כדי לטשטש את מקור העברתם. במשטרה חושדים כי בתמורה לפעילות של שני אנשי השב"ס, הבטיחה להעניק להם הנציבה קלינגר הטבות שונות - ובהם גיוס אשת אחד מהם לארגון וקידום בדרגה של השני.

אלא שלמרות החשדות החמורים והממצאים שנאספו בתיק, הורה פרקליט המדינה דאז שי ניצן שלא להמשיך בחקירה פלילית. תיק החקירה נסגר ולוואלה! נודע כי התיק עם הממצאים הרבים שנאספו על ידי המשטרה "נעלם" מהפרקליטות ולא ניתן לאתר אותו.

טקס הפרידה משי ניצן, בסיס יהודאי מג"ב ירושלים, 18 בדצמבר 2019. שלומי גבאי
"היו שם עבירות פליליות חמורות, אותו זה פחות עניין". שי ניצן/שלומי גבאי

גורם בכיר במערכת אכיפת החוק שמעורה בפרטי החקירה שנוהלה נגד קלינגר אמר כי "זו הייתה בדיקה רצינית עם ממצאים מאוד מטרידים שעלו והיו שווים מעבר לחקירה גלויה. היו שם לכאורה עבירות פליליות חמורות של שימוש לרעה בכוח המשרה ואפילו חשדות ראשוניים לשוחד אבל משום מה את שי ניצן זה פחות עניין וההחלטה הייתה לסגור את הבדיקה. באורח פלא התיק עם כל החומרים שנאספו פשוט נעלם בפרקליטות, זה מטריד מאוד שתיק עם חומרים כזה נעלם לו ככה".

לאחר פניית וואלה! לפרקליטות המדינה, התקשו לאתר שם את התיק המדובר, ורק לאחר שהעברנו לידי הפרקליטות את מספר התיק המשטרתי, נאמר לנו כי במחשבי הפרקליטות אין ממצא לתיק כזה. כשפנינו בבקשה רשמית לתגובה נמסר לנו לאחר כשבועיים וחצי של המתנה כי "לאחר בחינת המידע על ידי משטרת ישראל, החליט היועץ המשפטי לממשלה, על פי המלצת ראש אח"מ במשטרת ישראל ופרקליט המדינה, שאין הצדקה להמשיך לברר את העניין על ידי מערכת אכיפת החוק. זאת, נוכח שיקולים ראייתיים ושיקולים נוספים. כמו כן, באותה תקופה הודיעה רב-גונגר קלינגר על פרישתה מהשירות".

תגובת הפרקליטות עומדת בחלקה בסתירה מוחלטת לעובדות. ראשית, נציבת שב"ס קלינגר לא פרשה מתפקידה אלא סיימה קדנציה מלאה של שלוש שנים בתפקיד. בנוסף לכך, שאלנו את פרקליטות המדינה לאן "נעלם" תיק הבדיקה עם החומרים שנאספו - ועל שאלה חשובה זו לא קיבלנו תשובה.

"אם אזרח היה עושה את זה לא היו מוותרים - את קלינגר ליטפו"

גם משטרת ישראל מסרה מידע שגוי בתגובתה לוואלה! כשצוין בפנינו כי "עקב תלונה שהועברה ליאח"ס, נפתחה בדיקה במעורבות נציבת שב"ס לשעבר, עפרה קלינגר. על פי החלטת הגורמים הממונים, לא נמצא חשד לפלילים ועניינה הועבר לבחינת נציבות שירות המדינה".

אלא שבנציבות שירות המדינה דוחים את תגובת המשטרה ואמרו: "לא הועבר אלינו כלום בנושא. הנציבות לא מטפלת בשב"ס, כי שב"ס לא כפוף לנציבות ולא לחוק שירות המדינה". תגובת נציבות המדינה מעמידה באור בעייתי את תגובת המשטרה ומעלה חשד נוסף כי הממצאים המטרידים שעלו בבדיקת המשטרה טויחו. "אם אזרח היה עושה את מה שקלינגר עשתה, הוא היה נחקר, לא היו מוותרים לו על זה. את קלינגר ליטפו ופינקו, יכול להיות שזה בגלל הקשר החברי שהיה לה לכמה בכירים בפרקליטות המדינה?", אמר גורם בכיר במערכת אכיפת החוק המעורה בפרטי הפרשה המטרידה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully