וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רצח חבר הפרלמנט הבריטי: "המחבל עבר הקצנה ברשת בזמן הסגר"

עודכן לאחרונה: 17.10.2021 / 11:47

ב"טיימס" דווח כי הרוצח של דיוויד איימס, צעיר ממוצא סומלי, הושפע מארגון הטרור א-שבאב והשתתף בעבר בתכנית למניעת רדיקליזציה. בעקבות הרצח השני בתוך כמה שנים של חבר פרלמנט, רבים מהם חוששים מהמשך המפגש הישיר עם הבוחרים, אך שרת הפנים מתנגדת: "חיים בדמוקרטיה"

בווידאו: זירת רצח חבר הפלרמנט בריטי דיוויד איימס/צילום: רויטרס

הרשויות בבריטניה מעריכות כי המחבל שרצח את חבר הפרלמנט דייוויד איימס עבר תהליך הקצנה ברשת במהלך הסגר - כך דווח אמש (שבת) בעיתון "הטיימס". לפי הדיווח מפי גורמים המעורים בחקירה, הצעיר, ממוצא סומלי, ככל הנראה קיבל השראה מארגון הטרור א-שבאב הפועל במדינה. הוא לא היה תחת מעקב שירותי המודיעין, אך הופנה לתכנית ממשלתית למאבק בהקצנה דתית.

ברשת BBC דווח כי המחבל, שזוהה בתור עלי חרבי עלי, בן 25, לא היה חבר בתכנית במשך זמן רב. התכנית היא וולונטרית, והשתתפות בה אינה מהווה עבירה. גורמי הביטחון לא מעריכים כי היו מעורבים נוספים בפיגוע, שבו נדקר איימס בן ה-69 בעת מפגש עם בוחרים בכנסייה במחוז הבחירה שלו באסקס.

איימס, אב לחמישה, ייצג בפרלמנט את מחוז סאות'נד ווסט מאז 1983, והוא נדקר פעמים רבות במהלך המפגש עם הבוחרים בכנסייה מתודיסטית בעיירה ליי. אתמול בערב התקיימה עצרת לזכרו, ואלן דיר, חבר מועצה מקומי, אמר כי איימס היה "ג'נטלמן ואדם נחמד".

חבר הפרלמנט דייוויד איימס. GettyImages
נדקר פעמים רבות ומת בזירה. דייוויד איימס/GettyImages

הרצח שלו גרם לזעזוע בבריטניה, והעלה שאלות לגבי אבטחתם של חברי הפרלמנט הנוהגים להיפגש עם בוחרים במפגשים הפתוחים לכולם. רק לפני חמש שנים נרצחה ביריות חברת הלייבור ג'ו קוקס על ידי איש ימין, ימים לפני משאל העם על הברקזיט.

בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה ומנהיג המפלגה השמרנית, ביקר אתמול בכנסייה באסקס. "אנשים המומים ועצובים, איבדנו חבר וקולגה אהוב מאוד", אמר. לצד ג'ונסון, שרת הפנים פריטי פאטל ומנהיג הלייבור קיר סטארמר הניחו זרי פרחים לזכרו של איימס. פוליטיקאים נוספים מכל הקשת הפוליטית בבריטניה הביעו הלם עם קבלת הדיווחים על דקירתו ומותו.

פאטל אמרה כי אבטחתם של חברי הפרלמנט עוברת בחינה מחודשת והיא תחוזק. "אנו נוקטים את כל הצעדים עבור ביטחונם של חברי הפרלמנט כדי שהם יוכלו להמשיך בתפקידם כנבחרי ציבור דמוקרטים", אמרה שרת הפנים, שהדגישה שניתן למצוא איזון בין המשך המפגשים הישירים עם הבוחרים לבין ביטחונם של המחוקקים. "אנחנו חיים בחברה פתוחה, בדמוקרטיה. אנחנו לא יכולים להיות מפוחדים על ידי אדם כלשהו".

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בדרך לכנסייה בה נרצח חבר הפרלמנט דייויד איימס, אסקס, 16 באוקטובר 2021. רויטרס
אבטחת חברי הפרלמנטת תוגברה. ג'ונסון ומנהיג הלייבור בזירת הרצח, אתמול/רויטרס

בווסטמינסטר, לונדון, שוטרים חמושים מסיירים סביב הפרלמנט, שבעצמו היה יעד לכמה מתקפות טרור בשנים האחרונות. ואולם, בניגוד לבירה, במחוזות הבחירה של המחוקקים במקרים רבים אין אבטחה כלל. חבר הפרלמנט טוביאס אלווד, חבר מפלגתו של איימס, אמר כי השיח הישיר עם הציבור הוא חלק הכרחי מהעבודה, אולם הוא סיפר על חרדה גדולה בקרב חברי הפרלמנט והוא קרא להעביר את המפגשים עם הבוחרים לטלפון או ל"זום".

חברת הלייבור דיאן אבוט אמרה כי היא תעדיף לפגוש את בוחריה מאחורי מסך, כדי למנוע תקיפות דומות, וקים לידביטר, אחותה של ג'ו קוקס, סיפרה כי בן זוגה ביקש ממנה להתפטר מתפקידה כחברת פרלמנט בעקבות הרצח של איימס.

מחליפו של איימס בפרלמנט ייבחר בבחירות מיוחדות, ובמפלגות הלייבור והליברלים-דמוקרטים מהאופוזיציה אמרו כי הן לא יעמידו מועמדים משלהן מול המועמד השמרני. כך היה גם לאחר הרצח של קוקס ב-2016.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully