וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות בבלקן: פצועים בעימותים בין משטרת קוסובו לסרבים

13.10.2021 / 22:29

כוחות ביטחון ופקידי מכס פשטו על כמה מוקדי הברחות באזור המאוכלס בסרבים, ובין הצדדים התפתחו עימותים אלימים. "על הקהילה הבינלאומית לעצור את הטירוף הזה", הזהירו בבלגרד, ימים בלבד אחרי שנפתר משבר סביב לוחיות רישוי בין שתי השכנות

תושבים סרבים מתעמתים עם משטרת קוסובו במיטרוביצה, 13 באוקטובר 2021. AP
תושבים סרבים מתעמים עם משטרת קוסובו במיטרוביצה, היום/AP

משטרת קוסובו התעמתה היום (רביעי) עם תושבים סרבים במהלך מבצע נגד הברחת סחורות, ולפחות שבעה בני אדם נפצעו. סרביה הגיבה בזעם לאלימות ודחקה בקהילה הבינלאומית, כולל בכוח משימת השלום של נאט"ו, להשיב את הסדר ולמנוע "כאוס רחב יותר". המתיחות בבלקן גאתה בעקבות סכסוך שפרץ בחודש שעבר בין קוסובו לסרביה סביב לוחיות רישוי של כלי רכב העוברים את הגבול, וההסלמה נבלמה בהתערבות המערב ובפריסת כוחות נאט"ו באזור.

משטרת קוסובו מסרה כי הפשיטות נערכו בארבעה אזורים שונים, כולל בצפון מיטרוביצה, המאוכלסת ברובה בסרבים אתניים. היא טענה כי "קבוצות עברייניות התארגנו כדי לחסום כבישים באמצעות כלי רכב, השתמשו במכלי גז, ברימוני הלם והשתמשו בכלי נשק וברימוני יד כדי לפגוע ולתקוף פקידי מכס ושוטרים שביצעו את תפקידם".

המשטרה מסרה כי שישה שוטרים נפצעו ועוד אזרח סרבי נפצעו בעימות, ועוד שמונה סרבים נעצרו. המשטרה טענה כי הפשיטה הסתיימה וכי המצב נרגע. בתקשורת הסרבית דווח על עשרות פצועים נוספים, אך לא ניתן היה לאמת זאת. בתיעודים מהעימותים נראו שוטרים יורים גז מדמיע לעבר סרבים המשליכים אבנים וחפצים אחרים לעברם. השוטרים ליוו את פקידי המכס מהזירה על מנת להגן עליהם, בעוד שהסרבים חסמו גם את הכביש הראשי עם משאיות, כפי שעשו בחודש שעבר במהלך המשבר הקודם סביב לוחיות הרישוי.

על פי התקשורת בקוסובו, לפחות ניידת אחת ושתי מכוניות נוספות עם לוחיות רישוי מקומיות הועלו באש. בתקשורת הסרבית דווח על מתיחות קיצונית" בחלק הצפוני של מיטרוביצה, וראש ממשלת קוסובו, אלבין קורטי, קרא לסרבים בקוסובו "שלא ליפול לידי חלק מכלי התקשורת בסרביה המגנים על הפשע, השחיתות וההברחות ומנסים לעשות פוליטיזציה לסוגייה הזו ולהפוך אותה לסוגייה אתנית".

"לא נסבול פשיעה וקבוצות עברייניות ונילחם בהם. אנחנו נילחם ונמנע הברחות", כתב קורטי בעמוד הפייסבוק שלו.

כוחות של משטרת קוסובו בכביש ראשי בעיירה זבקאן, 13 באוקטובר 2021. AP
בסרביה מזהירים כי המצב "יותר מדרמטי". כוחות משטרת קוסובו בזבקאן, היום/AP

ראש ממשלת סרביה, אנה ברנאביץ', דרשה "תגובה מהירה" מהקהילה הבינלאומית מכיוון שלדבריה המצב במיטרוביצה הוא" יותר מדרמטי". "זהו הרגע האחרון הדורש תגובה ברורה לעצירת המדיניות המטורפת שמנהלת פרישטינה", מסרה בהצהרה. "ההתנהלות הזו מביאה אותנו לקצה הכאוס".

פטר פטקוביץ', מנהל התקשורת של נשיאות סרביה, אמר כי ראש ממשלת קוסובו רוצה לעורר "כאוס רחב יותר". לדבריו, הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ' עושה את דרכו לעיר רסקה הסמוכה לגבול עם קוסובו, כדי להיפגש עם נציגי הסרבים בקוסובו.

"אני מבקש מכוח שמירת השלום ומהקהילה הבינלאומית להגיב ולעצור את הטירוף הזה של אלבין קורטי", אמר פטקוביץ'. אם היא לא יכולה להגיב ולהגן על העם הסרבי, יש כאלה שיכולים".

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, אמר כי בריסל "נמצאת בקשר עם בלגרד ופרישטינה", והוסיף כי "יש לטפל בכל הסוגיות הפתוחות באמצעות הדיאלוג שמתווך האיחוד האירופי". לדבריו, "על התקריות האלימות בצפון קוסובו להיפסק מידית. פעולות חד-צדדיות ולא מתואמות המסכנות את היציבות אינן מקובלות".

קוסובו הייתה פרובינציה סרבית לפני שהכריזה על עצמאות ב-2008, אך בלגרד טרם מכירה בה. כוחות סרביים נלחמו בבדלנים אלבנים ב-1998 וב-1999, עד שקמפיין אווירי של נאט"ו הדף את הסרבים.

הקשרים בין קוסובו לסרביה נותרו מתוחים מאז, אף שהדיאלוג שמקדם האיחוד האירופי בעשור הקל עליהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully