וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החוק שיסדיר את ייצור והפצת הקנאביס הרפואי

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 19:01

הצעת החוק, שתסדיר את שוק הקנאביס למטרות רפואית, לא תקודם בלי דיון נוסף בוועדת שרים לחקיקה. רע"ם תמכו, אך עבאס הודיע כי סיעתו תנסה להכניס שינויים: "ניתן הזדמנות לחוק למען שימוש רפואי". בתוך כך, הקואליציה הפילה בהצבעה במליאה את הצעת חוק יסוד: ההגירה לישראל

בווידאו: הצעת החוק להסדרת הקנאביס הרפואי עברה בקריאה טרומית/צילום: ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת העבירה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק הקנאביס הרפואי של ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), שמסדיר את שוק הקנאביס לשימוש למטרות רפואיות ומתיר גידול, ייצור הפצה והחזקה של קנאביס, לצורך רפואי, בכפוף לרישיון שיינתן ממשרד הבריאות. 54 ח"כים הצביעו בעד, בעוד 42 הצביעו נגד. ההצעה לא תקודם בלי דיון נוסף בוועדת שרים לחקיקה.

הצעת החוק נוגעת רק לענייני קנאביס רפואי, שהשכל החליטה לקדם לאור ההתנגדות בקואליציה להצעת חוק הקנאביס הכולל שהיא ניסתה לקדם לפני כשלושה חודשים. השכל נאלצה למשוך בזמנו את החוק בגלל התנגדות רע"ם, והיא מקדמת כעת חוק מצומצם יותר שנוגע רק לקנאביס הרפואי.

יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר בערבית בדיון במליאה כי סיעתו לא תתנגד לחוק בהצעתו הנוכחית, לאחר שהתנגדה להצעה הקודמת שקראה להתיר שימוש חופשי בקנאביס "מכיוון שיש לנו עמדה דתית בנושא". עוד הוסיף: "ניתן הזדמנות לחוק הזה רק למען שימוש רפואי, אם לא נצליח להכניס שינויים אחרי הקריאה הטרומית, נצביע נגד".

ח"כ שרן השכל ומנסור עבאס בדיון על קנאביס, 13 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ח"כ השכל ועבאס במהלך הדיון על הצעת החוק, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

ח"כים רבים בליכוד נעדרו מהמליאה - ועוררו זעם

ח"כ דוד אמסלם מהליכוד תקף את עבאס על כך שסיעתו הצביעה בעד: "כנראה הבטיחו לך עוד לירות וג'ובים ופתאום האיסלאם מאפשר את זה. אתה דורך על הדת האיסלמית כי אתה בקואליציה".

חברי כנסת רבים מהליכוד נעדרו מההצבעה במליאה. הם העדיפו שלא לקחת חלק בהצבעה על חוק שמיטיב עם חולים שזקוקים לקנאביס הרפואי, אחרי שהבינו שבכל מקרה יש רוב לחוק. ההיעדרות שלהם גררה זעם בקרב ח"כים אחרים בליכוד, שהתרעמו על הפרת המשמעת האופוזיציונית במיוחד מח"כ דוד ביטן (ליכוד) שזעם בירכתי המליאה על התנהלות המפלגה, והתרופפות המשמעת בה.

בין הח"כים הנעדרים ניתן למנות את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, יולי אדלשטיין, אמיר אוחנה, אופיר אקוניס, ניר ברקת, גילה גמליאל, גלית דיסטל אטבריאן, צחי הנגבי, ישראל כץ, אורלי לוי אבקסיס וקטי שטרית.

שמחה בקואליציה לאחר אישור בקריאה טרומית של חוק הקנאביס, 13 באוקטובר 2021. ערוץ כנסת, צילום מסך
חברי הכנסת לאחר ההצבעה על החוק/צילום מסך, ערוץ כנסת

מוקדם יותר, אמסלם תקף גם את מפלגת תקווה חדשה, וטען כי מאחורי הצעת החוק עומדת שחיתות: "לא רוצה להתייחס לגופה של הצעה אלא למוטיבציה: תקווה חדשה קיבלו 16 מיליון שקל ערבויות מעשרה אנשים, אחד מהם ממר קולבר - (יונתן קולבר, בעלי חברת פנקסיה - ט"ש), אדם שיש לו חברת קנאביס, לכן זה נכנס להסכם הקואליציוני. יש פה עסקת שוחד קלאסית".

"אני מתביישת בך", ח"כ השכל ביקרה בחריפות את אמסלם בתגובה לדבריו, "כשישבנו כסא לצד כסא דיברנו איך משמיצים פוליטיקאים ואתה פעם אחר פעם עולה לבמה ומשמיץ ומכפיש ומשקר ברמה האישית בלי טיפת אידיאולוגיה".

שמחה בקואליציה לאחר אישור בקריאה טרומית של חוק הקנאביס, 13 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
שמחה בקואליציה לאחר שהחוק עבר בקריאה טרומית, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ ציין בדיון במליאה כי הוא תומך בחוק וכן בלגליזציה כללית: "התחלנו בעבודת מטה כדי להסדיר את הנושא בצורה מבוקרת תוך איזון בין הצורך למנוע זליגה ושוק שחור וגם למנוע הסדרה מכבידה ומיותרת. לכן אנחנו סבורים שבתוך חודשים ספורים נביא תקנות שבעצם ייצרו את הליך החקיקה ויסדירו את הענין על הצד הטוב ביותר".

הצעת חוק יסוד: ההגירה לישראל נפלה

בתוך כך, הקואליציה הפילה היום את הצעת חוק יסוד: ההגירה לישראל של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, שמסדירה וקובעת את התנאים לכניסה לישראל, לקבלת מעמד, להרחקה או לשלילת אזרחותו של תושב או אזרח ישראלי. להצעה התנגדו 57 מול 41 שהצביעו בעד.

בשבוע החולף שרת הפנים איילת שקד ניהלה מו"מ עם רוטמן בנושא החוק וחוק האזרחות המונע איחודי משפחות פלסטיניים בישראל אך אתמול המגעים נכשלו ורוטמן ניסה להעלות את החוק שלו בניסיון להביך את האגף הימני בקואליציה, שכשל.

במהלך הדיון על חוק ההגירה, השר אלעזר שטרן עלה להשיב בשם הממשלה במקומה של שרת הפנים איילת שקד. עם עלייתו לדוכן הח"כים מהאופוזיציה החלו בצעקות "בושה, בושה, בושה". שטרן ירד מהדוכן אחרי פחות מדקה, וסגן יו"ר הכנסת איתן גינצבורג שניהל את הישיבה קרא לעבר הצועקים "בושה לכם". המהומה החלה בעקבות זעם של האופוזיציה על גינצבורג, שניהל את הישיבה ועיכב את ההצבעה לצרכי גיוס רוב. בליכוד ישנן שתי גרסאות, לפי אחת מהן קריאות הח"כים הופנו לגינצבורג, בעוד שלפי השנייה הקריאות הופנו לשטרן.

בדיון הסוער נאם גם ח"כ בצלאל סמוטריץ', שצעק לעבר הח"כים הערבים חברי הרשימה המשותפת "אתם פה בטעות, כי בן גוריון לא גמר את העבודה ב-48' ולא העיף אתכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully