וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר פרישת השר שטרן: לפיד ביקש לדחות את הבחירות לראשות הסוכנות היהודית

13.10.2021 / 13:07

שר החוץ פנה לוועדת הבחירה לראשות הסוכנות היהודית בבקשה לדחיית הליך הבחירות, שמיועד להתקיים בהמשך החודש. זאת, לאחר שסיכם עם רה"מ בנט להציג מועמד חדש מטעם הממשלה. הוועדה, שבשבוע האחרון קיימה ריאיונות עם 8 מועמדים, הודיעה כי הדדליין להגשת מועמדות נותר בעינו

לפיד מסרב להגיב על סערת שטרן: בוושינגטון אני אדבר על וושינגטון/ברק רביד

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שיגר הבוקר (רביעי) מכתב לחברי ועדת הבחירה לראשות הסוכנות היהודית בבקשה לדחות את הליך הבחירות, בעקבות החלטת שר המודיעין אלעזר שטרן לפרוש מהמרוץ. בשבוע האחרון ועדת הבחירה קיימה ריאיונות עם שמונת המועמדים לתפקיד, והיא אמורה לקיים את הליך הבחירות עצמו בהמשך החודש, לקראת כינוס חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית. לאור פרשת ההתבטאויות שטרן והסרת מועמדותו, לפיד סיכם עם ראש הממשלה נפתלי בנט כי יבקשו דחייה של הליך הבחירות כדי להציג מועמד חדש מטעם הממשלה.

"בשל הנסיבות האחרונות, אבקש ממך לשקול לדחות את ההצבעה המתוכננת ליו"ר, ובכך לאפשר לנו לבחור מועמד מוסכם אחר לתפקיד", כתב לפיד, "זה יהיה מוערך מאוד אם יינתן לנו זמן הנוסף כדי שנוכל להציע את המועמד הטוב ביותר, לאור הערכתנו הגבוהה לסוכנות".

לוואלה! נודע כי ועדת הבחירה צפויה להשיב בשלילה לבקשת הדחייה של לפיד. הוועדה תאפשר ללפיד להגיש מועמד חדש במקומו של השר שטרן מטעם הממשלה עד יום ראשון, אך לא מתכוונת בשלב זה לדחות את הבחירות, שאמורות להתקיים בשבוע האחרון של החודש.

בהמשך, שיגרו ראשי הסוכנות מכתב רשמי לשר לפיד בו הודיעו לו שוועדת הבחירה החליטה לאפשר הגשת מועמדים נוספים עד יום ראשון ב-16:00. במכתב, עליו חתומים יו"ר ועדת הבחירה ויו"ר ההסתדרות הציונית, יעקב חגואל, ויו"ר חבר הנאמנים של הסוכנות מייקל סיגל, אין סירוב ישיר לבקשתו של לפיד לדחות את הבחירות לראשות הסוכנות, אך הוא קובע דד ליין להגשת מועמדים נוספים ומאותת שהסוכנות מתכוונת לעמוד בלוח הזמנים המקורי ולמנות יו"ר חדש עד סוף החודש.

שר החוץ לפיד נפגש עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן, ארה"ב, 12 באוקטובר 2021. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
שר החוץ לפיד בדרכו לפגישה עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, אתמול/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

ההחלטה אם לדחות את הליך הבחירות נתונה בידי חברי הוועדה, והם לא מחויבים להיענות לבקשתו של לפיד. עם זאת, במידה ואף אחד מהמועמדים האחרים לא יצליח לגייס רוב של 9 מבין חברי הוועדה, כנדרש בתקנון הסוכנות, הליך הבחירות יידחה בכל מקרה עד למציאת מועמד מוסכם. במידה והבחירות יידחו מסיבה כלשהי, יו"ר ההסתדרות הציונית יעקב חגואל ימשיך לשמש יו"ר זמני וממלא מקום לסוכנות עד לבחירת יו"ר קבוע.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד שיגר  לחברי וועדת הבחירה לראשות הסוכנות היהודית בבקשה לדחות את הליך הבחירות, בעקבות החלטת השר אלעזר שטרן לפרוש מהמירוץ, 13 באוקטובר 2021. ללא, צילום מסך
פניית לפיד לחברי ועדת הבחירה לראשות הסוכנות היהודית מהיום/צילום מסך, ללא

על התפקיד מתמודדים כעת שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון, שגריר ישראל בארה"ב לשעבר מייקל אורן, יו"ר מוזיאון העם היהודי "אנו" ורעייתו של ח"כ יולי אדלשטיין אירינה נבזלין, ושרת התפוצות לשעבר עומר ינקלביץ' - שזוכה לתמיכה וגיבוי נמרצים מיו"ר כחול לבן בני גנץ. בנוסף, גם חברי הכנסת לשעבר עוזי דיין ומיכל קוטלר-וונש, סגנית ראש עיריית ירושלים פלר חסן-נחום, ויו"ר הות"ת פרופ' יפה זילברשץ, מועמדים לתפקיד.

לאחר פרישת שטרן, חלק מהמועמדים פנו ללשכות של ראש הממשלה בנט ושל לפיד בבקשה לקבל את תמיכתם לתפקיד, אך בסביבת לפיד אמרו היום כי הם מתכוונים לחפש מועמד חדש.

בעבר, באופן מסורתי, הוועדה נטתה לתמוך באופן אוטומטי במועמד המומלץ של ראש הממשלה, אך המסורת הזו נשברה ב-2018 על ידי יו"ר הסוכנות הקודם, כיום נשיא המדינה יצחק הרצוג, שנבחר לתפקיד והביס את המועמד של ראש הממשלה לשעבר נתניהו.

שר המודיעין אלעזר שטרן בכנס של מפלגתו יש עתיד, 21 בספטמבר 2021. גילי יערי, פלאש 90
"למען הסר ספק, בכל תפקידיי פעלתי לעודד כל חיילת או חייל שהוטרדו מינית", שטרן/פלאש 90, גילי יערי

ביום ראשון השר שטרן הודה בריאיון ל-103FM כי התעלם מתלונות אנונימיות בתקופתו כראש אגף כוח האדם בצה"ל. "המגרסה עבדה מהר מאוד", אמר ולא הסתייג מדבריו כשעומת שוב ושוב עם הנושא. בתוך כך, עלתה הסוגיה של גריסת תלונות אנונימיות על הטרדות ותקיפות מיניות - ועל כך תשובתו של שטרן היתה לא נהירה.

שטרן הסביר כי הוא "יצר אווירה אצל החיילות שיש להן אצל מי להתלונן, ויש בצה"ל גם לחיילת בקצה אצל מי להתלונן אצל מי שהכי נוח לה. אני גם יוצר אווירה שמעודדת להתלונן ושמגבה את המתלוננות. אבל אני לא חושב שעל חשבון עידוד החובה, התלונה על מה שבאמת נעשה, אני יכול לתת יד לזה".

הוא הוסיף כי "בארגונים הגדולים יש ברירות איפה להתלונן ואיך יבדקו את הדברים כמו שצריך. הלוואי שהייתי יכול לאפשר שכל אחד יכתוב מכתב אנונימי. אבל אני חושב שהנזק, גם אם מדי פעם יהיו יתרונות למכתבים אנונימיים, הנזק התרבותי הוא הרבה יותר גדולים מהרווחים פה ושם. צריך לקבל החלטות".

"מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע"

לאחר הריאיון, נמסר מטעמו של שטרן כי "למען הסר ספק, בכל תפקידיי, וגם כמפקד ובוודאי כראש אכ"א בצה"ל, פעלתי לעודד כל חיילת או חייל שהוטרדו מינית או אחרת, להתלונן על כך ובמקביל פעלתי לטיפול חסר פשרות במי שנמצא אשם. כל תלונה של חיילת או חייל, בדבר הטרדה מינית, נבדקה לעומקה".

עם זאת, מאוחר יותר התפרסמו בכלי התקשורת כמה עדויות לפיהן שטרן בעברו בצה"ל איים על חיילות שלא יתלוננו על תקיפות והטרדות מיניות. בשל כך, שטרן הודיע כי הוא מסיר את מועמדותו.

"באווירה שנוצרה, איני מוצא לנכון להעמיד את עצמי כרגע לבחירה לראשות הסוכנות היהודית. אני עושה זאת בידיים נקיות ובלב שלם ויודע שכל שנותיי, עברי ומעשיי מעידים על דרכי", כתב השר בפוסט בפייסבוק. "אני מתנצל בפני מי שנפגעה או נפגע מהמילים שנאמרו ומהפרשנות שניתנה להן ומתנצל בפני משפחתי, שעומדת איתן איתי על אף הקושי. אמשיך לפעול ככל יכולתי, בכל מקום בו אהיה, להבטחת עתיד טוב יותר למדינת ישראל ולעם היהודי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully