וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצח בבחירות בעיראק: איש הדת השיעי מוקדתא א-סדר

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 12:23

המנהיג הפופוליסטי הבטיח להקים ממשלה לאומית "ללא התערבות זרה". רה"מ לשעבר אל-מאלכי המקורב לאיראן רשם קאמבק, אך המפלגות של המיליציות השיעיות נחלשו. שיעור ההצבעה היה הנמוך ביותר מאז הפלת סדאם, והוא מעיד על חוסר אמון האזרחים בבחירות שהוקדמו בשל ההפגנות ב-2019

בווידאו: נאום הניצחון של מוקדתא א-סדר/צילום: רויטרס

מפלגתו של איש הדת השיעי מוקדתא א-סדר היא המנצחת הגדולה בבחירות לפרלמנט בעיראק, אחרי שהגדילה את מספר המושבים שלה - כך עולה מתוצאות חלקיות. מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר נורי אל-מאלכי, המקורב לאיראן, התחזקה אף היא, אולם המפלגות הקשורות למיליציות השיעיות נחלשו.

התוצאות מראות כי אותן מפלגות שיעיות, השולטות בעיראק מאז הפלת משטרו של סדאם חוסיין ב-2003, ימשיכו לחלק את העוגה ביניהן. זאת חרף הקדמת הבחירות בכמה חודשים בתגובה למחאות ההמוניות ב-2019 שהפילו את הממשלה הקודמת והסתיימו במרחץ דמים ובהרג מאות מפגינים.

אחוז ההצבעה הנמוך ביותר מאז שינוי המשטר - 41% בלבד - מעיד על הניכור של רבים מאזרחי עיראק מהשיטה ועל חוסר האמון שלהם בשיפורה. למרות החרמות, כמה מועמדים משורות אנשי המחאה הצליחו לזכות בכמה מושבים בפרלמנט שבו חברים 329 מחוקקים.

המטיף השיעי מוקדתא א-סדר במסיבת עיתונאים אחרי ההכרזה על תוצאות הבחירות, נג'ף, עיראק, 11 באוקטובר 2021. רויטרס
קרא לתומכיו לחגוג ללא נשק. א-סדר בנאום הניצחון, אתמול/רויטרס

לפי התוצאות החלקיות, סדר, שבעבר פיקד על מיליציה שלחמה בכוחות האמריקניים בעיראק, זכה ביותר מ-70 מושבים שיעניקו לו השפעה רבה על הרכבת הממשלה הבאה. המשא ומתן עם יתר המפלגות צפוי להיות ממושך.

סדר הכריז על ניצחון בנאום בטלוויזיה הממלכתית והוא הבטיח ממשלה לאומית, נטולת "התערבות זרה". "אנחנו מקבלים את פניהן של כל השגרירויות שאינן מתערבות בענייני הפנים של עיראק", הצהיר. הוא הוסיף כי החגיגות יתקיימו ברחובות "ללא נשק". בבחירות הקודמות ב-2018 הקואליציה בהנהגתו זכתה ב-54 מושבים, וסיימה גם אז במקום הראשון. אף שא-סדר מתנגד לכל התערבות זרה בעיראק, הוא מבקר בקביעות באיראן ונפגש עם בכירים במשטרה.

המפלגות הכורדיות זכו ב-61 מושבים, ובראשן עומדת המפלגה הדמוקרטית של כורדיסטן, השולטת בחבל האוטונומי בצפון המדינה. הגוש הסוני בהנהגת יו"ר הפרלמנט, מוחמד אל-חלבוסי, קיבל 38 מושבים, והוא יהיה השני בגודלו בפרלמנט. אחריו, מפלגת "מדינת החוק" של אל-מאלכי, עם 37 מושבים. אל-מאלכי התפטר ב-2014 בעקבות קריסת כוחות הביטחון בקרבות נגד דאעש.

תומכיו של המטיף השיעי מוקדתא א-סדר חוגגים את תוצאות הבחירות בבגדאד, עיראק, 11 באוקטובר 2021. רויטרס
תומכיו של א-סדר חוגגים את ההישג בבחירות בבגדאד, אתמול/רויטרס

הבחירות האחרונות, החמישיות במספר מאז הפלישה האמריקנית ב-2003, התקיימו לפי חוק חדש שקידם ראש הממשלה מוסטפא אל-כאזימי בניסיון להחליש את הפלגות הממוסדות ולהקל על המועמדים העצמאיים. מחוזות ההצבעה הוקטנו, והנוהג שאפשר להעניק מושבים לרשימת מועמדים שנתמכו על ידי מפלגות נפסל. עם זאת, המפלגות החזקות הוכיחו שהן נותרו הכוח היעיל ביותר בגיוס קולות, וכ-60% מהבוחרים לא האמינו שניתן באמת לשנות את השיטה.

"לא הצבעתי, זה לא שווה את זה", אמר חוסיין סבאח, בן 20 מהעיר בצרה, לרויטרס. "זה לא יועיל לי או לאחרים. אני מכיר צעירים עם תארים וללא עבודה. לפני הבחירות, כולם באו אליהם. אחרי הבחירות, מי יודע?".

למרות השיפור הדרמטי במצב הביטחוני בעיראק, שסבלה ממלחמת אזרחים בתקופת הכיבוש האמריקני ומהתקוממות ג'יהאדיסטית של דאעש, חלק ניכר מהאוכלוסייה סובלת מגישה מוגבלת לחשמל ולמוצרי יסוד אחרים, מתשתיות הרוסות ומאבטלה גואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully