וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תושבי הרי ירושלים דורשים מהמשטרה: פרסמו את תוצאות חקירת שריפת הענק, אנחנו תקועים

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 19:42

חודשיים וחצי לאחר השריפה הגדולה בתולדות המדינה, והמשטרה טרם קבעה אם מדובר בהצתה מכוונת. בינתיים, התושבים שאיבדו רכוש רב לא יכולים ליצור קשר עם השמאי הממשלתי וטוענים: "אנחנו תלויים באוויר". המשטרה: "החקירה עדיין מתנהלת"

השריפה בהרי ירושלים ממשיכה להשתולל/צילומי רחפן משטרה

כחודשיים מפרוץ שריפת הענק בהרי ירושלים, הגדולה בתולדות המדינה, תושבי המושבים שניזוקו מהשריפה מאבדים את הסבלנות ודורשים שהמשטרה תפרסם את ממצאי חקירת נסיבות השריפה, מה שיאפשר להם לפנות לרשויות ולקבל סיוע כלכלי בשיקום ההריסות.

האש כילתה בין השאר משקים חקלאיים, יקבים ושטחים מיוערים בסדר גודל בלתי נתפס. ממצאי דוח חקירת השריפה של כבאות והצלה לישראל נמסרו לידי המשטרה כמה ימים אחרי שפרצה בחודש אוגוסט. לפי הנוהל, המשטרה היא זו שיכולה לקבוע את נסיבות השריפה בהתאם לממצאים שבידיה, אך זו מתעכבת במסירת ההודעה.

במפגש עם תושבים שנפגעו בשריפה, שהתקיים לקראת ראש השנה, אמר מפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן כי "אנחנו שוקדים על החקירה מאז יום האירוע עצמו ומשקיעים מאמצים כבירים על מנת להגיע לאותם חשודים, בהנחה ומדובר באירוע שנעשה על ידי אדם. החקירה מאוד מורכבת. ברורה לי גם המשמעות מבחינתכם של תוצאות החקירה".

השריפה באיזור ירושלים 
16 באוגוסט 2021. רויטרס
"נותרנו בלי פיתרון". השריפה בהרי ירושלים/רויטרס

יו"ר ועד המושב רמת רזיאל ברוך פלד טוען מסביר בשיחה עם וואלה! על המשמעות בעיכוב פרסום תוצאות החקירה. "המדינה לא קבעה שמדובר בהצתה ולכן אין לנו קשר בכלל עם השמאי הממשלתי. הנזקים ישנם, וזה לא נפתר מעצמו", אומר פלד. "אם זה יוגדר כהצתה אז יש את השמאי הממשלתי שאמור לשלם את הנזקים. בינתיים, אנחנו תקועים".

"למען ההגינות, המשרד לאיכות הסביבה הקצה כסף לפירוק האסבסטים השרופים, ולאחר מכן המועצה קיבלה איזה שהוא סכום עבור כריתת העצים שנשרפו", הוסיף יו"ר ועד המושב. "אך מעבר לזה יש מלא עצים שצריך לכרות כדי שלא תהיה לנו שריפה נוספת. אבל הכי משמעותי שכל מה שנשרף ואין לנו עליו ביטוח, המדינה לא משקמת. למשל, 100 דונם של כרם זיתים שנשרף, שיקום מערכת המים לחקלאים שהותכה, תיקון שעלותו מוערך במיליון שקלים, וזה אפילו לא מערכת המיטבית שאנחנו צריכים, אלא פשרה. אנחנו כרגע תלויים באוויר".

גם יו"ר ועד המושב גבעת יערים, ניסים בן יהודה, מתוסכל מהמצב: "כל עוד לא נקבע אם זו הצתה כתוצאה מפעולות טרור, מי שיש לו ביטוח פנה לביטוח - ולמי שלא - נותר בלי פתרון. רק שהמשטרה תקבל כבר החלטה. אני, כנציג התושבים, לא הייתי נותן להם יותר מכמה ימים, המצב הוא בלתי נסבל. אין יום שאני לא מקבל טלפון ופניות מה קורה עם זה, מי יעזור לנו. אני גם לא מבין את הסיבה שהמשטרה מעכבת את ההודעה, זה לא הוגן".

"מה שהצעתי לתושבים זה להגיש תביעות נגד הרשויות", אומר בן יהודה, "כמו היקב פה, שכבר הגיש תביעה נגד קק"ל, מועצת מטה יהודה וגופים נוספים, על כך שהם לא עשו אזורי חיץ. אני כוועד המושב לא יכול לסייע".

השריפה באיזור ירושלים מעל מושב גבעת יערים 
16 באוגוסט 2021. פלאש 90, אתר רשמי
נזקים שמוערכים במיליוני שקלים. השריפה בהרי ירושלים/אתר רשמי, פלאש 90

לפי בן יהודה, הנזקים שנגרמו למושב מוערכים במילוני שקלים. בין היתר, לדבריו, בית במושב ניזוק בחצי מיליון שקלים, ללול נגרם נזק של 400 אלף שקלים, ועוד. לצד הבעיות הכלכליות, מעיד יו"ר ועד המושב גבעת יערים על השפעת השריפה על מצבם המנטלי של התושבים.

"יש דברים שאנחנו יכולים לתקן ולשפר באמצעות כסף, אבל גם זה לא יעזור להתמודד עם הטראומה שחווינו ולא עוזבת את כולנו פה, לא השתחררנו מהחוויה הנוראית הזאת", משתף בן יהודה. "המועצה מימנה לנו אירוע עם זמר, אבל הייתה נוכחות ממש דלה. דיברתי איתם והם אמרו לי שאין להם מצב רוח להגיע ולהיות באירוע".

מהמשטרה נמסר כי "חקירת נסיבות השריפה באזור הרי ירושלים עודנה מתנהלת במשטרה, זאת בהתאם לחוות דעת חוקרי הדליקות של כיבוי האש. מטבע הדברים, בשלב זה לא נוכל לפרט אודות חקירות מתנהלות, אולם נציין כי תכלית החקירה היא להגיע לחקר האמת ובהתאם לכך המשטרה משקיעה בחקירה את כל הזמן והמשאבים הדרושים. נמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ובמקצועיות ולבצע את כל הפעולות והבדיקות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully