וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אותר בתוך תעלת מים: עיט שנורה בידי ציידים בצפון, טופל ושוחרר בחזרה לטבע

עודכן לאחרונה: 11.10.2021 / 9:08

עובדי קק"ל מצאו את החיוואי כשהוא בתוך תעלת מים וסובל מפצע בבטן, חתך ברגל וכן גם מהיפותרמיה והבהילו אותו למרפאה באזור. הסברה הרווחת היא שציידים שפעלו באיזור, הם שפגעו בעיט. "איסור ציד היה יכול למנוע את הפגיעה בו", אמרה מנהלת הדרכה באגמון החולה

בווידאו: חיוואי נחשים שנורה ונפצע טופל והושב לטבע/צילום: ענבר שלומית רובין קק"ל

חייו של חיוואי נחשים - עיט גדול ומרשים - שנורה ככל הנראה בידי ציידים באזור אגמון החולה ונפצע, ניצלו אחרי שזכה לטיפול רפואי של מרפאה באגמון החולה קק"ל. בתום הטיפול ואחרי התאוששות מהירה, הוא שוחרר היום (ראשון) לחופשי ושב לטבע.

חיוויאי הנחשים הוא עיט גדול; אורכו נע בין 62-60 ס"מ ומוטת כנפיו בין 162-178 ס"מ. בישראל הוא מקייץ ודוגר מצוי, בעיקר בצפון ובמרכז. ימים אלו של השנה הם ימיו האחרונים בארץ, בטרם ינדוד לחרוף באפריקה.

האירוע החל כשלפני שמונה ימים מצאו עובדי קק"ל באגמון החולה חיוואי פצוע, כשהוא מוטל בתוך תעלת מים. הם הבהילו אותו למרפאה הקדמית לחיות בר של קרן קימת לישראל בשיתוף המכללה האקדמית תל-חי, באגמון החולה-קק"ל. במרפאה אובחן כי הוא סובל מפצע חדירה בבטן, חתך ברגל וכן גם מהיפותרמיה - אחרי זמן ממושך במים הקרים.

חיוואי נחשים שנורה טופל | אחרי התאוששות, במרכז האקלום. ענבר שלומית רובין, קק"ל, אתר רשמי
סבל מהיפתורמיה. עיט החיוואי/אתר רשמי, ענבר שלומית רובין, קק"ל

הסברה הרווחת היא שציידים שפעלו באיזור, הם שפגעו בחיוויאי. בישראל עדיין מותר ציד של עופות מסויימים, בהם תור הטבעת או יונה, בעונת ציד מוגדרת ובאיזורים המותרים לכך. מנהלת ההדרכה באגמון החולה-קק"ל, ענבר שלומית רובין, אמרה כי השטח שבין אגמון החולה ושמורת החולה הוא שטח מותר בציד ובאיזור זה גם נמצא החיוויאי הפצוע ובמקביל נראו בסביבה ציידים.

"האיזור הזה הוא בית גידול קריטי לעופות, דורסים וחיות בר וראוי היה שגם בשטח הזה ייאסר הציד", אמרה. "קשה לטעות בין חיוואי לבין תור או יונה, אבל גם אם הוא נורה בטעות, הרי שאיסור ציד באיזור היה יכול למנוע את הפגיעה בחיוויאי. כמובן שהייתי שמחה אם הצייד היה נאסר באופן גורף", הוסיפה.

חיוואי נחשים שנורה טופל | צילום רנטגן (הכדורית מסומנת בעיגול). ענבר שלומית רובין, קק"ל, אתר רשמי
צילום הרנטגן/אתר רשמי, ענבר שלומית רובין, קק"ל

בצילום רנטגן שנעשה במרפאה לחיוואי, זוהתה כדורית ירי במערכת העיכול, באזור הקיבה. כדוריות ירי נמצאות בתוך כדורי רובה צייד. הכדור שנורה מפזר כדוריות עופרת שפוגעות במטרה אליה נורו. במקרים רבים העופות שנורים לא מתים כתוצאה מפגיעת הכדוריות, אולם ימותו מאוחר יותר כתוצאה מהרעלת עופרת.

חיוואי נחשים שנורה טופל | צילום רנטגן (הכדורית מסומנת בעיגול). ענבר שלומית רובין, קק"ל, מערכת וואלה!
כדוריות הירי שנפלטו ממערכת העיכול של החיוואי/מערכת וואלה!, ענבר שלומית רובין, קק"ל

החיוואי קיבל טיפול ראשוני שכלל טיפול בפצעים, מתן נוזלים ובהמשך קיבל גם מזון. התקווה הייתה שהכדורית תצא ממערכת העיכול בצנפה או בלשלשת. אחרי שלושה ימי אישפוז, נראו חלקיקי מתכת בצילום הצנפה שהחיוויאי פלט, ובצילום רנטגן נוסף לא נראתה עוד הכדורית. הצנפה היא המזון שלא מתעכל והעוף פולט ממקורו. הצנפה כוללת עצמות, פרווה ונוצות. לדוגמא, יחד עם כדוריות העופרת נמצאה בצנפה גם לסת של נברן.

נוכח הממצאים המשמחים ובהתרגשות גדולה, שוחרר החיוואי לחופשי, להמשך נדידה. הווטרינרית ד"ר רונה נדלר-ולנסי, מנהלת מרכז האקלום לחיות בר של קרן קימת לישראל, בשיתוף עם המכללה האקדמית תל-חי, באגמון החולה-קק"ל אמרה כי "הציד בישראל פוגע לא רק במינים מותרים לציד, אלא גם במינים מוגנים ולפעמים בסכנת הכחדה, אם בכוונה ואם שלא בכוונה". לדבריה, "מצבן של חיות הבר בישראל נמצא בסכנה ובאיום יומיומי. הגיע הזמן שנבין ונכיר בחשיבות הרבה של ישראל כבית גידול ייחודי וקריטי למינים רבים, ונעשה את כל שביכולתנו להגן ולשמור עליהם, כולל הפסקת הצייד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully