וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם תו ירוק ו-70% שחוששים לעתידם הכלכלי: שנת הלימודים האקדמית נפתחת

לאחר שאת השנה שעברה פתחו בצורה מקוונת, כ-350 אלף סטודנטים ישובו לקמפוס. סקר של התאחדות הסטודנטים מעלה כי ב-2021 הסטודנטים לוקחים הלוואות גבוהות יותר, עובדים פחות בעקבות משבר הקורונה וסובלים מפערים בין המגזרים השונים שרק מתרחבים. "התגבשות של מציאות מדאיגה"

בווידאו: רה"מ בנט מצהיר על הכוונה להפסיק עם הבידודים ההמוניים במערכת החינוך/מערכת וואלה!

שנת הלימודים האקדמית תשפ"ב נפתחת הבוקר (ראשון) רשמית ו-350 אלף סטודנטים ייכנסו בשערי 59 המוסדות להשכלה גבוהה. בשונה משנה שעברה, הסטודנטים פותחים את שנת הלימודים בקמפוס, בכפוף לתו הירוק, כשהמוסדות מחוייבים לספק מענה מקוון לסטודנטים וסטודנטיות שלא עומדים בתנאי התו הירוק.

בסקר שנערך על ידי התאחדות הסטודנטים ומכון "מאגר מוחות" עולה כי 70% מהסטודנטים חוששים לעתידם הכלכלי/תעסוקתי בעקבות משבר הקורונה. הם לוקחים הלוואות גבוהות יותר ביחס לשנה שעברה, והפערים בין המגזרים השונים רק מתרחבים. אלה הם רק חלק מהממצאים המדאיגים שחושף הסקר, בו השתתפו כ-10 אלף סטודנטים וסטודנטיות ממרבית מוסדות הלימוד בארץ.

29% מהסטודנטים העידו כי הם לא עובדים כלל במהלך הלימודים, לא במהלך החופשות ולא במשרה חלקית. מדובר בעלייה של 13% בהשוואה לנתוני הסקר האחרון, שבוצע ב-2019. רוב גדול מהסטודנטים שאינם עובדים (66%) מציינים שהסיבה העיקרית לכך היא שהלימודים לא מאפשרים להם לעבוד או משום שאין להם זמן. 13% מהסטודנטים שאינם עובדים ענו כי פוטרו או שהוצאו לחל"ת, ו-10% השיבו שאין אפשרויות תעסוקה מספקות באזור מגוריהם. בקרב קבוצות אלו עולים פערים מובהקים בין מגזרים: 21% מהמגזר הערבי לעומת 8% במגזר היהודי, ו-29% מהפריפריה לעומת 9% במרכז.

היום הראשון ללימודים באוניברסיטת בן גוריון, באר שבע, אוקטובר 2018. ראובן קסטרו
66% לא עובדים בגלל הלימודים או מחוסר זמן. סטודנטים באוניברסיטת בן גוריון/ראובן קסטרו

71% מקרב הסטודנטים שלא עובדים ופוטרו או שהוצאו לחל"ת דיווחו שהסיבה לכך שהם לא עובדים היא שהם לא מצליחים למצוא עבודה. נתון זה לא מפתיע, היות ועל אף ההתאוששות המהירה של המשק, שוק העבודה עדיין מקרטע ורמת התעסוקה טרם חזרה לרמתה טרום משבר הקורונה.

מהסקר עולה כי מחצית מהסטודנטים שעובדים במהלך הלימודים אינם עובדים בעבודה הקשורה לתחום לימודיהם. 46% מהסטודנטים במגזר הערבי לא עובדים כלל, לעומת 26% בלבד במגזר היהודי.
רוב גדול מהסטודנטים (70%) חושש לעתידו הכלכלי והתעסוקתי בעקבות משבר הקורונה. יחד עם זאת, מדובר בנתון המהווה ירידה בחששות של הסטודנטים ביחס לשנה שעברה. עוד עולה כי החשש בקרב המגזר הערבי (87%) גדול משמעותית מבמגזר היהודי (67%).

עוד בוואלה!

לקראת פתיחת הלימודים באקדמיה: נמשכת העלייה במספר הסטודנטיות במקצועות ההייטק

לכתבה המלאה

הלוואות גבוהות יותר, יותר סיוע מההורים

בקרב הסטודנטים העובדים, השכר החודשי הממוצע בשנת 2021 עומד כיום על 4,757 שקל. סטודנטים גברים מרוויחים בממוצע 1,786 שקל יותר מסטודנטיות נשים.

בשל הקשיים הכלכליים, סטודנטים רבים נאלצים להיעזר בסיוע חיצוני: 39% מהסטודנטים מקבלים סיוע כלכלי מהוריהם, ואחד מכל חמישה סטודנטים לוקח הלוואה. הסיוע הכלכלי הממוצע לחודש הוא 1,765 שקל, עלייה של 225 שקל לעומת השנה שעברה.

70% מההלוואות שסטודנטים לוקחים הן של יותר מ-15,000 שקל. גובה ההלוואה הממוצעת הוא 34,145 שקל, עליה של 6,941 שקל (26%) לעומת השנה שעברה. סטודנטים למשפטים לוקחים את ההלוואות הגבוהות ביותר (46,109 שקל), ואילו סטודנטים לאומנויות את הנמוכות ביותר (17,729 שקל). גובה ההלוואות הממוצע גבוה יותר בקרב סטודנטים גברים (41,290 שקל) לעומת סטודנטיות נשים (29,680 שקל).

אוניברסיטת תל אביב, 8 במרץ 2021. ארז מיכאלי
ב-2021 המוסדות נעשו מגוונים מתמיד מבחינה מגזרית. אוניברסיטת תל אביב/ארז מיכאלי

הגיוון לא מבטיח שוויון הזדמנויות

בשנת 2021 נראה שהמוסדות להשכלה גבוהה מגוונים מתמיד מבחינה מגזרית. על פי נתוני המל"ג ישנה עלייה של 14% בסטודנטים החרדים מאשתקד. עוד עולה כי -20% מהסטודנטים לתואר ראשון הם מהמגזר הערבי. "הגיוון באוכלוסיות השונות לא מבטיח שוויון הזדמנויות ביניהן", כותבים מחברי הדו"ח של התאחדות הסטודנטים. כך, אחוז הנשירה בקרב סטודנטים ערבים וחרדים הוא יותר מ-20% לעומת 10%-11% מקרב שאר הציבור הסטודנטיאלי.

לדברי שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, "נתוני הסקר מציגים מגמה של התרחבות הפערים החברתיים בהשכלה הגבוהה, והתגבשות של מציאות מדאיגה בה גדלים סיכויי ההצלחה של קבוצות מסוימות. בישראל של 2021, אין מקום לפערי שוויון הזדמנויות על רקע מגזרי, מגדרי או על בסיס המקום שבו גדלנו. הפתרון הוא לא השתעבדות להלוואות שהולכות וגדלות, ובטח לא סיוע מההורים, פריווילגיה שלא לכולם יש. הגיעה העת שלצד מדידת כמות וגיוון הנכנסים בשערי ההשכלה הגבוהה, נדאג שלכל אלו תהיה הזדמנות שווה לצאת בהצלחה מאותם שערים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully