וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 מיליון שקלים שתקועים באוויר: תחילת פעילות הרכבלית בחיפה תדחה

עודכן לאחרונה: 8.10.2021 / 9:22

פתיחת הרכבל, שהיה אמור להתחיל לפעול בראשון הקרוב, תתעכב עד לתום ההליכים המשפטיים הנוגעים להעברת הפרויקט התחבורתי מידי עיריית חיפה למשרד התחבורה. מנכ"ל החברה המפעילה את הרכבל מעריך כי העיכוב יימשך לפחות חודש. "ברור שמדובר באכזבה, היינו ערוכים להפעלה"

בווידאו: נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה/צילום: שלומי גבאי

פעילותה של הרכבלית בחיפה לא תחל ביום ראשון כמתוכנן, עם פתיחת שנה הלימודים בטכניון והאוניברסיטה. העיכוב בא על רקע סירובה של חברת "יפה נוף" של עיריית חיפה, להחזיר ליצרנית האוסטרית "דופלמאייר" את הערבויות שלה, וזאת כדי להעביר אותן לחברת נתיבי ישראל של משרד התחבורה, שהלאים את הפרויקט מידי העירייה עוד בתקופה שכיהנה השרה לשעבר מירי רגב.

גורם המעורה בפרויקט סיפר כי בימים האחרונים חזרו עובדי היצרנית לאוסטריה, ובהעדרם הזכיינית "כבל אקספרס", שבבעלות ישראלית-טורקית, לא תפעיל את הרכבל.

במקביל, בשבוע הבא, ינסה בית המשפט המחוזי בחיפה להביא סוף לסאגה הזו בהליך משפטי בו פתחה דופלמאייר כבר לפני כחצי שנה, כנגד יפה נוף, נתיבי ישראל ומשרד התחבורה. החברה האוסטרית טוענת כי נגרמו לה נזקים כספיים משמעותיים וכי "נקלעה למצב "קפקאי", בו "יפה נוף נמנעת מלהכיר במינויה של 'נתיבי ישראל' כמזמינה החדשה בפרויקט במקומה, ומאידך נתיבי ישראל נמנעת מליטול אחריות מלאה על הפרויקט". לטענת החברה האוסטרית, היא נקלעה בשל כך לסכסוך לא לה, "מצב בלתי אפשרי, בכל קנה מידה".

נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה, 19 באוגוסט 2021. ofly- עופר בן עוז, אתר רשמי
הרכבלית בחיפה בנסיעת הבכורה/אתר רשמי, ofly- עופר בן עוז

"אני לא מבינה איך קורה שמסבכים דבר כל כך פשוט" ציינה השופטת תמר שרון נתנאל והציעה מתווה בו "כל מה שמגיע במסגרת הפרויקט ישולם על ידי משרד התחבורה, בין אם זה מגיע עבור התקופה של יפה נוף ובין אם זה מגיע עבור התקופה של נתיבי ישראל". היא לוחצת על המדינה להיעתר ואמרה, "אני חושבת שלמשרד התחבורה צריך להיות אינטרס ראשון במעלה כדי לפתור את העניין הזה".

ממשרד התחבורה נמסר כי בימים אלו נשלמות עבודות ההערכות האחרונות לקראת הפעלת הרכבל. לדברי המשרד, מדובר בפרויקט תחבורתי חדש וראשון מסוגו בארץ שדורש "הערכות רבה ומיוחדת". לטענתו, העברת הפרויקט מחברת יפה נוף יצרה מספר סוגיות משפטיות שיצרו עיכובים בלתי צפויים. בהודעה הדגיש כי לא מדובר בסכסוך כספי, אלא בסוגיה משפטית חוזית. עוד נמסר כי ההליכים המשפטיים צפויים להגיע לסיומם בימים הקרובים, מה שימנע לדבריהם "עיכוב מהותי" בהפעלת הרכבלית.

נסיעת בכורה עם נוסעים ברכבל התחבורה הציבורית, חיפה, 19 באוגוסט 2021. שלומי גבאי
העיכוב לפתיחתה מוערך בחודש לפחות. הרכבלית בחיפה/שלומי גבאי

אורסאן סלמאן, מנכ"ל כבל אקספרס מקבוצת עפיפי, שזכתה במכרז ההפעלה והתחזוקה של הרכבלית, מעריך את העיכוב בלפחות חודש, גם אם הצדדים יגיעו להבנות בשבוע הבא, אז צפויים להגיע ארצה נציגי הנהלת דופלמאייר כדי ליישר את ההדורים. "ברור שמדובר באכזבה, אנחנו היינו ערוכים להפעיל את הרכבלית כבר ביום ראשון, כפי שהובטח", אמר סלמאן, "נקווה שמשרד התחבורה יימצא פתרון מוסכם בימים הקרובים ונוכל לצאת לדרך".

מיפה נוף נמסר בתגובה כי "כבר לפני שנה התריעה חברת יפה נוף על עיכובים שייגרמו אם הפרויקט לא יעבור בצורה מסודרת. פרויקט שהיה אמור להסתיים בחודש יוני, נדחה לאוקטובר, וכעת מבשרים על עיכוב נוסף. מזה שנה מנהלת חברת נתיבי ישראל את הפרויקט ללא ערבויות ואף ללא הסכם חתום. אז כעת, יום לפני מועד הסיום, הערבויות הופכות להיות הסיבה לעיכוב? זה תירוץ מגוחך שנועד להסיט את הדיון מהסיבה האמיתית לעיכוב, יהיה אשר יהיה. כל בר דעת מבין שאפשר לסיים פרויקט ללא ערבות. מי שמפנה את הזרקור אלינו כדאי שיחפש בחצר שלו את הכשלים בפרויקט הזה, כמו גם בפרויקטים "תקועים" אחרים".

  • עוד באותו נושא:
  • רכבל
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully