וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד חדש ממירון מגלה: מחסומים הוצבו במעבר הצר חצי שעה לפני האסון

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 17:48

בסרטון שפורסם היום לראשונה נראים מחסומים מוצבים במקום האסון על ידי מאבטחים, זמן קצר לפני שנמחצו למוות 45 מהחוגגים בהילולה. לא ברור באיזה שלב הוסרו המחסומים, שלא נראו עד כה בסרטונים שתיעדו את האסון, אך גורם בכיר בהפקת ההילולה טוען: הם הוסיפו לפקק האנושי

בווידאו: חצי שעה לפני אסון הר מירון: מחסומים הוצבו במתחם/מערכת וואלה!

תיעוד חדש שנחשף היום (חמישי) מגלה כי כחצי שעה לפני האסון שהתרחש בהר מירון, בשיאה של ההילולה בל"ג בעומר, הוצבו מחסומים במקום שבו נהרגו 45 בני אדם ונפצעו עשרות נוספים.

המחסומים, שהוצבו על ידי מאבטחים שפעלו מטעם אחד הגופים האחראים על ההילולה, לא נראו בסרטוני הווידאו שתיעדו את רגעי האסון. לא ברור באיזה שלב הם הוסרו, אך גורם האחראי על הפקת ההילולה טוען כי הם הוסיפו ללחץ ולפקק אנושי שנגרם במקום.

מדובר בתיעוד שפורסם היום בפעם הראשונה ברקע החקירה שמנהלת ועדת החקירה הממלכתית. ישראל דיסקין, נציג פורום המשפחות, שאחיו נהרג באסון, אמר בתגובה: "כל כך כואב לי לומר את זה, אך הסרטון שנחשף מוביל למסקנה אחת ויחידה - לאסון מירון יש אבא ואמא. יש פה אנשים עם דם על הידיים, אנשים שחייבים להניח את המפתחות וללכת הביתה".

הדוחק בהילולה בהר מירון, 30 באפריל, 2021. אלי אשכנזי, מערכת וואלה!
"יש פה אנשים עם דם על הידיים". הדוחק בהילולה בהר מירון/מערכת וואלה!, אלי אשכנזי

בתחילת השבוע העיד האדריכל ערן מבל, שתכנן את תכנית המתאר בהר מירון שהחלה בשנת 2012, בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון. לדבריו, ההתנהלות במתחם הייתה "הפקרות", וכשהציע להקים טריבונות קבועות, נענה בשלילה: "אמרו לי 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'".

הוא סיפר כי גופים דתיים שונים השתלטו על חלקים במתחם לפני עשרות שנים, אותם "לא ניתן להזיז. אנחנו הצענו לנקות את כל אזור ציון הקבר מהפחונים הלא חוקיים". לטענתו, ההזנחה במתחם אף היתה מכוונת: "באחת השיחות שלי עם הרבנים בנוגע למראה של ההר הוא אמר לי 'אנחנו לא רוצים שאנשים כמוך יבואו, טוב לנו עם איך שההר נראה'. אני חשבתי שנכון שיהיה כאן סוג של מרכז מבקרים שיתאר את ההיסטוריה של המקום. לא היו מוכנים לשמוע, 'זה סממן חילוני'".

עוד בוואלה!

אדריכל תכנית המתאר בהר מירון: "אמרו לי - 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'"

לכתבה המלאה
תיעוד מתוך הרגעים לפני האסון בהר מירון, 30 באפריל 2021. ללא, צילום מסך
תיעוד מתוך רגעי האסון במירון/צילום מסך, ללא

הוא הסביר כי לפי התכנית מספר האנשים המקסימלי שהאתר יכול להכיל הוא 25 אלף. עם זאת, במהלך עבודת התכנון ערך מבל סקר מבקרים באתר מירון לאורך השנה, ממנו עלה כי במהלך השנה מגיעים לקבר הרשב"י 2.25 מיליון מבקרים בשנה, ובהילולת ל"ג בעומר, הנמשכת על פני יומיים, מגיעים כ-450 אלף איש. לדבריו, במהלך השנה יש כ-90 ימים עם אירועים שמצוינים במתחם הקבר, בימי השיא כמו הילולת האר"י וערב ראש חודש אלול מגיעים כ-30 אלף איש.

כשנשאל על ידי חברי הוועדה לגבי הצפיפות המסוכנת שנרשמה בל"ג בעומר, האדריכל השיב: "הצפיפות המפחידה היא בהדלקה, בציון עצמו, צפיפות בלתי נסבלת, עומדים אנשים דחוסים ודוחפים אחד את השני. צריך לאסור את זה. הפתחים קטנים וצרים, אם קורה שם אסון אין פתח מילוט. בציון הקבר יש מקום למאה איש. יוצא אחד ונכנס אחד, אף אחד לא מעז לעשות את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully