וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדריכל תכנית המתאר בהר מירון: "אמרו לי - 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'"

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 16:56

ערן מבל העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון, ואמר כי כשהציע להקים טריבונות קבועות נענה בשלילה, וכי ההתנהלות במתחם הייתה "הפקרות". עוד טען כי ההזנחה הייתה מכוונת, כדי שחילונים לא יגיעו למקום. "הצענו לנקות את אזור ציון הקבר מהפחונים הלא חוקיים"

אדריכל ערן מבל, שתכנן את תכנית המתאר בהר מירון שהחלה בשנת 2012, העיד היום (ראשון) בפני ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון בראשותה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור. לדבריו, ההתנהלות במתחם הייתה "הפקרות", ואף כשהציע להקים טריבונות קבועות, נענה בשלילה: "אמרו לי 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'".

הוא עוד סיפר כי גופים דתיים שונים השתלטו על חלקים במתחם לפני עשרות שנים, אותם "לא ניתן להזיז. אנחנו הצענו לנקות את כל אזור ציון הקבר מהפחונים הלא חוקיים". לטענתו, ההזנחה במתחם אף היתה מכוונות: "באחת השיחות שלי עם הרבנים בנוגע למראה של ההר הוא אמר לי 'אנחנו לא רוצים שאנשים כמוך (חילוניים - י"פ) יבואו, טוב לנו עם איך שההר נראה'. אני חשבתי שנכון שיהיה כאן סוג של מרכז מבקרים שיתאר את ההיסטוריה של המקום. לא היו מוכנים לשמוע, זה סממן חילוני".

הוא הסביר כי לפי התכנית מספר האנשים המקסימלי שהאתר יכול להכיל הוא 25 אלף. עם זאת, במהלך עבודת התכנון ערך מבל סקר מבקרים באתר מירון לאורך השנה, ממנו עלה כי במהלך השנה מגיעים לקבר הרשב"י 2.25 מיליון מבקרים בשנה, ובהילולת ל"ג בעומר, הנמשכת על פני יומיים, מגיעים כ-450 אלף איש. לדבריו, במהלך השנה יש כ-90 ימים עם אירועים שמצוינים במתחם הקבר, בימי השיא כמו הילולת האר"י וערב ראש חודש אלול מגיעים כ-30 אלף איש.

אדריכל ערן מבל. לעמ, צילום מסך
האדריכל מבל בעדותו בוועדת נאור, היום/צילום מסך, לעמ

חברי הוועדה הופתעו מכך שתכנית המתאר לאתר מירון, הכוללת פיתוח של המתחם, הסרת מבנים לא חוקיים, אזור מלונאות ועוד, לא כללה תכנון מפורט לקראת הילולת ל"ג בעומר. "לא ניתן לתכנן אתר ל-450 אלף איש במהירות, וועדת ההיגוי קיבלה את העמדה שלי" הסביר מבל. הוא עוד תיאר כיצד הוא התבקש תחילה להכין תכנית מתאר תיירותית, אך הבין מהר מאד שמדובר באתר דתי ויש לתכנן אותו בהתאם לצרכים האלו.

כשנשאל על ידי חברי הוועדה לגבי הצפיפות המסוכנת שנרשמה בל"ג בעומר, האדריכל השיב: "הצפיפות המפחידה היא בהדלקה, בציון עצמו, צפיפות בלתי נסבלת, עומדים אנשים דחוסים ודוחפים אחד את השני. צריך לאסור את זה. הפתחים קטנים וצרים, אם קורה שם אסון אין פתח מילוט. בציון הקבר יש מקום למאה איש. יוצא אחד ונכנס אחד, אף אחד לא מעז לעשות את זה".

"רצינו בתכניות ליצור טריבונות קבועות. בשנים הראשונות היו טריבונות שהיו מפרקים אותן ומאחסנים אותן במשך השנה, ואז מחזירים אותן. בשנים האחרונות, עם התרופפות המשמעת שם, לא פירקו אותן ופשוט החזירו אותן, אז רצינו להקים טריבונות קבועות. אמרו לי 'אתה לא תעשה פה תיאטרון כמו קיסריה'", סיפר.

עו"ד דרור לביא-אפרת, יועמ"ש ועדה מחוזית צפון במנהל התכנון. לעמ, צילום מסך
עו"ד דרור לביא-אפרת/צילום מסך, לעמ

אחרי שהאדריכל מבל הסביר לחברי ועדת נאור כי תכנית המיתאר שלו כוללת פינוי של המבנים הבלתי חוקיים, עו"ד דרור לביא-אפרת, היועץ המשפטי של הוועדה המחוזית הצפונית במנהל התכנון, הסביר כי יש כוונה דווקא להכשיר אותם. לביא הראה לחברי הוועדה כי ייעוד השטח הוא להיות שטח חום, הכולל שטח ציבורי פתוח או מבני ציבור כמו בתי מדרש, מחסנים, מתקני אשפה ועוד. "זה לא משנה מה הייתה כוונת האדריכל, יש את ההוראות של התכנית והן מאפשרות את המבנים שיש שם, בכפוף להוצאת היתרי בניה".

חברי הוועדה הופתעו מהאפשרות להכשיר את המבנים הלא-חוקיים, מאחר ודרוש שטח פתוח כדי לאפשר השתתפות של המוני אנשים בהילולה בל"ג בעומר "בפרשנות שלך אפשר בעצם להכשיר את כל מה שקיים שם" אמר ינאי, ולביא-אפרת הסביר "לא אמרתי את הכול, אבל זה מה שאנחנו עושים כמעט בכל מקום שיש בנייה בלתי חוקית נותנים את האפשרות להכשיר את זה. אנחנו עושים את זה המון, בהיקפים גדולים. במגזר הערבי, זה נעשה בכל מקום בכל רחבי הארץ".

הנשיא בדימוס נאור: לי יש התקוממות נגד השיטה.

לביא-אפרת: גם לי, אבל זה המצב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully