וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

80 שנה לטבח בבאבי יאר: הרצוג השתתף בטקס לזכר 33,731 הנרצחים

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 22:35

נשיא המדינה השתתף בטקס שנערך בקייב, לצידם של נשיאי אוקראינה וגרמניה, אמר תפילת "יזכור" לזכר קורבנות הטבח ובירך את משפחות הניצולים שנכחו. "לא היה רצח מחריד וקר יותר - מהטבח בבאבי יאר", אמר הרצוג, שבירך על ההקמה של מרכז הנצחה חדש במקום. "תיקון עוול היסטורי"

בווידאו: נשיא המדינה, הרצוג בטקס לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר/צילום: לע"מ

טקס לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר נערך הערב (רביעי) בקייב שבאוקראינה, בהשתתפותו של נשיא המדינה יצחק הרצוג. בטקס השתתפו גם נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי ונשיא גרמניה, פרנק-וולטר שטיינמאייר. בטבח הגדול בבאבי יאר, שהתרחש ב-30-29 בספטמבר 1941, נרצחו 33,731 יהודים.

"לא היה רצח מחריד וקר יותר, שמייצג את 'השואה בכדורים' בצורה רצחנית יותר - מהטבח בבאבי יאר", אמר הרצוג בנאום שנשא בטקס. "לא ניתן לחמוק מהמחשבה הנוראה, שהשמש זרחה על הגיא. הציפורים צייצו. היער שקט והשוחט - שחט. במשך שתי יממות קצרו מכונות הירייה של יחידות החיסול של הנאצים ואיתם, לצערנו גם, משתפי פעולה מקומיים עשרות אלפים מיהודי קייב והאזור. משפחות שלמות נמחקו".

נשיא המדינה, יצחק הרצוג במהלך טקס רשמי ובינלאומי לציון 80 שנה לטבח בבאבי יאר וחניכת מרכז הנצחה העולמי באוקראינה 6 באוקטובר 2021. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"ממרבית הנרצחים בבאבי יאר לא נשאר זכר לא שם ולא זיכרון". הרצוג בטקס בקייב, הערב/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

בפתח דבריו הנשיא אמר תפילת "יזכור" לזכר קורבנות הטבח, ובירך את משפחות הניצולים והשורדים שנכחו בטקס. "שלושה פשעים איומים ידע העמק הנורא הזה. הראשון היה הטבח - מחיקת האדם. ואחריו השני והשלישי - ההסתרה וההשכחה - מחיקת הראיות ומחיקת הזיכרון. הרצון להעלים ולמחוק קבע את עומק ההשמדה. עשרות אלפי בני אדם, ועדיין - לא נעשו רישומים. הגופות נשרפו והאפר נכתש. ממרבית הנרצחים בבאבי יאר לא נשאר זכר לא שם ולא זיכרון. הגיע זמן הזיכרון", אמר.

בנאומו, סיפר הרצוג על ההיסטוריה הארוכה והמורכבת של ישראל עם אוקראינה, ובירך על הקמת מרכז ההנצחה החדש לזכר הטבח. "היא תיקון עוול היסטורי של שנים ארוכות של הכחשה והשכחה, והפקת לקח ולימוד לדורות הבאים", אמר הרצוג. "הכחשת שואה עדיין קיימת. האנטישמיות עדיין קיימת. רק ביממה האחרונה שמענו כולנו על עוד גילוי אנטישמיות מכוער במחנה ההשמדה אושוויץ, בדמותן של כתובות גרפיטי אנטישמיות שמבזות את זכר הנספים במחנה המוות הנורא. עלינו, על כל מנהיגי המדינות, לגנות בתוקף כל בדל וקצה של תופעה כזו, ולהילחם בה בכל כוחנו. ההנצחה והזיכרון חיוניים לאנושות כולה, נגד הרוע האכזריות והאדישות".

עוד בוואלה!

הנשיא הרצוג באוקראינה: "לעם היהודי יש פה עבר מפואר, לצד היסטוריה קשה וכואבת"

לכתבה המלאה
אנשים צופים במייצג להנצחת קורבנות הטבח בבאבי יאר 1941 בקייב, אוקריאנה 
3 באוקטבור 2021. AP
מייצג להנצחת הקורבנות בבאבי יאר, השבוע/AP

באזור בו התרחש הטבח ייחנך מרכז הנצחה חדש. מדובר בקומפלקס מוזיאלי גדול, הכולל תריסר מבנים. בשנה האחרונה נחנכו בו כמה אנדרטאות ומבני זיכרון ובהם שמות הנרצחים, בית כנסת סמלי, מיצג מראות מחורר מכדורי יריות המכונה "השואה בכדורים", וכן מיצגים דרכם ניתן לראות ולשמוע קולות מקייב לפני הכיבוש הנאצי.

באבי יאר הינו קבר האחים הגדול ביותר באירופה. בספטמבר 1941, בשתי יממות בלבד, נרצחה ביריות על ידי הנאצים כמעט כל יהדות העיר קייב, 33,771 יהודים. במהלך המלחמה כולה נרצחו ונקברו בבאבי יאר כמאה אלף קורבנות, רובם המכריע יהודים.

קרבות בבאבי יאר בפאתי קייב, אוקריאנה. AP
חיילי הצבא האדום מגלים גופות של יהודים בבורות באבי יאר. 1944/AP

הרצוג נחת אמש באוקראינה, בביקורו הממלכתי הראשון בתפקידו, לכבוד אירועי ציון 80 שנה לטבח. עם הגעתו, הרצוג נפגש עם הנשיא האוקראיני זלנסקי, והשניים נשאו דברים על היחסים בין המדינות ועל המאבק באנטישמיות. "לעם היהודי יש עבר מפואר בארץ הזאת, ולצד זאת, לעם היהודי יש גם היסטוריה קשה וכואבת כאן", אמר הרצוג.

הנשיא בירך את אוקראינה על 30 שנות עצמאותה. כמו כן, הוא שיבח את המדינה על האחריות בהנצחת "המרחב והתרבות של הקהילה היהודית שחיה כאן לאורך השנים, החל בשימור בתי העלמין היהודיים - הנחוץ כל כך, ועד הקמת מרכזי הנצחה לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו. הדברים הללו נחוצים וראויים להערכה רבה, בעיקר משום שהם התשתית החשובה לשותפות אמיצה - כאן ועכשיו - במלחמה נגד אנטישמיות באשר היא ולבניית עתיד משותף, פורה מוצלח ומבטיח".

הרצוג וזלנסקי ערכו סקירה של משמר הכבוד וצפו במצעד צבאי, והרצוג גם חתם בספר האורחים של ארמון הנשיאות. עם נחיתתו, הרצוג הניח זר למרגלות קבר החייל האלמוני. שר השיכון זאב אלקין ליווה את הנשיא במהלך ביקורו במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully