וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האשפה וחזירי הבר השתלטו על רומא, וראש העיר שילמה את המחיר

וירג'יניה רג'י, שכבשה בסערה את בירת איטליה יחד עם תנועת חמישה כוכבים לפני 5 שנים, תסיים את תפקידה אחרי קנדציה אחת מלאת בעיות וערימות של זבל. "ליורשיי לא יהיו עכשיו יותר תירוצים שלא לעשות עבודה טובה", אמרה לאחר הפסדה בסיבוב הראשון

ראש עיריית רומא, וירג'ינה רג'י, במסיבת עיתונאים אחרי הבחירות, 4 באוקטובר 20210. רויטרס
לא הצליחה לשקם את העיר. ראש עיריית רומא, וירג'יניה רג'י, לאחר ההפסד, אתמול/רויטרס

ראש עיריית רומא, וירג'יניה רג'י, הפסידה אתמול (שני) בבחירות לכהונה שנייה, חמש שנים אחרי ניצחונה הסוחף שהסתיים במפלה מרה אחרי התדרדרות בשירותים הציבוריים ובאיכות החיים בבירת איטליה. רג'י, מתנועת "חמישה כוכבים" האנטי-ממסדית, הייתה האישה הראשונה בתפקיד וראש העיר הצעיר ביותר בהיסטוריה שלה. אך שמה נקשר לירידת קרנה של העיר, וכהונתה השליכה על הירידה בתמיכה הארצית במפלגה.

"כמו שאומרים ברומא, לקחתי על עצמי את החלק הקשה ביותר בעבודה ועשיתי זאת באופן משכנע", אמרה אתמול בערב בשיחה עם תומכיה במלון במרכז העיר. "ליורשיי לא יהיו עכשיו יותר תירוצים שלא לעשות עבודה טובה, ואנחנו נעקוב אחריהם מקרוב".

ראש העיר סיימה בפער ניכר מאחורי שני המועמדים המובילים: אנריקו מיקטי, עורך דין שנתמך על ידי כמה מפלגות מימין, ורוברטו גולטיירי, שר האוצר לשעבר שהיה מועמד מטעמת קואליציית מרכז-שמאל בראשות המפלגה הדמוקרטית. לאחר ספירת רוב הקולות, למיקטי היו כ-30 % מהקולות ולגולטיירי 27%. לקרלו קלנדה, יריבו של גולטיירי על יצוג המרכז-שמאל, ולרג'י היו יותר מ-19%. מאחר שלאף אחד מהם אין יותר מ-50% מהקולות, שני המקומות הראשונים יתחרו בסיבוב מכריע בעוד שבועיים.

מבלי שאף מועמד יזכה ביותר ממחצית מהקולות, מר מיצ'טי ומר גואלטירי יתחרו בבחירות המתקיימות ב -18 באוקטובר. רג'י אמרה כי היא לא תתמוך בגלוי באף אחד מהמועמדים הסופיים. "ההצבעה היא בחינם", אמרה. "הצבעות אינן חבילות ניוד, והאזרחים הם אינם בקר שצריך לרעות".

חזירי בר משוטטים ברחובות רומא, איטליה, 22 בספטמבר 2021. רויטרס
נמשכים לאשפה ברחבי העיר. חזירי בר ברומא, בחודש שעבר/רויטרס

רג'י הייתה בעבר אחת מכוכבות מפלגת חמישה כוכבים, שהוקמה כדי למשוך את האזרחים שמאסו באליטה הפוליטית. עם זאת, במהלך כהונתה העיר התמלאה באשפה שלא נאספה, שמשכה אליה שחפים, עורבים ואפילו חזירי בר רעבים. אוטובוסים עלו באש, וכמה רוכבי אופניים התלוננו כי שבילי האופניים שסללה העירייה אינם בטוחים ומתוחזקים בצורה לקויה.

אם לא די בכך, בשבת בלילה, שעות ספורות לפני פתיחת הקליפות, גשר מהמאה ה-19 עלה באש בשכונה אופנתית בעיר. חוקרים ומומחים עדיין בוחנים את הסיבות לשריפה, אך המטאפורה על שריפת רומא לא נעלמה ממבקריה של רג'י שהחליפה תכופות את בכירי ממשלה ובכך גרמה לשיתוק בקבלת ההחלטות.

מלבד רומא, התקיימו בחירות מקומיות ביותר מאלף ערים ועיירות, אך עדיין לא ברור מה תהיה השפעתן על הפוליטיקה הארצית. הבחירות הבאות לפרלמנט עשויות להתקיים רק בעוד יותר משנה וחצי. לראש הממשלה מריו דראגי, פוליטיקאי עצמאי ונגיד הבנק המרכזי של אירופה לשעבר, יש תמיכה רחבה בפרלמנט, אולם אחוזי ההצבעה הנמוכים עשויים לשקף חוסר שביעות רצון כללי בקרב ציבור הבוחרים.

רק 48.8% מהבוחרים ברומא הלכו לקלפיות, כ-10% פחות בהשוואה ל-2016. שיעור הבוחרים ברחבי המדינה צנח ל-55%, הנמוך ביותר אי-פעם. כמו רג'י, גם מפלגתה איבדה בהתמדה מכוחה מאז שזכתה ברוב מושבי הפרלמנט בבחירות ב-2018 והייתה חלק מהקואליציה.

"זה דבר אחד להבטיח שינויים כשאתה באופוזיציה, וזה דבר אחר להפוך אותם למדיניות יעילה כשאתה בשלטון", אמר רוברטו ביורצ'יו, פרופסור לסוציולוגיה פוליטית באוניברסיטת מילאנו. "במובן הזה, היא הלכה בכיוון ההפוך".

"הבעיות של רומא עדיין שם"

ג'ובאני אורסינה, דיקן בית הספר לממשל של אוניברסיטת לואיס, אמר כי "מגמת ההתדרדרות של העיר נמשכה". "הבעיות של רומא עדיין שם", אמר על בעיית האשפה ומערכת התחבורה הידועה לשמצה בחוסר יעילותה. "ואז הגשר עלה באש לקראת הבחירות".

התמיכה ב"תנועת חמישה כוכבים" נשחקה גם בערים אחרות. בטורינו, שגם בה רשמה המפלגה ניצחון גדול ב-2016, המועמד שלה לראשות העירייה סיים הרחק במקום השלישי. עם זאת, במרוצים שבהם היו שיתופי פעולה בין חמישה כוכבים והמפלגה הדמוקרטית, מועמדי המרכזי-שמאל רשמו ניצחון בבולוניה ובנאפולי החשובות. האסטרטגיה המוצלחת נתנה דחיפה לראש הממשלה לשעבר ג'וזפה קונטה, שנבחר כנשיא "חמישה כוכבים" באוגוסט. הוא דחף לבריתות אלה, בניגוד לאגף השמרני ביותר במפלגה שנותר נוטע עמוק בשורשיו האנטי-ממסדיים.

ביורצ'יו אמר כי התוצאה בערים השונות "מעידה שבמקומות שבהם חמישה כוכבים והדמוקרטים מאוחדים, הם יכולים להשיג תוצאות טובות".

למרות ההפסד, רג'י, בת 43, עדיין בתמונה אחרי שרק בחוד שעבר היא נבחרה לגוף המנהל של המפלגה. "לאחר שהייתה ראש עיריית רומא במשך חמש שנים, יהיה לה קשה לחזור להיות עורכת דין", אמר פרופסור אורסינה. "היא תנסה לבדוק כעת אם היא מסוגלת לגבש עתיד פוליטי אחר" במפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully