וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניו זילנד משנה כיוון: סוף למדיניות אפס ההדבקה בקורונה

4.10.2021 / 20:26

ראש הממשלה ארדרן הודתה כי הגישה המוצלחת שנקטה המדינה מאז פרוץ המגיפה אינה ישימה עוד, לאחר שסגר ממושך לא חיסל לחלוטין את התפרצות הדלתא באוקלנד. לדבריה, בזכות החיסונים, ניתן לשנות את הכיוון - אך היא הדגישה כי ההגבלות יוסרו בהדרגה ובזהירות

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים בפרלמנט בוולינגטון, 4 באוקטובר 2021. AP
התמיכה הרחבה במדיניות אפס ההדבקה הולכת ויורדת. ארדרן מכריזה על השינוי, היום/AP

ממשלת ניו זילנד הכירה היום (שני) במה שרוב המדינות בעולם עשו לפני זמן רב: היא אינה יכולה להיפטר לחלוטין מנגיף הקורונה. ולכן, ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן הכריזה על תכנית יצאה זהירה מהסגר באוקלנד, אף שההתפרצות בעיר הגדולה ביותר במדינת האיים טרם נבלמה.

מאז תחילת המגיפה, ניו זילנד נקטה בגישה יוצאת דופן של אפס סובלנות לנגיף, שכללה סגרים ממוקדים וניטור אגרסיבי של נדבקים. עד לאחרונה, האסטרטגיה עבדה היטב עבור המדינה בה חיים חמישה מיליון תושבים והיא רשמה רק 27 מתים מהנגיף.

בעוד שמדינות אחרות התמודדו עם מספר קורבנות גבוה ושיבוש אורח החיים, אזרחי ניו זילנד חזרו לעבודה, לבתי הספר ולמגרשי הספורט ללא חשש מהידבקות וללא הגבלות. עם זאת, הכול השתנה כשזן הדלתא המדבק יותר הצליח להתפשט באוגוסט דרך מטייל ששב מאוסטרליה והוחזק במתקן בידוד.

ניו זילנד אמנם הטילה מחדש סגר קפדני בעקבות הדבקה מקומית אחת בלבד, אולם זה לא הספיק כדי לעצור לחלוטין את ההתפרצות. מקור אחד אפשרי להמשך ההתפשטות הוא בקרב קבוצות מסוימות שבדרך כלל מתרחקות מהרשויות, בהן חברי כנופיות וחסרי בית המתגוררים בדיור זמני.

ההתפרצות הנוכחית הגיעה כבר ליותר מ-1,300 מקרים, מתוכם 29 שהתגלו היום. כמה נדבקים אותרו מחוץ לאוקלנד. ארדרן אמר כי הסגר, שהחל לפני שבעה שבועות, תרם להבאת ההתפרצות תחת שליטה

"מבחינת ההתפרצות הזו, ברור שתקופה ממושכת של הגבלות לא הביאה אותנו לאפס מקרים", אמרה ראש ממשלת ניו זילנד. "אבל זה בסדר. המיגור היה חשוב כי לא היו לנו חיסונים. עכשיו יש לנו, ולכן נוכל להתחיל לשנות את דרך הפעולה שלנו".

כביש נטוש במהלך הסגר בעיר אוקלנד, ניו זילנד, 26 באוגוסט 2021. רויטרס
הסגר בעיר נמשך שבועות ארוכים. כביש נטוש באוקלנד, אוגוסט/רויטרס

מבצע החיסונים בניו זילנד נפתח באטיות בהשוואה לרוב המדינות המפותחות האחרות. הקצב התגבר משמעותית באוגוסט לאחר תחילת ההתפרצות, אך מאז הוא שב ירד באופן משמעותי. כ-65% מהניו זילנדים קיבלו מנת חיסון אחת לפחות ו-40% התחסנו בשתי מנות. בקרב בני 12 ומעלה, לפחות 79% קיבלו מנה אחת לפחות

על פי התכנית של ארדן, שתיכנס לתוקף מחר, תושבי אוקלנד יוכלו להיפגש במקומות פתוחים עם בני משפחה ממשק בית אחד אחר, מרכזי החינוך לגיל הרך ייפתחו מחדש וניתן יהיה ללכת לחוף הים. טרם נקבע מתי ייפתחו מחדש החנויות, או הברים והמסעדות, שישובו לפעילות במועד מאוחר יותר.

ארדרן אמרה כי מדיניות אפס הדבקה שירתה את ניו זילנד בצורה טובה להפליא, אך הממשלה תמיד תכננה להתקדם בסופו של דבר להגנה באמצעות חיסונים - שינוי שהואץ על ידי הדלתא שלדבריה "שינתה את כללי המשחק".

הגישה המקורית של הממשלה זכתה לתמיכה רבה בקרב האזרחים במשך תקופה ארוכה, אך לאחרונה היא נתקלה בביקורת הולכת וגוברת. בסוף השבוע השתתפו מאות אנשים בהפגנות נגד הסגר.

כריס בישופ, חבר פרלמנט מהאופוזיציה השמרנית, אמר כי לממשלת הלייבור של ארדרן אין אסטרטגיה ברורה להתמודד עם המגיפה מלבד "כניעה מוחלטת". ואולם, ראש הממשלה הדגישה כי רוב ההגבלות יישארו במקומן כדי לשמור על ההתפרצות תחת שליטה, כולל מעקב נרחב אחרי אלו שבאו במגע עם הנדבקים ובידודם של החולים.

"יש לנו סיבה טובה להיות אופטימיים לגבי העתיד", הדגישה. "אבל אנחנו לא יכולים למהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully