וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר בינלאומי חושף: ניר ברקת החזיק במניות חברה פטורה ממס באיי הבתולה

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 23:27

אתר "שומרים", שהיה שותף לתחקיר הפורום הבינלאומי של עיתונאי תחקירים (ICIJ), פרסם על בסיס הדלפת ענק ממשרד רו"ח בשווייץ כי החברה לא הייתה רשומה בישראל, על אף שמטה החברה ועובדיה ממוקמים בארץ. עוד פורסם כי מלך ירדן עבדאללה העביר מעל 100 מיליון דולר למקלטי מס

בווידאו: ביידן והמלך עבדאללה נועדים: "ארה"ב תמיד כאן בשביל ירדן"/עריכה: אביעד בללי

הפורום הבינלאומי של עיתונאי תחקירים (ICIJ) פרסם הערב (ראשון) שורת תחקירים המבוססים על הדלפת ענק של מסמכים ממשרד רואי חשבון בשווייץ, בדבר אישים בישראל ובעולם, לפיהם הם העבירו כספים בסך מיליוני דולרים למקלטי מס, בין היתר באמצעות חברות קש. לפי פרסום פרטי הפרשה, שזכתה לשם "מסמכי פנדורה", מלך ירדן עבדאללה השני העביר כ-106 מיליון דולר למקלטי מס, באמצעותם רכש בצורה אנונימית 14 בתים בארצות הברית ובבריטניה. עיקר הפעילות בוצעה בין השנים 2017-2003.

אתר התחקירים הישראלי "שומרים" והעיתונאים אורי בלאו ודניאל דולב, היה אחד השותפים לתחקיר הבינלאומי. לפי הפרסום באתר, ח"כ ניר ברקת (הליכוד) החזיק בחברה שנרשמה באיי הבתולה, מדינה ללא מס חברות, ולא בישראל שבה היו מצויים מטה החברה ורוב עובדיה.

ברקת הצהיר במשך שנים כי הפסיק להיות מעורב בעסקים, אך הוא המשיך לכאורה להחזיק עד שנת 2019 מניות בכמה חברות. עם היבחרו לכנסת, העביר ברקת את מניותיו ל"נאמן עיוור", אחיו אלי ברקת, וזאת על אף שהנחיות ועדת האתיקה דורשות למנות "חברת נאמנות ציבורית".

המלך עבדאללה בעמאן, ירדן, 6 ביולי 2021. רויטרס
רכש 14 בתים בשווי 106 מיליון דולר, שהועברו למקלטי מס באמצעות חברות קש. המלך עבדאללה/רויטרס

עורך דינו של המלך טען בתגובה לתחקיר שרכישת הבתים בצורה הזו חוקית לפי החוק הירדני כיוון שהמלך לא מחויב לשלם מיסים. פרסום הפרטים עלול להביא למחאה נרחבת בירדן נגד המלך על רקע המצב הכלכלי החמור בירדן, מצב שרק החריף בשנתיים האחרונות מאז פרוץ מגיפת הקורונה. רק לפני כמה חודשים טען המלך כי התחולל בירדן "נסיון הפיכה" אותו הוביל יורש העצר לשעבר הנסיך חמזה.

הדלפת הענק עליה הסתמך התחקיר חובק העולם כוללת יותר מ-12 מיליון מסמכים רשמיים של חברות שנתנו שירותים לנאמנויות ולחברות בכל העולם. המסמכים הגיעו לארגון התחקירנים הבינלאומי ICIJ, וזה חלק אותם עם כ-600 עיתונאים חוקרים מ-117 מדינות.

בהדלפה אותרו כ-40 אלף מסמכים הכוללים את המילה "ישראל", מהם עולה כי כ-565 אזרחים ישראלים אותרו כמוטבים הסופיים של חברות במקלטי המס. בארצות הברית מספרם של המוטבים עמד על 617. יצוין כי החזקת נאמנות או חברה במקלט המס אינה עבירה על החוק הישראלי. עם זאת, מהמסמכים שהודלפו ניתן ללמוד כי בעת כהונתו של ברקת כראש עיריית ירושלים הוא הצהיר כי החברות הועברו כנדרש לנאמנות עיוורת - ברקת המשיך להחזיק את מניותיו בהן באופן ישיר, עובדה שהניבה לו הון של מאות מיליונים.

ניר ברקת. ראובן קסטרו
עד שנת 2019, המשיך לכאורה להחזיק מניות בכמה חברות, על אף שטען כי פרש מעסקים. ברקת/ראובן קסטרו

מהמסכים שהודלפו ניתן ללמוד כי ברקת, לפחות במועד אחד ולגבי חברה אחת, אף עמד בקשר עם חברה אחת שהייתה בבעלותו לקראת בדיקת נאותות שעברה.

מטעם ניר ברקת נמסר בתגובה כי "ברקת מאז ומעולם שילם את המיסים שלו באופן מלא בישראל ומקפיד לעבוד בעבור שקל לשנה בכל תפקידיו הציבוריים. עם כניסתו לזירה הציבורית לפני כ-18 שנים, הוא העביר את הניהול על כל עסקיו לאחיו. עם בחירתו לכנסת הגיש מסמכים לניהול עיוור בתוספת הצהרת הון מלאה לועדת האתיקה וביקש את הנחיותיה כפי שמתבקש. יצויין כי החוק מאפשר לחבר כנסת להעביר את עסקיו לניהול עיוור לקרוב משפחה שהיה שותף לעסקיו בעבר. לגבי חברת איטורו, נדגיש כי למרות שהיא רשומה באיי הבתולה כמו חברות טכנולוגיה רבות מטעמי רגולציה גלובלית, היא משלמת מיסים מלאים בישראל. קשה לנתק את האינטרסים הפוליטיים שבחשו בפרסום 'תחקיר' מגוחך זה, מהעובדה שברקת מסומן כאחד המנהיגים שעשויים להחזיר את הליכוד לשלטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully