וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: שנת מאסר לסרקוזי על מימון קמפיין לא חוקי

הנשיא לשעבר הורשע בפרשת מימון מערכת הבחירות של 2012, ויוכל לרצות מביתו את עונשו - אם יישאר על כנו לאחר הערעורים. לפני חצי שנה הושת עליו עונש דומה במסגרת פרשת שחיתות אחרת

בווידאו: סרקוזי בבית המשפט בפריז/צילום: רויטרס

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי הורשע היום (חמישי) במימון קמפיין בלתי חוקי בבחירות לנשיאות ב-2012, ונגזרה עליו שנת מאסר - חצי שנה אחרי עונש דומה שהושת עליו במסגרת פרשת שחיתות אחרת. בית המשפט בפריז קבע כי סרקוזי יוכל לרצות את עונשו בביתו ולצאת ממנו עם צמיד אלקטרוני.

עורך דינו של סרקוזי בן ה-66 הודיע כי הוא יערער על גזר הדין ובכך למעשה יעכב את תחילת העונש. שתי הרשעות בתוך שנה מהוות מפלה קשה עבור מי שהנהיג את צרפת מ-2007 ועד 2012, אז הפסיד למועמד הסוציאליסטי פרנסואה הולנד.

לפי התביעה, מפלגתו של סרקוזי הוציאה כמעט כפול מ-22.5 מיליון האירו המותרים לפי חוקי הבחירות על עצרות קמפיין ראוותניות. בנוסף לכך, היא שכרה לאחר מכן את שירותיה של סוכנות ליחסי ציבור כדי להסתיר את העלות.

סרקוזי הכחיש את העבירות שיוחסו לו וטען לרדיפה פוליטית. לדבריו, הוא לא היה מעורב בנושאים הלוגיסטיים או בהוצאות הכספיות במהלך קמפיין הבחירות ב-2012.

"אתם יכולים לדמיין שאני נכנס לפגישה כדי לדון בעלויות של דגלים?" הוא אמר בבית המשפט ביוני. "היה לי יותר מדי מה לעשות". להגנתו, הוסיף סרקוזי כי "מרגע שאמרו לי שהכול כשורה, לא הייתה לי סיבה להקדיש לזה מחשבה נוספת".

ואולם, בית המשפט קבע כי סרקוזי היה מודע להוצאות העודפות, שהוא לא פעל בנושא וכי אין צורך שהוא יאשר כל הוצאה פרטנית כדי להיות האחראי. מעורבים אחרים בפרשה הורשעו בהונאה ונידונו לעונש של עד שלוש וחצי שנות מאסר ולקנסות כבדים.

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי בבית משפט בפריז, 15 ביוני 2021. רויטרס
עדיין זוכה להשפעה בקרב השמרנים בצרפת. סרקוזי בבית המשפט, יוני/רויטרס

אף שהוא עדיין שומר על השפעה בקרב השמרנים, סרקוזי ייאלץ ככל הנראה לשמור על פרופיל נמוך יותר בבחירות לנשיאות בשנה הבאה. הוא לא התכוון להתמודד מחדש על התפקיד, אך אך כדמות פופולרית בימין, הוא היה צפוי לתמוך במועמד מפלגתו.

סרקוזי הוא הנשיא לשעבר השני בהיסטוריה של צרפת המודרנית שהורשע בעבירות שחיתות, אחרי ז'אק שיראק. במרץ הוא הורשע בניסיון לשחד שופט ולהשליך השפעה ע למנת להשיג מידע סודי על חקירה שיפוטית. סרקוזי נידון בתיר זה לשלוש שנות מאסר - מתוכן שנתיים על תנאי - אך הוא טרם נכנס לכלא בשל ערעורו.

סרקוזי, בנו של מהגר הונגרי, פרץ לפוליטיקה המקומית כשכיהן כראש עיריית נוילי, רובע עשיר מחוץ למרכז פריז, ולאחר מכן שימש שר האוצר בממשלו של שיראק.

כנשיא, סגנון האנרגטי והנוקשה קיטבו את הבוחרים. ניסיונותיו לקדם רפורמות במערכת המס ובשוק עבודה והצלחתו המוגבלת ביצירת מקומות עבודה הרתיעו את מצביעי המרכז ותומכי השוק החופשי.

בזירה הבינלאומית, הוא תיווך במגעים בין רוסיה לגיאורגיה להפסקת אש במלחמה ב-2008, וב-2011 הוא תמך בהתערבות צבאית של נאט"ו בלוב כדי לתמוך במורדים ברודן מועמר קדאפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully