וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנס בעיראק בעד נורמליזיה עם ישראל עורר סערה

עודכן לאחרונה: 26.9.2021 / 10:48

כ-300 איש, בהם נציגים פוליטיים ומנהיגים שבטיים סונים ושיעים, התכנסו בבירת החבל הכורדי והביעו תמיכה בהצטרפות להסכמי אברהם. הצהרתם נתקלה בזעם מצד גורמים בכירים בעיראק ומנהיג הדת השיעי מוקדתא א-סדר קרא לעצור את המשתתפים

כנס בעד נורמליזציה עם ישראל בארביל, בירת חבל כורדיסטן, עיראק, 24 בספטמבר 2021. Safin HAMED/AFP, GettyImages
"לשום כוח, מקומי או זר, אין זכות למנוע את הנורמליזציה". הכנס בארביל, שישי/GettyImages, Safin HAMED/AFP

כנס שלום בעיראק שקרא לנורמליזציה עם ישראל גרם לסערה במדינה, ולרצף של גינויים מצד גורמים בכירים. יותר מ-300 איש, כולל נציגים פוליטיים ומנהיגים שבטיים, השתתפו ביום שישי באירוע שארגן מכון המחקר האמריקני המרכז לתקשורת שלום בארביל, בירת החבל הכורדי האוטונומי.

"אנחנו דורשים להצטרף להסכמי אברהם", אמרה סחר א-טאאי, אחת המשתתפים בכנס שהקריאה את הצהרת הסיכום של הכנס שנערך בבית מלון בארביל. "אנחנו גם רוצים יחסים נורמליים עם ישראל, ולשום כוח, מקומי או זר, אין זכות למנוע זאת", הוסיפה טאי, העומדת בראש מכון מחקר במשרד התרבות של עיראק.

בעוד שלחבל הכורדי יש יחסים ידידותיים עם מדינת ישראל, שאף תמכה בעצמאותו, עיראק הרשמית השתתפה במלחמות ערב ולאיראן, שכנתה, יש השפעה רבה על הפוליטיקה המקומית.

ממשלת עיראק דחתה את הצהרת הכנס, שלדבריה היה לא חוקי ולא מייצג את הציבור. גם לשכתו של נשיא עיראק בהרם סלאח, כורדי בעצמו, הצטרפה לגינויים, ואיש הדת השיעי החזק מוקתדא א-סדר קרא לממשלה לעצור את המשתתפים. אחמד אסדי, חבר פרלמנט מטעם המיליציות השיעיות, כינה אותם "בוגדים לפי החוק".

מייסד מכון המחקר, ג'וזף ברודי - יהודי אמריקני ממוצא עיראקי - סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי 300 המשתתפים בכנס הגיעו משישה מחוזות שונים בעיראק, כולל בגדאד ומוסול, ועליהם נמנו נציגים סונים ושיעים, מנהיגי שבטים, אינטלקטואלים וסופרים. גם חמי פרס, בנו של נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, היה בין הנוכחים.

"הנורמליזציה עם ישראל היא הכרחית עכשיו", אמר שיח ריסאן אל-חלבוסי, נציג ממחוז אנבאר, שציין את ההסכמים של איחוד האמירויות ומרוקו עם ישראל.

גם ראש הממשלה נפתלי בנט בירך אתמול על הכנס. "מדינת ישראל מושיטה לכם את ידה לשלום בחזרה", צייץ.

  • עוד באותו נושא:
  • עיראק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully