וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגמר לנו הכוח לבידודים, אנחנו קורסים. הגיע הזמן לשנות מדיניות בבתי הספר

עודכן לאחרונה: 28.9.2021 / 14:56

יומיים לפני החזרה ללימודים, ומערכת החינוך לא ערוכה לחידושם. חרף הצהרת בנט, הפתרון היחיד שעל הפרק, "כיתה ירוקה", מתקדם בעצלתיים. אם אתם לא רוצים "דור של זומבים", תפסיקו להכניס כיתות שלמות לבידוד בגלל ילד אחד ותאפשרו להורים לשלוח את הילדים למוסדות ללא חשש

בווידאו: יפה בן דוד בועדת החינוך של הכנסת מוחה על הדרישה ממנהלים לבדוק אישורי קורונה/צילום: ערוץ הכנסת

בעוד יומיים חוזרים תלמידי הגנים ובתי הספר ללימודים מחופשת סוכות, באותה מתכונת מסוכנת שהביאה ל"מכת הבידודים ההמוניים". במהלך חודש ספטמבר, בו היו תשעה ימי לימוד בלבד, הורים רבים לא שלחו את ילדיהם למסגרות - לא מחשש להידבקות, אלא בעיקר מחשש לבידודים. לא לשלוח ילד ללימודים הפך לדבר שבשגרה. אלה ששלחו, הרגישו שהם לקחו סיכון, ממש כמו ב"רולטה רוסית", אלה שבחרו שלא - הרגישו כי הם עושים זאת מתוך אחריות הורית ודאגה לילד.

המצב הנוכחי הוא מסוכן. הוא משדר מסר לא נכון לילדים, שהלימודים בבתי הספר הם רשות. עם זאת, גם את החלטת ההורים להגן על ילדיהם מעוד בידוד ניתן להבין. מחקרים מראים כי ילדים שחוו יותר מבידוד אחד חווים יותר התקפי זעם, חרדות, קשיי הירדמות, התמכרות למסכים, אכילת יתר והרשימה עוד ארוכה. הממשלה הנוכחית הצליחה אומנם להימנע מסגרים, אך ילדים רבים הרגישו שהם בסגר, והוריהם הרגישו שהם קורסים. הצורך להמשיך לעבוד מהבית כשהמשמעות היא שהיקר מכול, ברוב המקרים שלילי לקורונה, יבלה את רוב יומו מול מסך, גורמת לרגשי אשם, תסכול מהאיוולת שבמדיניות וללחץ נפשי.

פתיחת שנת הלימודים | ביה"ס שפירא, ת"א 1 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
ילדים בבידוד חווים יותר התקפי חרדה/ראובן קסטרו

נציגי ההסתדרות הרפואית בישראל הביעו בשבוע שעבר דאגה מפני המדיניות הנוכחית. במכתב שהופנה לוועדת החינוך, הם המליצו שלא להמתין לסיום פיילוט "הכיתה הירוקה" ולהחילו מיד בתום החגים. נתונים בארץ ובעולם מלמדים כי בפעמים רבות יש מקרה בודד בכיתה ללא מקרים נוספים. "השיטה שבה כל הורה וילד נשלחים להתמודד עצמאית עם הצורך בבדיקות ובבידודים, אינה יעילה וגורמת לפגיעה בריאותית, רגשית, כלכלית וחינוכית בילדים ובמשפחות, תוך תועלת זניחה להגנה על בריאות הציבור", נכתב בפנייה.

במציאות הנוכחית שבה קרוב ל-60% מהאוכלוסייה מתגוררים ביישובים כתומים או אדומים, קשה למצוא היום משפחה עם ילדים קטנים שלא היו בבידוד, ומשפחות בהן יש כמה ילדים במסגרות - פשוט לא יוצאות מהבידודים. למרבה הצער, המצב לא ישתפר באוקטובר. כך לפחות אמר ראש הממשלה נפתלי בנט, ובאותה נשימה הזהיר מפני דור הזומבים שגדל פה. שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון לא פעם חזרה על הבטחתה לשמור על רצף לימודי של התלמידים. הרטוריקה של מקבלי ההחלטות נשמעת מבטיחה, בוודאי בהשוואה לממשלה הקודמת שהתעניינה יותר בפתיחת הקניונים וחדרי הכושר מאשר בלימודים פרונטליים. ואולם, בפועל, הפתרון היחיד שנמצא על הפרק ושכבר אומץ במדינות אחרות בינתיים מתקדם בעצלתיים.

פיילוט "הכיתה הירוקה" שהתחיל כבר במחצית השנייה של אוגוסט בחברה החרדית עד כה נוסה בשבע כיתות לימוד בלבד. רק לפני כמה ימים הוא התרחב לחברה הערבית, בעוד שאמור היה להתחיל שם כבר בתחילת ספטמבר. המודל של הכיתה הירוקה אומר שרק התלמיד המאומת נכנס לבידוד, ויתר התלמידים ממשיכים ללמוד ומבצעים במשך שבוע בדיקות לגילוי הנגיף.

רה"מ, נפתלי בנט במהלך ישיבת הממשלה 5 בספטמבר 2021. רויטרס
הרטוריקה נשמעת מבטיחה. בנט/רויטרס

שרת החינוך שאשא ביטון נלחמה על החלת המודל על כלל האוכלוסייה מיד לאחר החגים, ונדמה היה כי ראש הממשלה תומך בדעתה. אלא שנציגי משרד הבריאות רצו לראות תוצאות של כיתות נוספות כדי לאשר את הפיילוט, תוצאות שכבר היו אמורות להתקבל אילו הפיילוט היה מתחיל בזמן בחברה הערבית. כשזה המצב, נראה שקשה לומר שמערכת החינוך ערוכה היטב לחידוש הלימודים בתום החגים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully