וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ניסיון החיסול: הפרלמנט באוקראינה אישר את "חוק האוליגרכים"

23.9.2021 / 16:26

הנשיא זלנסקי יוכל להגדיר מיהו אוליגרך ולמנוע ממנו להתערב בפוליטיקה במהלך שלדבריו נחוץ כדי להיאבק בשחיתות במדינה. יריביו חוששים כי הוא יישם אותו באופן בררני כדי לרכז סמכויות בידיו. החוק עבר יממה אחרי ניסיון החיסול של יועצו, שלפי ההערכות היה בתגובה לרפורמה

בווידאו: זירת ניסיון החיסול של היועץ הבכיר שך נשיא אוקראינה/צילום: רויטרס

הפרלמנט של אוקראינה העביר היום (חמישי) חוק להסדרת פעילות האוליגרכים במדינה שנועד להשאירם מחוץ לפוליטיקה - זאת יממה לאחר ניסיון לחסל יועץ בכיר של הנשיא וולודימיר זלנסקי. גורמים רשמיים העריכו כי ייתכן שהירי היה בתגובה לרפורמה.

החוק מספק הגדרה למיהו אוליגרך, תוך שהוא נותן לשלטונות סמכות להגדיר אנשים ככאלו על פי קריטריונים מסוימים. אוליגרכים לא יוכלו עוד לממן מפלגות או להשתתף במרכזים להפרטות גופים ציבוריים. פקידים בכירים, כולל הנשיא, ראש הממשלה ונגיד הבנק המרכזי, יידרשו להצהיר על קשריהם לאותם בעלי הון רבי עוצמה.

זלנסקי אמר שהחוק נחוץ כדי להגן על המדינה מפני האוליגרכים שהשחיתו את המערכת הפוליטית במשך עשרות שנים. מתנגדיו חוששים שהחוק ייושם בצורה בררנית כדי לרכז יותר סמכויות בידי של הנשיא. 279 מתוך 450 חברי הפרלמנט אישרו את החוק, שעבר בקריאה ראשונה בחודש יולי, ועתה הנשיא יחתום עליו.

נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי במהלך פגישתו עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק 22 בספטמבר 2021. רויטרס
באופוזיציה משווים את החוק לטקטיקות של פוטין. זלנסקי בניו יורק, לרגל עצרת האו"ם/רויטרס

יועציו של זלנסקי העריכו כי הזעם על החוק התבטא בירי מנשק אוטומטי שבוצע אתמול לעבר מכוניתו של סרגיי שפיר, עוזר בכיר וחבר קרוב של הנשיא, בעוד שאחרים לא פסלו אפשרות למעורבות של רוסיה, שדחתה זאת על הסף. מוסקבה תומכת בבדלנים במזרח אוקראינה, שם מתנהל סכסוך ממושך מאז 2014, ולאחרונה הזהיר נשיא אוקראינה מפני מלחמה חדשה.

המכונית רוססה אתמול בידי אלמונים בעת שנסעה בין שני כפרים בפאתי הבירה קייב. שפיר, שנלקח למקום מסתור, לא נפגע, אך נהגו נפצע. דובר משרד הפנים אמר היום כי המשטרה מחפשת אחר הנשק ומראיינת עדים אפשריים שקטפו פטריות בקרבת מקום. הוא כינה זאת ניסיון רצח אמיתי ו"לא מבוים".

זלנסקי, קומיקאי לשעבר שהתמודד לנשיאות ללא שום רקע פוליטי, רשם ניצחון מוחץ בבחירות ב-2019. הוא הבטיח להיאבק שחיתות ולבלום את ההשפעה של האוליגרכים שקמו אחרי קריסת ברית המועצות ב-1991 ורכשו השפעה בפוליטיקה ובתקשורת.

על פי החוק החדש, למועצה לביטחון לאומי ולהגנה, שבראשה עומד הנשיא היודי, יש סמכות להגדיר אדם מסוים כאוליגרך.

יועץ בכיר לנשיא אוקראינה ניצל מניסיון חיסול
23.9.21. רויטרס
היועץ הבכיר שרד את ניסיון ההתנקשות. הרכב המחורר, אתמול/רויטרס

באופוזיציה גינו את החוק החדש. אלכסיי גונצ'רנקו, מחוקק מטעם מפלגתו של הנשיא לשעבר פטרו פורושנקו, אמר כי החוק "יוצר מרחב עצום לשחיתות", והשווה אותו לטקטיקות שבהן השתמש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין להגדלת סמכויותיו.

קירה רודיק, מנהיגת מפלגת "הקול", אמרה כי הצעת החוק נועדה "רק לתת עוד כוח, לחזק את תפקיד הנשיא כך שיוכל ביחד עם המועצה לביטחון לאומי ולהגנה להחליט באמת מי ישלוט בתקשורת ומי לא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully