וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיסי באו"ם: רוצים לחדש את שיחות הגרעין כדי להסיר את הסנקציות

נשיא איראן החדש נשא את נאום הבכורה שלו מרחוק, ותקף את ארה"ב ואת המערב. הוא השווה את הסנקציות האמריקניות למלחמה וטען שוושינגטון איבדה את אמינותה בעולם. "מהקפיטול לקאבול, נשלח מסר אחד ברור לעולם"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בעצרת האו"ם בניו יורק/עריכה: אביעד בללי

נשיא איראן, איברהים ראיסי, אמר אמש (שלישי) כי טהראן רוצה להמשיך בשיחות הגרעין שיובילו להסרת הסנקציות האמריקניות "הדכאניות", במהלך נאום הבכורה שלו בפני העצרת הכללית של האו"ם שהוקלט מראש ושודר ללא נוכחותו.

"מדיניות 'הדיכוי המקסימלי' נמשכת, אנחנו לא רוצים שום דבר מעבר למה ששלנו באופן חוקי. אנחנו דורשים את יישום החוקים הבינלאומיים. כל הצדדים חייבים להישאר נאמנים להסכם הגרעין ולהחלטות האו"ם", אמר ראיסי, מבקר חריף של המערב ויורש אפשרי למנהיג העליון עלי חמינאי.

ראיסי, שנתון לסנקציות אישיות של ארצות הברית בעקבות הפרות זכויות אדם בעת שכיהן כשופט, אמר כי הסנקציות האמריקניות הן "פשעים נגד האנושות במהלך מגיפת הקורונה". לדברי איש הדת הרדיקלי, אחד מכמה מנהיגים בעולם שבחר לשאת את נאומו מרחוק, הסנקציות הן "הדרך החדשה של ארצות הברית למלחמה עם מדינות העולם".

איראן וארצות הברית החלו באפריל בשיחות עקיפות בווינה על מנת להציל את הסכם הגרעין, אולם אלו הופסקו יומיים אחרי שראיסי זכה בבחירות לנשיאות ביוני. משרד החוץ של איראן הודיע אתמול כי המשא ומתן בווינה יתחדש בתוך כמה שבועות, אך הוא לא נקב בתאריך ספציפי. בנוסף לכך, גורמים באיראן צופים שראיסי יאמץ גישה תקיפה יותר בשיחות למרות הלחץ הכלכלי.

נשיא איראן שב על עמדתו הרשמית של המשטר, ולפיה לנשק גרעיני "אין מקום בדוקטרינת ההגנה שלנו ובמדיניות ההרתעה שלנו".

כמה שעות קודם לכן, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הצהיר בנאומו בעצרת האו"ם כי הוא מחויב למנוע מטהראן נשק גרעיני. ביידן היה סגנו של הנשיא ברק אובמה בעת שנחתם הסכם הגרעין, והוא הבהיר כי הוא מעוניין לשוב אליו אם איראן תעמוד בכל הבטחותיה.

נשיא איראן איברהים ראיסי בנאום מוקלט בפני העצרת הכללית של האו"ם, 21 בספטמבר 2021. רויטרס
ראיסי בנאומו המוקלט בפני האו"ם, אמש/רויטרס

הסכם הגרעין, שנחתם ב-2015, הוביל להסרת הסנקציות מעל איראן תמורת פיקוח הדוק על תכנית הגרעין שלהם. ואולם, נשיא ארצות הברית הקודם, דונלד טראמפ, פרש ממנו ב-2019 והטיל מחדש עיצומים נוקשים על מגזר הנפט והפיננסים של איראן.

הסנקציות הובילו למשבר כלכלי חריף ברפובליקה האסלאמית, אך היא ממשיכה להתעקש שלא להרחיב את הסכם הגרעין לתכנית הטילים שלה ולסוגיות נוספות כפי שדורשת וושינגטון. בתגובה לסנקציות הפרה איראן את הגבלות הסכם הגרעין באופן משמעותי, אולם היא ממשיכה לטעון כי הצעדים הללו הפיכים ושהם יבוטלו במהרה אחרי הסרת כל העיצומים.

ראיסי התייחס בנאומו גם לנסיגה של ארצות הברית מאפגניסטן ולהסתערות תומכיו של טראמפ על גבעת הקפיטול בתחילת השנה. הוא אמר כי לארצות הברית אין עוד "אמינות לאכוף את ההגמוניה שלה" בעולם.

"מהקפיטול לקאבול, מסר ברור אחד נשלח לעולם: למערכת ההגמונית של ארצות הברית אין אמינות, בין אם בתוך המדינה או מחוץ לה", עקץ ראיסי, שהושבע לתפקיד בחודש שעבר. "מה שאנחנו רואים היום באזור שלנו מוכיח שלא רק ההגמוניה והרעיון של ההגמוניה נכשלו בצורה אומללה, אלא גם הפרויקט לכפות זהות מערבית".

לדבריו, "כיום, ארצות הברית לא יוצאת מעיראק ומאפגניסטן, אלא מגורשת". צבא ארצות הברית נסוג מאפגניסטן, והוציא את רוב כוחותיו מעיראק. "כיום, לעולם לא אכפת מ'אמריקה ראשונה' או 'אמריקה חזרה'", הוסיף נשיא איראן, שהתייחס לסיסמאות של טראמפ ושל ביידן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully