וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבחירות בקנדה: טרודו יישאר בשלטון, אך לא הצליח להגדיל את הרוב

21.9.2021 / 12:08

ראש הממשלה הליברלי שמר על כיסאו אחרי שמפלגתו זכתה ב-156 מושבים, אך ההימור שלו לנצל את הצלחת המאבק בקורונה לא השתלם. "מיליוני קנדים בחרו בדרך פרוגרסיבית", הכריז. יריבו השמרני הודה בהפסד

ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, במטה הבחירות של המפלגה הליברלית במונטריאול, קנדה. 21 בספטמבר 2021. רויטרס
חוזר לנקודת ההתחלה. טרודו אחרי פרסום תוצאות הבחירות, היום/רויטרס

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו ימשיך בתפקיד לקדנציה שלישית, אחרי שתוצאות חלקיות מהבחירות לפרלמנט פורסמו היום (שלישי). ואולם, הוא לא הצליח להשיג רוב, כפי ששאף כשהקדים את הבחירות בשנתיים. יריבו המרכזי, מנהיג המפלגה השמרנית, ארין אוטול, הודה בהפסד למפלגה הליברלית השלטת.

טרודו, שמכהן בתפקיד מאז 2015, עמד בראש ממשלת מיעוט מאז 2019. הוא החליט להמר על ההצלחה היחסית של קנדה במאבק במגיפת הקורונה, שכללה מבצע חיסונים מוצלח וסיוע כספי מאסיבי לאזרחים ולעסקים שנפגעו מההגבלות. ואולם, בסופו של יום הוא חוזר פחות או יותר לאותה נקודה שממנה התחיל אחרי מרוץ צמוד באופן מפתיע. רבים מהבוחרים הסתייגו מקיומה של מערכת בחירות בעיצומה של המגיפה וראו בהקדמתה צעד אנוכי של טרודו.

טרודו הודה הלילה לתומכיו והבטיח לעבוד עם מפלגות אחרות למען כל האזרחים. "שלחתם אותנו בחזרה לעבוד עם מנדט ברור להוציא את קנדה מהמגיפה הזאת ולימים טובים יותר בעתיד", אמר ראש ממשלת קנדה לקהל תומכים קטן שהתכנס באולם בבית מלון. "ראינו הלילה שמיליוני קנדים בחרו בדרך פרוגרסיבית".

מנהיג המפלגה השמרנית של קנדה, ארין אוטול, צופה בתוצאות הבחירות לפרלמנט באושווה, אונטריו, 20 בספטמבר 2021. רויטרס
מאמין שטרודו יקדים את הבחירות פעם נוספת. מנהיג השמרנים אוטול/רויטרס

קצב הדיווחים מהקלפיות היה איטי מהרגיל, וחלקן נאלצו להגביל את הקיבולת שלהן בשל הגבלות הקורונה. בדרום פרובינציית אונטריו, מחוז בחירה שבו התנהל קרב צמוד, נרשמו תורים ארוכים.

לפי התוצאות החלקיות, המפלגה הליברלית זכתה ב-156 מושבים מתוך 388 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט - מושב אחד יותר בהשוואה לבחירות הקודמות. 110 מהמושבים של הליברלים הגיעו מפרובינציות אונטריו וקוויבק. השמרנים ניצחו בלפחות 122 מחוזות בחירה, אף שהם בדרך לנצח בסך הקולות הארציים בפעם השנייה ברציפות. ואולם, שיטת הבחירות בקנדה היא אזורית, והליברלים נהנים מתמיכה רבה יותר בערים הגדולות השולחות יותר נציגים לפרלמנט.

"התמיכה בנו גדלה, היא גדלה ברחבי המדינה, אבל ברור שיש לנו עוד עבודה לעשות כדי להרוויח את אמון הקנדים", אמר אוטול בפני תומכיו. הוא רמז כי הוא מתכוון להישאר בתפקיד יו"ר המפלגה, שאליו נבחר אך לפני שנה. "אני ומשפחתי מחויבים לחלוטין להמשך המסע הזה עבור קנדה".

מפלגת ימין קיצוני המתנגדת לסגרים וחיסונים, ושנחשבה לאקס פקטור פוטנציאלי לפני הבחירות, לא הצליחה להיכנס לפרלמנט. אם יקים טרודו ממשלת מיעוט נוספת, הוא שוב יידרש להסתמך על מפלגות האופוזיציה, כמו המפלגה הדמוקרטית החדשה מהשמאל, כדי לקדם חקיקה בפרלמנט.

"הבחירות האלו הן כמו יום המרמיטה", אמר ג'רלד באייר, פרופסור למדעי המדינה מאוניברסיטת קולומביה הבריטית. "נראה שחוסר הוודאות נשאר".

בינתיים, הדולר הקנדי התחזק מול הדולר האמריקני בעקבות התוצאות שהצביעו על ניצחון של הליברלים ועל המשך התמיכה הממשלתית בכלכלה בזמן התפרצות הגל הרביעי של הקורונה בקנדה.

ספירות קולות בבחירות באונטריו, קנדה. 20 בספטמבר 2021. רויטרס
פרסום התוצאות התעכב בשל הקורונה. ספירת קולות באונטריו/רויטרס

טרודו, שאביו פייר היה ראש ממשלה בעצמו, הנהיג במהלך שלטונו מדיניות הגירה ליברלית, בתקופה שבה ארצות הברית ומדינות אחרות סגרו את שעריהן. בנוסף לכך, הוא אישר שימוש בקאנאביס למטרות פנאי והטיל מס מיוחד למאבק בשינויי האקלים, והצליח לשמור בחיים על הסכם סחר חופשי עם ארצות הברית ועם מקסיקו אחרי איומיו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לבטלו.

אוטול בן ה-47, יוצא צבא לשעבר, כיהן כחבר פרלמנט בתשע השנים האחרונות. הוא נבחר להנהגת המפלגה השמרנית כמועמד די אנונימי, כשהוא מבטיח "לקחת בחזרה את קנדה", אך במהרה החל לפנות למרכז המפה הפוליטית. הוא התנער מחלק מהעמדות המסורתיות של המפלגה, כמו ספקנות ביחס למשבר האקלים, תמיכה באחזקת כלי נשק ותקציבים מאוזנים, במטרה לפנות לחלק נרחב מהמצביעים בקנדה, שרובם מחזיקים בעמדות ליברליות יותר מאשר הבוחר הממוצע בארצות הברית.

אוטול הבטיח לנקוט גישה תקיפה יותר כלפי סין אם ייבחר לתפקיד ולהעביר את השגרירות של קנדה בישראל לירושלים, כפי שעשה טראמפ. לאחר ההפסד, אמר כי הוא משוכנע שטרודו מתכנן לקיים בחירות נוספות בשנתיים הקרובות. לדבריו, הוא שוחח עמו הלילה והפציר בו להציב בראש סדר העדיפוית את אחדותה של קנדה.

"אמרתי לו שאם הוא חושב שהוא יכול לאיים על אזרחי קנדה בבחירות נוספות בעוד 18 חודשים, המפלגה השמרנית תהיה מוכנה", אמר בפני תומכיו בעיר הבית שלו אושוואה, שממזרח לטורונטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully